2.10.2022 Ajoneuvot Tommi Mäkinen analysoi Rovanperän uutta kautta hallitsevana mestarina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tommi Mäkinen, jos kuka, tietää millaista on lähteä uuteen rallikauteen hallitsevana maailmanmestarina. Vanha totuus on, että huipulle on helpompi päästä kuin pysyä siellä. Kalle Rovanperän maailmanmestaruus katkaisi 20 vuoden pituiseksi venähtäneen ajanjakson, jolloin suomalaiskuljettajat saalistivat yhdeksän hopeista ja viisi pronssista mitalia. Mutta ei yhtään kultaa – ja se on ainut, mikä rallissa ratkaisee. Penkkiurheilija on erityisen kriittinen rakkaimpia lajeja kohtaan, ja niihin ralli on aina Suomessa kuulunut. Edellisen kerran todelliset loiston päivät suomalaisille tarjoili Tommi Mäkinen, joka kiidätti Mitsubishinsa neljästi peräkkäin maailmanmestaruuteen. Niinpä Mäkinen tietää erityisen hyvin, millaista on lähteä mestarina uuteen rallikauteen, kun kanssakilpailijat haluavat entistä enemmän kampittaa juuri sinut. - En usko, että Kallella on siinä mitään ongelmaa. Hän on niin hyvin jalat maassa, ja olen näistä asioista muutaman sanan jo vaihtanutkin Kallen kanssa, ja tulen myös enemmän juttelemaan asiasta, Mäkinen kertoo. Täysipainoisen MM-kauden läpivieminen vaatii jatkuvaa reissussa oloa. Maanosat ja maat vaihtuvat tiuhaan tahtiin, ja aina kun lentokoneen renkaat tavoittavat asfaltin, on oltava valmis laittamaan parastaan. Pidemmän päälle jatkuva aikavyöhykkeiden ylittely ja ainainen stressi alkaa kysyä turnauskestävyyttä toden teolla. - On stressaavaa ajaa vuodesta toiseen mestaruudesta ja elää siinä paineessa koko ajan. Se vie aika pitkälle mehut, mutta uskon, että Kalle pystyy ne hommelit hanskaamaan hyvin. Erityisen vaikuttunut Mäkinen on nuoren Rovanperän psyykestä. Ulkopuoliset tekijät eivät horjuta Toyota-tähteä mitenkään, vaan sataprosenttinen keskittyminen pysyy itse asiassa, kuten Mäkisellä itselläänkin aikanaan. - Kalle ei välitä mistään, vaikka jotain tapahtuisikin. Hän tekee vain omaa suoritustaan, ja hänellä on fokus vain siihen edestä tulevaan tapahtumaan. Hän ei anna pienten juttujen häiritä keskittymistä. Ne ovat erittäin tärkeitä elementtejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Minimissään 10 vuotta Koko ralliuran ajan Rovanperän managerina on toiminut kotimaisten lupausten pinnalle nostajiin kuuluva manageri Timo Jouhki. Vuosien varrella Jouhki on puskenut taloudellisella ja henkisellä avullaan lukuisia suomalaisia MM-tasolle, ja kaksi heistä aina maailmanmestaruuteen asti. Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen ovat molemmat lajin nelinkertaisia maailmanmestareita, eikä Rovanperän omena ole kauaksi hedelmällisestä ralliperheen puusta vierinyt. Ei olisi mikään ihme, vaikka Rovanperä nappaisi useamman mestaruuden peräjälkeen. - Jos katsoo suorituksia viimeisen vuoden, puolentoista aikana, niin Kallen perusnopeus on kasvanut kovalle tasolle. Lisäksi hänellä on kyky ylittää se, mikä näkyy ennen kaikkea Power Stage –suorituksina. Kallella on myös ilmeisen hyvät ajotekniset ominaisuudet. Hän ajaa hyvin pehmeästi, kuten aiemmista mestareista Sébastien Loeb teki. Psyykkinen profiili on varsin kovaa luokkaa, ja hän kestää painetta. Paineensietokyky on niin hyvä, että lisäpaine vain parantaa suoritusta. Kalle on myös määrätietoinen ja pitkäjänteinen, Jouhki kiittelee. Kausi 2022 on Rovanperälle vasta kolmas pääluokan auton ratissa. Se tarkoittaa sitä, että kehitystä tapahtuu väistämättäkin pienissä asioissa, vaikka suuret linjat jo hyvin hallussa ovatkin. - Kehitystä tapahtuu melkeinpä kisa kisalta. Tulevaisuudessa Kallelta nähdään vieläkin kovempia ja tasaisempia suorituksia, joten kyllä hän pitkään huipulla tulee pysymään. Rallin MM-sarja on tällä hetkellä kahden kauppa. Ainoastaan Toyota ja Hyundai pystyvät tarjoamaan tähtikuljettajille riittävät resurssit, joten mikäli Rovanperä ei viihtyisi Toyotalla jostain syystä, olisi vaihtoehdot vähissä. - Vanha juttu on se, että mikään ei ole ikuista. Näkyvissä ei ole kuitenkaan mitään sellaista, joka saisi vaihtamaan tallia. Tilanteet vaihtuvat, ja totta kai, täytyy olla avoin kaikelle. Tällä hetkellä se ei näytä todennäköiseltä. Sitä pelkoa Rovanperällä ei tule olemaan, että hän jäisi kehäraakkina ajelemaan vaivalla kokoon kursittuja kisoja. Pitkäksi ura autourheilun parissa saattaa silti venähtää, joskaan ei välttämättä koko aikaa vain rallin MM-sarjaa ajaen. - Luultavasti Kallen ura tulee olemaan niin pitkä kuin hän siitä haluaa tehdä. Kymmenen vuotta taitaa olla minimi, mutta ei hän yli 15 vuotta saman lajin parissa tule olemaan. Ehkä hän tekee sitten muita juttuja, kuten toisetkin suurmestarit Loebin tavoin ovat tehneet, uskoo Jouhki. Ylisanojen hetkellä Jouhki muistuttaa siitä, ettei Rovanperän verrattain nuori ralliura mahdollista vielä täysimittaista vertailua lajin legendoihin. Kaikkien aikojen parhaimmaksi kipuamiseen tarvitaan lähinnä vain lisää menestyksekkäitä vuosia. - On liian aikaista sanoa, onko Kalle parasta mitä MM-sarjalle on tapahtunut. Kukaan hänen ikäinen ei ole ollut aiemmin lähelläkään, joten siltä pohjalta kyllä. Mielestäni Loeb on yhdeksällä mestaruudella kaikkein kovin tähän asti, ja jossain äänestyksessä Carlos Sainz valittiin kaikkien aikojen parhaaksi. Jos kriteerejä hieman muutetaan, niin Kalle voi olla kaikkien aikojen kuljettaja, mutta nyt on ennenaikaista sanoa. Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lisää aiheesta Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Rovanperän luottomies ei juhli etukäteen: ”Maaliin tullessaan he olisivat olleet mestareita” Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?