13.1.2022

Vedyllä toimiva polttomoottori ralliautossa – Toyota GR Yaris H2

Vedyllä toimiva polttomoottori on todellisuutta. Koimme konseptivaiheessa olevan Toyota GR Yaris H2 -mallin moottorin äänimaailman Toyota Kenshiki -foorumissa.

Autoa peittävä verho on nykäisty pois ja moottorin käynnistyessä syttyvät valot häikäisevät hämärästä. Ralliautolta kuulostavan moottorin tyhjäkäynnin syvä ruplatus raikaa tilassa, mutta äänessä on jotakin erityistä. Ohitse lipuu uusi Toyota GR Yaris H2, jonka pellin alta löytyy vedyllä toimiva polttomoottori.

Toyota satsaa vahvasti vetypuoleen ja heidän onnekseen myös Eurooppa on osallistumassa talkoisiin. Myöskään vetykäyttöinen polttomoottori ei ole vain tässä nähty tuote, sillä esittelimme jo aiemmin saman konsernin sisältä erikoisen Lexus ROV -luksustraktorimönkijän konseptin.

Toyota GR Yaris H2 vedyllä toimiva polttomoottori

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vedyllä toimiva polttomoottori

Lavalle on ajettu hieman vetypolttoainetta varten muunneltu Toyota GR Yaris, jonka perinteisellä polttomoottorilla toimivan tuotantoversion ehdimme jo kehua Moottorin koeajossa. Sehän rakennettiin alun perin juurikin rallikäyttöä silmällä pitäen.

Tämän vedyllä toimiva polttomoottori ei suinkaan ole täysin uusi asia, sillä Toyota on käyttänyt sitä jo kuukausien ajan Japanissa Super Taikyu -kilpasarjassa. Siellä se on tosin ollut asennettuna vakioautoluokan Corollaan. Moottori on vedyllä toimiva versio GR Yariksen 1,6-litraisesta kolmisylinterisestä turbomoottorista ja juuri nuo tarjoavat puolikkaan kuusisylinterisen vastaiskumoottorin koukuttavan äänimaailman.

Tämä vetyteknologia tarjoaa Toyotan mukaan väylän tehdä autoista käytännössä paikallispäästöttömiä hyvin kustannustehokkaasti, sillä valmistajat voivat hyödyntää jo olemassa olevaa osaamista ja tuotantokapasiteettia polttomoottoreiden valmistuksesta. Sana "lähes" esiintyy lauseissa vain, sillä polttomoottorin tarvitsemaa öljyä eksyy aina minimaalinen määrä palotilaan eikä täten ole mahdollista puhua täysin päästöttömästä moottorista. Positiivisista puolista ei sovi myöskään unohtaa  tunnepuolelta moottorin äänimaailman säilymistä.

– Tämä mahdollistaa lähes nollapäästöisyyden ilman sähköistämistä, mutta säilyttäen ne asiat joita harrastajat eniten kilpa-autoissa rakastavat – vauhti ja ääni, kommentoi Toyota Europea luotsaava Matt Harrison.

Tämänkaltainen ratkaisu on sinfoniaa monen perinteistä pitävän polttomoottoriautojen harrastajan korville. Bensiinin sijaan voisi pukea vetylenkkarit jalkaan.

Toyota GR Yaris H2 vedyllä toimiva polttomoottori

Toyota GR Yaris H2 hyödyntää tuota Corolla -kilpa-autosta tuttua voimanlähdettä, joka ei ole vaatinut suuria muutoksia tuotantoversioon. Vetypolttoaineen säilömiseen liittyvät osaset tulevat tuotantoautosta – toisen sukupolven Toyota Mirai on jo myynnissä monessa Euroopan maassa.

Moottorin mekaaniset muutokset rajoittuvat suurimmaksi osaksi lohkon vahvistamiseen, sillä vedyn palamisreaktio on bensiiniä ärhäkämpi. Lisäksi venttiilejä ja polttoaineen suihkutusjärjestelmää on muokattu paremmin käyttöön soveltuvaksi. Toyotan mukaan hyötysuhteen pitäisi olla samassa haarukassa bensiiniversion kanssa, mutta teholukemista ei tässä yhteydessä valitettavasti hiiskuttu mitään.

Toistaiseksi kyseessä on konsepti. Se, yhdessä Corollan -kilpaversioon asennetun moottorin kanssa, kuitenkin viestii selvästi Toyotan tavoitteesta hyödyntää moottoriurheilua tämän uuden teknologian kehittämistyössä. Tämä kuulostaa oikein hyvältä.

Päästöttömän tulevaisuuden ei tarvitse olla äänetön. Autoista on mahdollista nauttia vanhaan tapaan vielä vuosien päästäkin, mikäli Toyota saa suunvuoron ja tämä voi jatkaa myös polttomoottorilla toimivien kilpa-autojen elinajanodotetta.

Teksti ja kuvat: Henri Posa. Lähde: Toyota

Luetuimmat