14.2.2020

Vene 20 Båt: Avoveneiden aatelia – sähkönsininen Princess R35

Sileät pinnat, veistokselliset linjat ja upeat yksityiskohdat saavat valtaansa.

Princessin osastolla on aina totutusti ollut näytillä venemessujen suurimpiin ja kalleimpiin kuuluvia jahteja. Nyt vain hinta on ennallaan.

Princessin vaatimattoman kokoisen messuosaston ohi olisi ollut helppo jatkaa pysähtymättä, mutta onneksi R35-esittelyveneen upea sininen väri veti osastolle magneetin lailla. Värinkin olisi voinut vielä kuitata markkinointikikkana, mutta onneksi kellot alkoivat soida; tekeekö Princess avoveneitäkin?

Sileät pinnat, veistokselliset linjat ja upeat yksityiskohdat saavat valtaansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muodoissa Pininfarinan kädenjälki

Princess ei ole valinnut helppoa tietä tehden vain tutuista veneistään avoversioita. Uusille vesille ei ole myöskään lähdetty aivan itsekseen vaan apureiksi on valjastettu muiden alojen eksperttejä.

BAR Technologies on tunnettu osallistumisestaan muun muassa kilpapurjeveneiden suunnitteluun ja juuria on myös McLarenin Formula 1 –tiimissä. BAR on suunnitellut R35:n rungon.

Tehtävänä ei ollut sen vähempää kuin yhdistää avomerikelpoisuus ja nopeus helppokäyttöisyyteen ja ylellisiin sisätiloihin. Loppusilauksen muotoilulle on antanut autoalalla tunnettu Pininfarinan suunnittelutoimisto.

Keveyttä hiilikuidulla

BAR on suunnitellut koko rungon hiilikuidusta saaden 35-jalkaisen veneen painon jäämään 4 500 kiloon. Painopiste on siirretty totuttua edemmäs, moottorit ovat kutakuinkin sohvaryhmän alla. Jokainen arvaa, että merikelpoisuus lähtee pohjan syvästä V-kulmasta.

Harvempi olisi arvannut, että tehokkuuden parantamiseksi BAR on lisännyt perään pienet puolimetriset kantosiivet. Tietokoneohjattuina ja kohtauskulmaltaan säätyvinä ne toimivat automaattitrimmeinä pituus- ja kallistussuunnassa. Päätehtävä on minimoida vastusta, mutta tuoda samalla vakautta ja mukavuutta aallokkoon. Kantosiivet ovat rungon sisällä hitaissa nopeuksissa ja tulevat ulos vasta 15 solmun nopeudessa.

Perinteiset moottorit

Keveyttä on haettu moottorivalinnassakin, dieselit eivät siis ole tulleet kyseeseen. Muutoin on luotettu perinteisiin. General Motorsin 6,2-litraiseen pikkulohkoon perustuvat Volvon tekemät bensaveekasit painavat vetolaitteineen vain reilun kilon per hevosvoima, joita kahdessa koneessa on yhteensä 860. Näillä huippunopeudeksi luvataan 50 solmua.

Sisätilat ovat perinteisempää Princessiä, materiaalit ja viimeistely huokuvat laatua vähän pienemmässäkin veneessä. Kajuutassa on tilaa kahdelle, wc, suihku ja pentteri. Kannella on kuskin vieressä kaksi paikkaa ja sohvaryhmässä kuusi lisää. Kuskin paikkaa hallitsee kaksi valtavaa Garminin kosketusnäyttöä.

Tuulilasi vaikuttaa matalalta, mutta Pininfarinan tuulitunnelissa mitattuna riittää ohjaamaan ilman matkustamon yli. Suomen ilmastossa tarpeellinen kuomu on piilossa aurinkokannen alla.

Tuore ilme merkitsee muotojen lisäksi värejä. Perinteinen valkoinen on pannassa, R35:n saa vain sinisenä, punaisena tai hopeaisena. Samanlaista ei taatusti tule vastaan, veneen hinnat alkavat 850 000 eurosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat