9.2.2020

Vene 20 Båt: Näyttelyn kaunein – Riva Super Florida vm. 1960

Puisia italialaisia vetten taideteoksia löytyy yhä pelastettaviksi.

Venemessuilla on esillä lukuisia silmiä hiveleviä uusia ja vanhoja veneitä, olivatpa ne rakenteeltaan alumiinisia, lasikuituisia, teräksisiä tai puisia. Mutta yksi on ainakin omaan silmään ylitse muiden.

Näyttelyn ohittamaton kaunotar on vuonna 1960 valmistunut Riva Super Florida 1960.

Riva on helppo löytää venemessujen puuveneiden osastolta, sillä upeasti entisöidyn veneen ympärillä käy messuvieraiden sankka ja ihasteleva kuhina. Veneen viereltä löytyy myhäilevä Teemu Virtanen, Rivan entisöijä. Virtanen valmistui veneenrakentajaksi Koulutuskeskus Salpauksesta vuonna 2012.

Virtanen kertoo, että hämeenlinnalainen omistaja löysi etsinnän jälkeen veneyksilön Ruotsista, josta se kuljetettiin Virtasen verstaalle Lopelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puolentoista vuoden entisöinti

– Entisöinti on nyt kestänyt puolitoista vuotta ja tulevana suvena Riva voidaan lakea vesille.

Virtanen on vuodesta 2012 entisöinyt puuveneitä sekä teräksisten ja lasikuituisten veneiden puisia kansia ja sisustuksia. Lähintä sydäntä ovat puuveneet ja niistä venemaailman ikonit.

– Aitojen Rivojen entistäminen on kulttuuriteko, ihan kuten vaikka huippuflyygelien tai viulujen tai menneiden vuosikymmenten urheiluautojen ja muiden autoklassikoiden entisöinti. Onneksi vielä löytyy italialaisia aitoja Rivoja, jotka ovat entisöintikuntoisia, Virtanen pohtii.

Rivojen syntysija on perheyritys Iseo-järven rannalla Pohjois-Italian Lombardiassa, jossa puisia Rivoja valmistettiin vuodesta 1950 vuoteen 1994 asti.

Virtasen oma veistämö aloitti Lopella kaksi vuotta sitten ja työtä on riittänyt mukavasti. Puutyöt hän tekee itse, mutta käyttää apuna muiden alojen käsityöammattilaisia. Rivan verhoilutyöt ja moottorin kunnostustyöt on teetetty toisaalla. Sähkötyöt tehtiin Lopella alan osaajan voimin.

Seuraava Riva-projektikin on tiedossa, sillä venemessuilla on näytillä myös keskeneräinen Riva, joka on Virtasella työn alla ja menee valmistuttuaan Turun suunnalle.

15 lakkauskerrosta

Virtanen kertoo työläästä pohjatyöstä, joka tarkoitti kaikkien puupintojen epätasaisuuksien hiomista.

– Pinnoissa oli painumia ja muita epätasaisuuksia, jotka pitää saada tarkasti pois.

Seuraava vaihe oli levittää puupinnoille Italiasta tilattua erikoispetsiä Rivoille. Sitten seurasi lakkaussavotta.

Lakkauskerroksia Rivassa on kaikkiaan 15, joiden välissä suoritettiin välihionta. Lopuksi seurasi vesihionta ja pintojen kiillotus.

– On vaikea arvioida tarkasti pintakäsittelyn työmäärää, mutta kyllä se on pitkälti toistasataa tuntia.

Tunnit ovat tehneet tehtävänsä. Työn jälki on aivan ensiluokkaista. Puupintojen kiilto on syvä ja hivelytuntuma hellii sormenpäitä.

200 hevosvoimaa ja 40 solmua

Kuusimetrinen Riva Super Florida on suunniteltu alun perin urheilulliseksi kulkijaksi, vesihiihtotarpeisiin. Veneen perään saa kiinnitettyä vesihiihtotangon ja suksille on somat säilytystelineet veneen sisällä kummallakin sivulla.

Voimanlähteenä on Chevroletin pikkulohko, joka saattaa olla hieman alkuperäistä tässä yksilössä ollutta moottoria tehokkaampi versio, mutta Rivoissa käytetty moottorimalli, joka kantaa nimeä Crusader 305. Keskimoottorissa on tehoa noin 200 hevosvoimaa, joten suoran akselin välityksellä vettä vatkataan tarvittaessa rivakasti: huippunopeus on hieman alle 40 solmua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hinta riippuu kunnosta

Käytettyjä mutta kunnostuskelpoisia Rivoja löytyy yhä, mutta niiden hakeminen voi olla työlästä ja viedä aikaa. Veneen hinta riippuu sen kunnosta.

– Kunnostettavaksi ostettavien Rivojen hinnat vaihtelevat 10 000–40 000 euron välillä. Ja vastaavasti taiten kunnostettujen Rivojen myyntihinnat saattavat olla luokkaa 80 000–130 000 euroa. Toki ajokuntoisen Rivan voi saada 60 000–70 000 eurolla, Virtanen taustoittaa.

Hän arvioi Suomessa olevan viitisentoista Rivaa, joista puolet on ajokuntoisia.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat