9.2.2020 Ajoneuvot Vene 20 Båt: Ainutlaatuista pintaliitoa – Candela Seven Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoriveneen käyttökulut ja päästöt yhtä pienet kuin purjeveneellä. Ruotsalainen Candela Seven mullistaa käsitystä moottoriveneilyn ympäristöhaitoista. Sen keksintöjä on kokeiltu ennenkin, mutta nyt niiden yhdistelmä vaikuttaa toimivalta ainakin messuosastolla. Tuskin maltamme odottaa kevättä päästäksemme kokeilemaan Candelaa käytännössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKantosiipien varassaEnsinnäkin vene on rakennettu kokonaan hiilikuidusta tavoitteena äärimmäinen keveys. Tällöin kantosiivet jaksavat nostaa sen ylös vedestä jo kohtuullisella nopeudella. Isompi hydraulitoiminen etusiipi on lähellä painopistettä ja pieni takasiipi juuri potkurin yläpuolella.Parinkymmenen solmun matkavauhdissa vain kantosiivet ja potkuri ovat vedessä minimoiden vastuksen ja tätä kautta tarvittavan tehon. Lisäksi kokassa oleva anturi haistelee aallokkoa ja säätää kantosiiven korkeutta ja kulmaa korjaten ajoasentoa ja tasoittaen kulkua.Kantosiivet säätyvät myös kurveissa vähentäen kallistumista. Kantosiiven saa nostettua ylös matalissa vesissä ja rantautumisissa.Painoa hiilikuidusta huolimattaVajaan kahdeksan metrin mittainen avovene painaa hiilikuiturakenteesta huolimatta kuitenkin noin 1 300 kiloa, ei kuulosta kummoiseltakaan saavutukselta. Lisäksi maksimihenkilömäärä painon kurissa pitämiseksi on vain viisi, paikkoja on kyllä kahdeksalle hitaassa ajossa.Painoa tuo akusto, Candela kulkee nimittäin sähköllä.Saksalainen Torqeedo-sähköperämoottori on vain 75-hevosvoimainen, mutta alhaisen vastuksen ansiosta huippunopeudeksi luvataan 30 solmua. Jos malttaa pitää matkavauhtina 22 solmua, 40 kWh:n litiumioniakku riittää yli kahdeksi tunniksi ja toimintamatkaa kertyy 50 merimailia eli yli 90 kilometriä.12 tunnin latausTavallisesta maasähköpistokkeesta lataus kestää noin 12 tuntia, pikalatausta ei ole. Kotilaiturissa yösähköllä ladattuna täyslatauksen hinta jää alle 5 euron, joten ajokustannus on suuruusluokkaa 10 senttiä merimailia kohti. Vain purjeveneellä käyttökulut jäävät alhaisemmiksi.Päästöttömyyden lisäksi ympäristö kiittää äänettömyydestä ja peräaallon puuttumisesta. Navigaattori 3G- ja bluetooth-yhteydellä sekä stereot kuuluvat varusteluun. Yllättäen kuomu pitää tilata erikseen.Kuulostaa siis aivan erinomaiselta. Kaikki ovatkin jo arvanneet, miksei näitä ole joka rantaan tilattuna, hintalapussa lukee nimittäin 266 000 euroa!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Vene 20 Båt: Näyttelyn kaunein – Riva Super Florida vm. 1960 Vene 20 Båt: Heittokalastuksesta retkiveneilyyn – Busterilta kaksi houkuttavaa uutuutta Vene 20 Båt: Näyttelyn nopein – Danger Zone ja 117 solmun hurjastelua Vene 20 Båt: Erottuvasti eväkkäitä narraamaan – Stefan Lindforsin suunnittelema alumiininen Trollfisk Vene 20 Båt: Terhin syömähammas uusiutui edukseen Vene 20 Båt: Retkiveneiden kiinnostava kolmikko Vene 20 Båt: Omintakeinen kalastajan tukikohta – lasiseinäisen igluveneen voi viedä vesille tai jäälle Vene 20 Båt: Suurin ja kallein – liki kahden miljoonan euron peto Teksti: Petri Munukka Kuvat: Jari Saarentaus ja valmistaja Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta – ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen