9.2.2020

Vene 20 Båt: Ainutlaatuista pintaliitoa – Candela Seven

Moottoriveneen käyttökulut ja päästöt yhtä pienet kuin purjeveneellä.

Ruotsalainen Candela Seven mullistaa käsitystä moottoriveneilyn ympäristöhaitoista. Sen keksintöjä on kokeiltu ennenkin, mutta nyt niiden yhdistelmä vaikuttaa toimivalta ainakin messuosastolla. Tuskin maltamme odottaa kevättä päästäksemme kokeilemaan Candelaa käytännössä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kantosiipien varassa

Ensinnäkin vene on rakennettu kokonaan hiilikuidusta tavoitteena äärimmäinen keveys. Tällöin kantosiivet jaksavat nostaa sen ylös vedestä jo kohtuullisella nopeudella. Isompi hydraulitoiminen etusiipi on lähellä painopistettä ja pieni takasiipi juuri potkurin yläpuolella.

Parinkymmenen solmun matkavauhdissa vain kantosiivet ja potkuri ovat vedessä minimoiden vastuksen ja tätä kautta tarvittavan tehon. Lisäksi kokassa oleva anturi haistelee aallokkoa ja säätää kantosiiven korkeutta ja kulmaa korjaten ajoasentoa ja tasoittaen kulkua.

Kantosiivet säätyvät myös kurveissa vähentäen kallistumista. Kantosiiven saa nostettua ylös matalissa vesissä ja rantautumisissa.

Painoa hiilikuidusta huolimatta

Vajaan kahdeksan metrin mittainen avovene painaa hiilikuiturakenteesta huolimatta kuitenkin noin 1 300 kiloa, ei kuulosta kummoiseltakaan saavutukselta. Lisäksi maksimihenkilömäärä painon kurissa pitämiseksi on vain viisi, paikkoja on kyllä kahdeksalle hitaassa ajossa.

Painoa tuo akusto, Candela kulkee nimittäin sähköllä.

Saksalainen Torqeedo-sähköperämoottori on vain 75-hevosvoimainen, mutta alhaisen vastuksen ansiosta huippunopeudeksi luvataan 30 solmua. Jos malttaa pitää matkavauhtina 22 solmua, 40 kWh:n litiumioniakku riittää yli kahdeksi tunniksi ja toimintamatkaa kertyy 50 merimailia eli yli 90 kilometriä.

12 tunnin lataus

Tavallisesta maasähköpistokkeesta lataus kestää noin 12 tuntia, pikalatausta ei ole. Kotilaiturissa yösähköllä ladattuna täyslatauksen hinta jää alle 5 euron, joten ajokustannus on suuruusluokkaa 10 senttiä merimailia kohti. Vain purjeveneellä käyttökulut jäävät alhaisemmiksi.

Päästöttömyyden lisäksi ympäristö kiittää äänettömyydestä ja peräaallon puuttumisesta. Navigaattori 3G- ja bluetooth-yhteydellä sekä stereot kuuluvat varusteluun. Yllättäen kuomu pitää tilata erikseen.

Kuulostaa siis aivan erinomaiselta. Kaikki ovatkin jo arvanneet, miksei näitä ole joka rantaan tilattuna, hintalapussa lukee nimittäin 266 000 euroa!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Jari Saarentaus ja valmistaja

Luetuimmat