9.2.2020 Ajoneuvot Vene 20 Båt: Ainutlaatuista pintaliitoa – Candela Seven Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoriveneen käyttökulut ja päästöt yhtä pienet kuin purjeveneellä. Ruotsalainen Candela Seven mullistaa käsitystä moottoriveneilyn ympäristöhaitoista. Sen keksintöjä on kokeiltu ennenkin, mutta nyt niiden yhdistelmä vaikuttaa toimivalta ainakin messuosastolla. Tuskin maltamme odottaa kevättä päästäksemme kokeilemaan Candelaa käytännössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKantosiipien varassaEnsinnäkin vene on rakennettu kokonaan hiilikuidusta tavoitteena äärimmäinen keveys. Tällöin kantosiivet jaksavat nostaa sen ylös vedestä jo kohtuullisella nopeudella. Isompi hydraulitoiminen etusiipi on lähellä painopistettä ja pieni takasiipi juuri potkurin yläpuolella.Parinkymmenen solmun matkavauhdissa vain kantosiivet ja potkuri ovat vedessä minimoiden vastuksen ja tätä kautta tarvittavan tehon. Lisäksi kokassa oleva anturi haistelee aallokkoa ja säätää kantosiiven korkeutta ja kulmaa korjaten ajoasentoa ja tasoittaen kulkua.Kantosiivet säätyvät myös kurveissa vähentäen kallistumista. Kantosiiven saa nostettua ylös matalissa vesissä ja rantautumisissa.Painoa hiilikuidusta huolimattaVajaan kahdeksan metrin mittainen avovene painaa hiilikuiturakenteesta huolimatta kuitenkin noin 1 300 kiloa, ei kuulosta kummoiseltakaan saavutukselta. Lisäksi maksimihenkilömäärä painon kurissa pitämiseksi on vain viisi, paikkoja on kyllä kahdeksalle hitaassa ajossa.Painoa tuo akusto, Candela kulkee nimittäin sähköllä.Saksalainen Torqeedo-sähköperämoottori on vain 75-hevosvoimainen, mutta alhaisen vastuksen ansiosta huippunopeudeksi luvataan 30 solmua. Jos malttaa pitää matkavauhtina 22 solmua, 40 kWh:n litiumioniakku riittää yli kahdeksi tunniksi ja toimintamatkaa kertyy 50 merimailia eli yli 90 kilometriä.12 tunnin latausTavallisesta maasähköpistokkeesta lataus kestää noin 12 tuntia, pikalatausta ei ole. Kotilaiturissa yösähköllä ladattuna täyslatauksen hinta jää alle 5 euron, joten ajokustannus on suuruusluokkaa 10 senttiä merimailia kohti. Vain purjeveneellä käyttökulut jäävät alhaisemmiksi.Päästöttömyyden lisäksi ympäristö kiittää äänettömyydestä ja peräaallon puuttumisesta. Navigaattori 3G- ja bluetooth-yhteydellä sekä stereot kuuluvat varusteluun. Yllättäen kuomu pitää tilata erikseen.Kuulostaa siis aivan erinomaiselta. Kaikki ovatkin jo arvanneet, miksei näitä ole joka rantaan tilattuna, hintalapussa lukee nimittäin 266 000 euroa!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Vene 20 Båt: Näyttelyn kaunein – Riva Super Florida vm. 1960 Vene 20 Båt: Heittokalastuksesta retkiveneilyyn – Busterilta kaksi houkuttavaa uutuutta Vene 20 Båt: Näyttelyn nopein – Danger Zone ja 117 solmun hurjastelua Vene 20 Båt: Erottuvasti eväkkäitä narraamaan – Stefan Lindforsin suunnittelema alumiininen Trollfisk Vene 20 Båt: Terhin syömähammas uusiutui edukseen Vene 20 Båt: Retkiveneiden kiinnostava kolmikko Vene 20 Båt: Omintakeinen kalastajan tukikohta – lasiseinäisen igluveneen voi viedä vesille tai jäälle Vene 20 Båt: Suurin ja kallein – liki kahden miljoonan euron peto Teksti: Petri Munukka Kuvat: Jari Saarentaus ja valmistaja Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Laivat Baltic Princessin sisätilat uudistuvat näkyvästi – myös hallittu kaaos on näkyvää vain päiviä ennen paluuta liikenteeseen 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”