12.2.2020

Vene 20 Båt: Veneala elpyy, kiitos viennin vetovoiman ja miljoonapursien

Kotimaassa suosiossa ovat pienet moottoriveneet – etenkin mökkiveneet ja vesijetit käyvät kaupaksi.

Suomen venealalla on kertoa hyviä uutisia: alan yritysten liikevaihto on kasvanut yli 10 prosenttia ja venevienti ulkomaille vetää. Tyypillinen ilmiö kotimaassa on, että kaupaksi käyvät eritoten pienet moottoriveneet.

¬– Hyvä kevät ja kesä vaikuttivat etenkin mökkiveneiden ja vesijettien myyntiin. Myös veneilyyn liittyvissä palveluissa on nähtävissä selkeä kasvutrendi, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo taustoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomalaisten suosikki: pieni mökkivene

Suomalaisten suosikkivene on käytännöllinen pieni mökkivene. Se kertoo kahdesta: käyttötarpeen ja veneisiin käytettävän rahallisen panostuksen suhteesta. Moni varmaan haikailee käyttöönsä kookkaampaa ja varustellumpaa venettä, mutta se nostaa veneiden hintaa monelle kotitaloudelle kestämättömälle tasolle.

Erityisen tasaista suosion kasvu on ollut viimeisten viiden vuoden ajan 9–10 metrin moottoriveneluokassa. Suomalaisten suosikkivene on kuitenkin käytännöllinen pieni mökkivene. Kun yli yhdeksänmetrisiä veneitä rekisteröitiin viime vuonna reilut 120 kappaletta, kertoo tukkutoimitustilasto, että enintään 5,5-metrisiä moottoriveneitä myytiin lähes 2 500. Pienimmässä veneluokassa kasvuprosentti oli edellisvuodesta huimat 20.

Kotimaassa veneiden rekisteröintimäärä kasvoi neljällä prosentilla: uusia veneitä rekisteröitiin viime vuonna kahta vaille 4 000 kappaletta. Traficomin ylläpitämään venerekisteriin on merkittävä yli 5,5-metriset tai yli 20 hevosvoiman moottorilla varustetut veneet.

Viennin varassa

Erityisen tyytyväisiä venealalla ollaan kuitenkin menestykseen maailmalla: Suomessa valmistettujen veneiden kokonaismyynnistä menee euromääräisesti laskettuna vientiin 77 prosenttia. Tullin ennakkotilaston mukaan viennin arvo kasvoi 20 prosenttia ja Suomesta vietiin veneitä tammi–marraskuussa 2019 kaikkiaan 253 miljoonalla eurolla.

Veneitä vietiin yhteensä lähes 9 000 kappaletta 37 maahan. Yritysten ilmoittama venealan koko vuoden vientilaskutus oli arvoltaan 290 miljoonaa euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruotsi tärkein vientimaa

Kotimaisen venealan tärkeimmät vientimarkkinat ovat edelleen länsinaapureissa Ruotsissa ja Norjassa, vaikka vienti molempiin maihin vähenikin edellisvuodesta.

Veneiden lukumäärällä laskettuna ylivoimaisesti merkittävin kauppakumppani oli Ruotsi, jonne vietiin tammi–marraskuussa 4 151 venettä – liki puolet kaikista viedystä veneistä.

Ruotsin viennin arvo oli 55 miljoonaa euroa ja Norjan 2 700 veneellä noin 49 miljoonaa euroa.

Sähkömoottorien suosio jatkoi kasvuaan

Kotimaahan toimitettujen perämoottoreiden määrä väheni viisi prosenttia edellisvuodesta, mutta sähkömoottoreiden suosio jatkoi kasvuaan. Niistä on tullut suosittuja pienten soutuveneiden lisävarusteina ja myös korvaamassa pienimpiä polttomoottoreita.

Venealan tuoreimpien tilastojen mukaan polttomoottorikäyttöisiä perämoottoreita myytiin Suomessa lähes 9 900 kappaletta, johon lukuun on lisättävä vielä 6 300 sähkömoottoria.

Sähkömoottoreiden tukkutoimitukset kasvoivat vuotta aiemmin yli 70 prosenttia, mutta vuonna 2019 saatiin tyytyä kuuden prosentin kasvuun. Viime vuonna myynnin kasvu syntyi heittokalastusveneissä käytettävistä kauko-ohjattavista keulasähkömoottoreista, joita myytiin viime vuonna jo yli 1 100 kappaletta. Tämä kertoo heittokalastus suosion kasvusta.

Uusia yli 5,5-metrisiä purjeveneitä rekisteröitiin enemmän kuin vuosiin ja niiden myyntimäärä lähes kaksinkertaistui 26 kappaleeseen. Rekisteröityjen veneiden kokonaismäärästä purjeveneitä on noin seitsemän prosenttia.

Pohjanmaan miljoonien luksusveneet

Pohjanmaan luksusveneiden valmistajat ovat tyytyväisillä mielin: laatu puhuttelee ulkomailla. Iso-Britannia nousi vientitilaston kolmannelle sijalle, kun sinne toimitettiin Suomesta viisi kookasta purjevenettä. Niiden yhteisarvo oli 30 miljoonaa euroa. Vientitilaston nelossijalle pääsi Brittiläiset Neitsytsaaret yhdellä 25 miljoonan euron arvoisella veneellä.

Tärkeitä vientimaita olivat luksuspurjeveneiden ansiosta myös Italia ja Caymansaaret. Saksaan vietiin veneitä kaikkiaan 11,4 miljoonalla eurolla, joista purjeveneviennin osuus oli 4 miljoonaa. Vienti Venäjälle kasvoi yli 30 prosentilla 9,2 miljoonaan euroon.

Yli miljoonan euron vientimaita ovat lisäksi Tanska, Ranska, Grönlanti, Viro, Alankomaat, Portugali, Hong Kong, Kroatia, Espanja, Puola ja Belgia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Marko Jokela Lähde: Finnboat 

Luetuimmat