2.12.2014 Matkailu Liikkuvainen Mannerheim Akseli Gallen-Kallelan maalaama muotokuva vuodelta 1929 oli Liittopankin tilaustyö hallintoneuvostonsa puheenjohtajasta. Maalaus oli kohteensa mieleen, muttei saanut hallintoneuvoston hyväksyntää, sillä Mannerheim seisoi maalauksessa, jolloin samassa huoneessa ei kehdattu istua. Gallen-Kallela maalasi pankille toisen muotokuvan. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sotapäällikkö, poliitikko, metsästäjä, tutkimusmatkailija – ja automies! Tätä kaikkea oli C.G.E. Mannerheim, paljastaa uusi näyttely. Liikkuvaisen Mannerheimin (1867–1951) eri elämänvaiheisiin liittyivät kiinteästi useat harvinaiset autot.– Mahtimies ja autot ovat yhdistelmä, joka herättää kiinnostusta myös muissa kuin autoharrastajissa, näyttelyvastaava, historioitsija Wilhelm Brummer uumoilee.Mannerheim-museon uusi näyttely herää eloon tietorikkaan, hauskoilla sattumuksilla ryyditetyn ja innostuneen opastuksen avulla. Siihen Brummer on mies paikallaan.– No mutta, ei se ole vaikeaa: marskille sattui ja tapahtui. Hän oli sanavalmis ja hauska, on siis useita hauskoja anekdootteja kerrottaviksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLempiauto lahja HitleriltäMercedes-Benz 770 Offener Tourenwagen oli tiettävästi Mannerheimin lempiautoja. Pienoismallin tekijä on Eero Kumanto. Auto on mittakaavassa 1:18. Pienoismalli-kuva: Kirsi Yläpelto.Joulukuussa 1941 Saksan valtakunnanjohtaja Adolf Hitleriltä lahjaksi saatu Mercedes-Benz 770 Offener Tourenwagen on auto ylitse muiden. Avoauto kokopitkällä kangaskatolla oli tiettävästi Mannerheimin lempiauto, joka kyyditsi miestä edustus- ja yksityisajoissa.Auto on esillä taiten Mannerheim-museossa tehtynä pienoismallina, jota mallinrakentaja Eero Kumanto työsti yli 300 tuntia.Anssi Juutilaisen ja Juha Koivulahden joulukuussa julkaistava teos Hitlerin lahja-autosta kertoo seikkaperäisesti autoharvinaisuuden vaiheista.Marskilta luksusvaunu sai kehuja tasaisesta kyydistä, lämpimyydestä ja ajettavuudesta.Auto ei ollut ihan pieniruokainen: 4 200-kiloisen jätin 7,7-litrainen moottori ahmi 27 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä.Moottorin syntysanojen muokkaajaMoottorin numerossa 2/1951 julkaistiin Mannerheimin muistokirjoitus. Lehti on esillä näyttelyssä.Mannerheim vaikutti elämänsä aikana lukuissa järjestöissä ja lukuisilla aloilla. Ja missä mies vaikutti, siellä yleensä tapahtui.Mahtimies ja Moottori liittyvät nekin tiiviisti yhteen.Mannerheim laati vuonna 1925 perustetun Moottorin ensimmäisen numeron pääkirjoituksen. Hänet oli kutsuttu vuonna 1920 Suomen Automobiili Klubin (Autoliiton edeltäjä) kunniapuheenjohtajaksi.Tuolloiset linjaukset ovat yhä ajankohtaisia – ja velvoittavia!”Moottorin sisältö tulee olemaan asiallinen, monipuolinen, ajanmukainen ja mikäli mahdollista yleistajuinen, jotta aikakauslehti voisi olla suoranaiseksi hyödyksi ja opastukseksi myös varsinaisia ammmattitietoja vailla olevalle osalle lukijakuntaansa.”Pääkirjoituksen oheen liitetty Mannerheimin käsin kirjoittama muistutus ei kalpene nykyajan liikenneturvallisuus-kiteytyksille.”Autoilija, ole nopea-ajatuksinen, pidä hermosi virkeinä ja pääsi kylmänä!”Vauhtia ja vaarallisia tilanteitaMannerheim piti nopeasta mutta varmaotteisesta ajamisesta. Häntä kiinnostivat kauniit ja erikoiset autot. Hän esimerkiksi hankki itselleen jo 1920-luvulla maamme ainoan Avions Voisin -auton, jolla hän teki useita ulkomaanmatkoja.Vuoden 1923 ostos oli avo-Benz Sveitsiin ja vuoden 1926 Flint 5P Touring -avoauto Suomeen, tietokirjailja Cingiz Safiulla kertoo. Hänen kattava Mannerheim ja kulkuneuvot -kirjansa ilmestyi vuonna 2011.Pohjois-Afrikassa vuonna 1923 oli matka katketa lopullisesti. Vakavassa kolarissa Mannerheimin seuruetta kuljettanut auto törmäsi kahteen puuhun noin 130 kilometrin päässä Algerista. Rotkoon syöksyneestä autosta ulos lentänyt Mannerheim virui yli neljä tuntia odottamassa sairasautoa reisi- ja solisluu sekä useita kylkiluita murtuneina. Muut matkalaiset selvisivät vähäisin vammoin.– Mannerheim itse arveli onnettomuuden syynä olleen kuljettajan huolimattomuus tai pyörän rikkoutuminen, Safiulla kertoo.Mannerheim ilmeisesti ajoi itse vain harvoin tuon kolarin jälkeen, mutta siihen ei ollut juuri tarvettakaan, olihan miehellä lähes aina käytettävissään oma autonkuljettaja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjokorttikin löytyi!Helsingin poliisilaitoksen Mannerheimille 5.6.1929 myöntämä ajokortti.Mannerheim maalla, merellä ja ilmassa -näyttelyä valmisteltaessa löytyi – tyystin sattumalta – myös miehen ajokortti.Ajokortti on myönnetty 5. kesäkuuta vuonna 1929 viideksi vuodeksi. Ajokortti oikeutti ajamaan henkilöautoa ja moottoripyörää yksityisliikenteessä.– Ajokortti on kunnoltaan lähes uudenveroinen. Tämä johtunee siitä, että Mannerheim on säilyttänyt ajokorttia pöytälaatikossa, eikä lompakossa, Safiulla arvelee. Trofeita ja muita matkamuistoja Suomen marsalkka asui Kaivopuistossa vuosina 1924–51. Mannerheim ei itse omistanut vuonna 1874 valmistunutta taloa, vaan vuokrasi sitä kauppaneuvos Karl Fazerilta. Mannerheimin koti on säilytetty alkuperäisessä asussaan tosin siten, että kolme yläkerran huonetta on muutettu näyttelytiloiksi. Sisustus on Mannerheimin itsensä suunnittelema värejä ja huonekalujen paikkoja myöten. Seinillä komeilevat lukuisat metsästystrofeet. Matkamuistot kielivät laajasta matkailusta. Mannerheim maalla, merellä ja ilmassa -näyttely (12.12. alkaen) Opastetut kierrokset. Pääsymaksu aikuiset 10 e, eläkeläiset ja opiskelijat 8 e, lapset (alle 12-v.) ilmaiseksi Avoinna pe–su klo 11–16 Kalliolinnantie 14, Helsinki mannerheim-museo.fi/museo/ Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2024 Matkailu Tallinna saa jo joulukuusen, joulutori avautuu 22.11. 11.11.2024 Matkailu Viro – vuoden kansainvälinen matkailukohde 11.11.2024 Matkailu Kelkkamatka Suomen huipulle – Haltin maisemat ovat kuin kuun pinnalta 10.11.2024 Matkailu Uusi-Seelanti: haltijoiden ja hobittien matkassa 3.11.2024 Matkailu Neuschwanstein: hulppeassa tuhkimolinnassa kulminoituu moni nykyturismin ongelma 31.10.2024 Matkailu Mystinen Magneettimäki ja elintärkeä Jäämerentie 30.10.2024 Matkailu Kroatian Zagreb – päivässä tai kahdessa 30.10.2024 Matkailu Erikoiset unet: hotelli Hansa Tartossa – eläimellistä menoa 29.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: geotermisen lämmön syleilyssä Islannissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 13.11.2024 Yleinen Poliisille partioautoksi uusi automalli – näin katumaasturi helpottaa poliisityötä 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 13.11.2024 Euro NCAP Sisarmalleja sekä Cupra Tavascan ja MG HS – Euro NCAP:issa jälleen lähes pilvetöntä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa