25.1.2016 Ajoneuvot Ford Focus RS saapuu pian –harteilla kunniakas historia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä RS on Fordin vastine AMG:lle ja BMW Motorsportille. Ford Focus RS on ehdottomasti vuoden odotetuimpia urheilumalleja. Menestyäkseen sen täytyy olla luokkansa paras, sillä bränditietoisilla markkinoilla Mercedes-AMG A 45 ja Audi RS 3 ottavat melkoisen varaslähdön.Ennakkotunnelmat näyttävät lupaavilta. Uuden Focus RS:n vahvuutena ovat 350 hevosvoimaa ja huippukehittynyt neliveto. 70 prosenttia voimasta voidaan ohjata takapyörille – tai tilanteen vaatiessa yhdelle takapyörälle. Se tekee autosta niin ketterän, että Ford on päättänyt varustaa auton erillisellä driftausasetuksella.Eikä brändiäkään voi aliarvioida, sillä mukana ovat kirjaimet RS. Rallye Sportia tarkoittava lyhennelmä on vuosikymmenien aikana niittänyt mainetta kaduilla ja kilparadoilla.RS-mallien historian katsotaan alkavan vuonna 1968 Saksan Fordin esiteltyä Taunuksen mallit 15M RS sekä 17M ja 20 M RS. Aikaisemminkin Fordit olivat niittäneet mainetta kilparadoilla esimerkiksi Lotus Cortinan ja Ford GT40:n merkeissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailmanmaineeseen EscortillaTaunuksen jälkeen RS:n maine sinetöitiin pitkillä sivuluisuilla. Vuoden 1970 Escort RS1600 ja muutamaa vuotta myöhemmin esitelty RS2000 ovat ansainneet paikkansa yhtenä kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä ralliautoista.Ford laskee RS-mallien joukkoon myös vuoden 1970 Escort Mexicon. Erikoismalli valmistettiin Hannu Mikkolan voitettua Escortilla haastava Lontoo-Meksiko -ralli.Escort RS -mallien valmistus jatkui läpi 1980-luvun, vaikka malli siirtyikin näyttäviä luisuja tarjoavasta takavedosta etuvetoon. Aitoon kasarityylin auton helmoja ja lokasuojia kiersivät rehelliset korisarjat. Vuonna 1984 tarjolle tuli Escort RS Turbo huimalla 132 hevosvoiman teholla.RS200 jäi kysymysmerkiksiParemmin RS:n imagoon soveltui saman vuoden RS200. Ford lähti rallin B-ryhmään suunnittelemalla puhtaalta pöydältä keskimoottorisen kilpa-auton. Luokittelusyistä autosta valmistettiin 200 kappaletta katuversiona, joita vauhditti 250 hevosvoimainen 1,8-litrainen Cosworthin rakentama turbomoottori.Valitettavasti RS200:n todellinen kilpailukyky jäi näkemättä. Kehitystyötä vaivanneet viivästykset lykkäsivät WRC-debyytin vuoden 1986 Ruotsin ralliin, jossa auto sijoittui kolmanneksi. Jo seuraavassa kilpailussa Joaquim Santosin ajama RS200 syöksyi yleistöön tappaen kolme katsojaa.Onnettomuus aiheutti kiivaan keskustelun B-ryhmän vaarallisuudesta. Lopullinen niitti tuli vain kahta kuukautta myöhemmin, kun Henri Toivonen kartturinsa Sergio Creston kanssa syöksyivät Lancialla kuolemaan.Siipi-CosworthSeuraavaksi RS-logo siirtyi kenties kaikista tunnetuimpaan autoon, Ford Sierra RS Cosworthiin. Edeltäjiensä tavoin auto valmistettiin moottoriurheilua varten. A-ryhmän säännöt vaativat viiden tuhannen yksilön valmistamista, mutta lopulta autoja valmistui 5 545. Tunnusmerkiksi nousi valtava, yhden pystytuen varaan rakennettu takasiipi. Autoista viisisataa muokattiin vieläkin rajummiksi RS500-malleiksi.Sierra RS Cosworthista kehittyi erittäin menestyksekäs kilpa-auto, mutta voitot tulivat rallin sijaan pääasiassa kilparadoilla. Rallissa takavetoinen auto kärsi nelivetoisia kilpailijoita enemmän pito-ongelmista.Tammikuussa vuonna 1990 Ford esitteli nelivetoisen Sierra RS 4x4 Cosworthin. Auto keräsi laajalti kehuja suorituskykyisenä henkilöautona, mutta ikääntyvänä rallimenestys jäi vaisuksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEscortin joutsenlauluMondeon saavuttua vuonna 1992 oli Fordin henkilöautomallisto suurta Scorpiota lukuun ottamatta etuvetoinen. Koska mallistosta ei löytynyt soveltuvaa kilpuriaihiota, muokattiin Sierra RS 4x4 Cosworthin jäänteistä kolmiovisen Escortin näköinen auto.Vuosina 1992–1996 valmistettu Escort RS Cosworth luokiteltiin A-ryhmään. Takapainotteisen nelivedon ansiosta auto oli ketterä ja keräsi toimittajilta ylisanoja, mutta pikataipaleilla rallin maailmanmestaruus jäi haaveeksi.Viimeisille vuosille Escort RS Coswortista muokattiin WRC-sääntöihin sopiva Escort WRC. Uudet säännöt sallivat ralliauton rakentamisen vailla vastaavaa katuversiota, joten Escort WRC:n korvanneesta erittäin menestyksekkäästä Focus RS WRC:stä ei koskaan valmistettu suoraa siviilipainosta.RS:n paluuRS-logot palasivat Ford-kauppoihin seuraavan kerran vasta vuonna 2002. Etuvetoinen Focus RS oli näyttävä ja ripeä 212 hevosvoimainen sportti, mutta teknisiä yhtäläisyyksiä Focus RS WRC:hen ei ollut.Siitä huolimatta auton osalista oli kuin kilpa-auton katuversiosta: Brembon jarrut, Quaifen tasauspyörästön lukko ja kevyet OZ Racingin 18-tuumaiset vanteet toivat uskottavuutta.Toisen sukupolven Focus RS puski etuvedon rajat äärimmilleen vuonna 2009. Ford lainasi silloiselta konsernisisar Volvolta 2,5-litraisen viitosturbon 300 hevosvoimaiseksi viritettynä. Sekään ei vielä riittänyt, joten autosta tehtiin 345 hevosvoimainen Focus RS500 -erikoismalli.Kehittyneen etupyörien tuennan ja tasauspyörästön lukon ansiosta Focus RS:t osoittautuivat kuivalla asfaltilla nopeiksi. Siitä huolimatta kolmannen sukupolven Focus RS:n neliveto palkinnee Suomen ilmastoissa. Ensitunnelmat Moottori saa autosta reilun viikon päästä.Seuraavaksi Fordin RS-malliston odotetaan laajenevan Fiesta RS:llä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Ford ja Wikipedia, kuvat: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti