25.1.2016 Ajoneuvot Ford Focus RS saapuu pian –harteilla kunniakas historia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä RS on Fordin vastine AMG:lle ja BMW Motorsportille. Ford Focus RS on ehdottomasti vuoden odotetuimpia urheilumalleja. Menestyäkseen sen täytyy olla luokkansa paras, sillä bränditietoisilla markkinoilla Mercedes-AMG A 45 ja Audi RS 3 ottavat melkoisen varaslähdön.Ennakkotunnelmat näyttävät lupaavilta. Uuden Focus RS:n vahvuutena ovat 350 hevosvoimaa ja huippukehittynyt neliveto. 70 prosenttia voimasta voidaan ohjata takapyörille – tai tilanteen vaatiessa yhdelle takapyörälle. Se tekee autosta niin ketterän, että Ford on päättänyt varustaa auton erillisellä driftausasetuksella.Eikä brändiäkään voi aliarvioida, sillä mukana ovat kirjaimet RS. Rallye Sportia tarkoittava lyhennelmä on vuosikymmenien aikana niittänyt mainetta kaduilla ja kilparadoilla.RS-mallien historian katsotaan alkavan vuonna 1968 Saksan Fordin esiteltyä Taunuksen mallit 15M RS sekä 17M ja 20 M RS. Aikaisemminkin Fordit olivat niittäneet mainetta kilparadoilla esimerkiksi Lotus Cortinan ja Ford GT40:n merkeissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailmanmaineeseen EscortillaTaunuksen jälkeen RS:n maine sinetöitiin pitkillä sivuluisuilla. Vuoden 1970 Escort RS1600 ja muutamaa vuotta myöhemmin esitelty RS2000 ovat ansainneet paikkansa yhtenä kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä ralliautoista.Ford laskee RS-mallien joukkoon myös vuoden 1970 Escort Mexicon. Erikoismalli valmistettiin Hannu Mikkolan voitettua Escortilla haastava Lontoo-Meksiko -ralli.Escort RS -mallien valmistus jatkui läpi 1980-luvun, vaikka malli siirtyikin näyttäviä luisuja tarjoavasta takavedosta etuvetoon. Aitoon kasarityylin auton helmoja ja lokasuojia kiersivät rehelliset korisarjat. Vuonna 1984 tarjolle tuli Escort RS Turbo huimalla 132 hevosvoiman teholla.RS200 jäi kysymysmerkiksiParemmin RS:n imagoon soveltui saman vuoden RS200. Ford lähti rallin B-ryhmään suunnittelemalla puhtaalta pöydältä keskimoottorisen kilpa-auton. Luokittelusyistä autosta valmistettiin 200 kappaletta katuversiona, joita vauhditti 250 hevosvoimainen 1,8-litrainen Cosworthin rakentama turbomoottori.Valitettavasti RS200:n todellinen kilpailukyky jäi näkemättä. Kehitystyötä vaivanneet viivästykset lykkäsivät WRC-debyytin vuoden 1986 Ruotsin ralliin, jossa auto sijoittui kolmanneksi. Jo seuraavassa kilpailussa Joaquim Santosin ajama RS200 syöksyi yleistöön tappaen kolme katsojaa.Onnettomuus aiheutti kiivaan keskustelun B-ryhmän vaarallisuudesta. Lopullinen niitti tuli vain kahta kuukautta myöhemmin, kun Henri Toivonen kartturinsa Sergio Creston kanssa syöksyivät Lancialla kuolemaan.Siipi-CosworthSeuraavaksi RS-logo siirtyi kenties kaikista tunnetuimpaan autoon, Ford Sierra RS Cosworthiin. Edeltäjiensä tavoin auto valmistettiin moottoriurheilua varten. A-ryhmän säännöt vaativat viiden tuhannen yksilön valmistamista, mutta lopulta autoja valmistui 5 545. Tunnusmerkiksi nousi valtava, yhden pystytuen varaan rakennettu takasiipi. Autoista viisisataa muokattiin vieläkin rajummiksi RS500-malleiksi.Sierra RS Cosworthista kehittyi erittäin menestyksekäs kilpa-auto, mutta voitot tulivat rallin sijaan pääasiassa kilparadoilla. Rallissa takavetoinen auto kärsi nelivetoisia kilpailijoita enemmän pito-ongelmista.Tammikuussa vuonna 1990 Ford esitteli nelivetoisen Sierra RS 4x4 Cosworthin. Auto keräsi laajalti kehuja suorituskykyisenä henkilöautona, mutta ikääntyvänä rallimenestys jäi vaisuksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEscortin joutsenlauluMondeon saavuttua vuonna 1992 oli Fordin henkilöautomallisto suurta Scorpiota lukuun ottamatta etuvetoinen. Koska mallistosta ei löytynyt soveltuvaa kilpuriaihiota, muokattiin Sierra RS 4x4 Cosworthin jäänteistä kolmiovisen Escortin näköinen auto.Vuosina 1992–1996 valmistettu Escort RS Cosworth luokiteltiin A-ryhmään. Takapainotteisen nelivedon ansiosta auto oli ketterä ja keräsi toimittajilta ylisanoja, mutta pikataipaleilla rallin maailmanmestaruus jäi haaveeksi.Viimeisille vuosille Escort RS Coswortista muokattiin WRC-sääntöihin sopiva Escort WRC. Uudet säännöt sallivat ralliauton rakentamisen vailla vastaavaa katuversiota, joten Escort WRC:n korvanneesta erittäin menestyksekkäästä Focus RS WRC:stä ei koskaan valmistettu suoraa siviilipainosta.RS:n paluuRS-logot palasivat Ford-kauppoihin seuraavan kerran vasta vuonna 2002. Etuvetoinen Focus RS oli näyttävä ja ripeä 212 hevosvoimainen sportti, mutta teknisiä yhtäläisyyksiä Focus RS WRC:hen ei ollut.Siitä huolimatta auton osalista oli kuin kilpa-auton katuversiosta: Brembon jarrut, Quaifen tasauspyörästön lukko ja kevyet OZ Racingin 18-tuumaiset vanteet toivat uskottavuutta.Toisen sukupolven Focus RS puski etuvedon rajat äärimmilleen vuonna 2009. Ford lainasi silloiselta konsernisisar Volvolta 2,5-litraisen viitosturbon 300 hevosvoimaiseksi viritettynä. Sekään ei vielä riittänyt, joten autosta tehtiin 345 hevosvoimainen Focus RS500 -erikoismalli.Kehittyneen etupyörien tuennan ja tasauspyörästön lukon ansiosta Focus RS:t osoittautuivat kuivalla asfaltilla nopeiksi. Siitä huolimatta kolmannen sukupolven Focus RS:n neliveto palkinnee Suomen ilmastoissa. Ensitunnelmat Moottori saa autosta reilun viikon päästä.Seuraavaksi Fordin RS-malliston odotetaan laajenevan Fiesta RS:llä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Ford ja Wikipedia, kuvat: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?