17.8.2015

Koeajo: upeaääninen Audi RS 3 Sportback

Paljonko äänellä on arvoa? Hyvää: Sielukas moottori, erinomainen alusta, arkikelpoisuus. Huonoa: Hintaero Audi S3:een.

Ensimmäinen kiihdytys vie ajatukset rakeisiin Youtube-videoihin. Mäntymetsää halkovan hiekkatien varrelle kerääntyneet ihmiset hurraavat lähestyvää ajoneuvoa. Näköyhteyttä huimaa vauhtia kiitävään ralliautoon ei vielä ole, mutta pehmeän epärytmisestä soinnista ei voi erehtyä: sen on oltava valkokeltainen Audi quattro S1.

Quattron maine rakennettiin ralliautoilun B-ryhmässä loskan, mudan ja ajoittain myös veren keskellä. Sen jälkeen quattro on toiminut keskeisenä nimenä Audin nousussa yhdeksi halutuimmista henkilöautovalmistajista Mercedes-Benzin ja BMW:n joukkoon.

Audin nousu on ollut malliesimerkki saksalaisesta suunnitelmallisuudesta. Tuotemerkin haluttavuutta on kasvatettu nerokkaasti porrastetulla S-, RS- ja R8 -mallistolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Äänen voimaa

Nyt A3-mallisto laajenee toistamiseen RS 3:lla. Edeltäjästä tuttuun tapaan moottori ei ole vain lisää ahtopainetta saanut nelisylinterinen, vaan upea, täysin uniikki viitoskone. Sen äänimaailma on kaikkine paukkeineen ja turbon suhinoineen suoraan kahdeksankymmentäluvun erikoiskokeilta peräisin.

Raskaasti ahdetun viitoskoneen tuoma karisma tekee pesäeron aavistuksen steriiliin, mutta nopeaan Audi S3:een. Varsinainen suorituskykyero 300 hevosvoimaisen S3:n ja 367 hevosvoimaisen RS 3:n tuntuu yllättävän pieneltä. Ei autoa silti menohalujen puutteesta voi moittia – vääntökäyrä on kuin Q7-katumaasturin sivuprofiili.

Vaikka moottori hallitsee ajokokemusta, löytyy RS 3:sta muutakin mielenkiintoista. Lisäleveyttä saaneet lokasuojat näyttävät häijyiltä ja etujarrut ovat valtavan kokoiset. Sellaisia nopean auton pysäyttämiseen tarvitaan, sillä massaa on kertynyt 1 600 kilogramman edestä. Lisähintaan jarrulevyt voi päivittää hiilikuitukeraamisiin.

Eturenkaat leveämmät

Koeajoauto on varusteltu reilun 2 000 euron hintaisella säädettävällä magnetic ride -alustalla. Mukavuusasetuksilla auton kulku on odotettua sivistyneempää, vaikka alla pyörivät 19-tuumaiset vanteet. Urheiluasetuksilla alusta on todella jäykkä, mutta sitä saa mitä tilaa.

Auton rengastus on mielenkiintoinen, joskin myös äänekäs. Etupyörät ovat kokoa 255/30 kun takana tyydytään kapeampaan kokoon 235/35. Leveämmillä eturenkailla haetaan neutraalimpaa käytöstä. Keulan pito on julma, mutta lopulta auto antautuu tylsästi aliohjaamaan.

Karismaattisen moottorin ja arkiajoon mukavan jousituksen ansiosta Audi RS 3 on yksi onnistuneimmista nopeista perheautoista. Valitettavasti päästöt nostavat hinnan huimaan 80 000 euroon – noin 25 000 euroa enemmän kuin nopea sisarmalli S3. He nauttikoon RS 3:sta keillä siihen on varaa – me muut voimme jälleen kuunnella tienlaidalta.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Audi RS3 Sportback

Hinta alkaen

79 987 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

103 825 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 480 cm&3179;, 5 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

270 kW (367 hv), 5500 r/min

Vääntö

465 Nm (1625–5550 r/min)

Vääntö

465 Nm (1625–5550 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,3 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

189 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat