21.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Enyaq 4×4 SportLine on valmis talveen Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Enyaq sai nelivedon, lisää tehoa ja sporttisemman ulkonäön. Hyvää: runsaat tilat, istuimet, ajettavuus, mukavuus, ajovalot. Huonoa: paino, kulutus, valikoiden käyttö. Škoda Enyaq on hyvää vauhtia lunastamassa paikkaansa suositun Kodiaqin sähköisenä seuraajana. Nyt mallisto laajenee sekä nelivetoisella että sporttisemmalla versiolla. Molempien lisähinta on kolmisen tonnia, mikä on varsinkin nelivedosta kohtuullinen, sillä samalla tehoa tulee lisää. Pahoilla teillä ja umpihangessa liikkuva valitsee vain nelivedon, sillä Sportline-alusta on madallettu.Muutoin urheilullisuus on enemmänkin visuaalista: sporttipenkit, helmasarja, isommat pyörät, paremmat matriisiajovalot ja runsaasti kiiltäviä mustia somisteosia.Esittelyautoon oli ladattu liki kaikki varustepaketit. Autoveron poistaminen sähköautoilta tekee varustelusta houkuttelevaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautojen parhaimmistoaEnyaq on ehditty jo todeta esimerkilliseksi yhdistelmäksi ajettavuutta ja mukavuutta, tuhtia 2 200 kilon massaa ei juuri huomaa. Tuntuma tien pintaan on suodatettu sopivaksi, ja ohjauksen vaste on looginen. Kaasun annostelu on helppoa, mutta jarrupolkimeen toivoisi parempaa tuntoa. Matkustamo on tilava ja hiljainen, istuimet hyvin muotoillut ja istuma-asento luonteva niin edessä kuin takanakin. Autoon istahtaminen käynnistää auton automaattisesti, mutta näyttöruutu heräilee verkkaisemmin. VW-sisarmalleihin verrattuna järjestelmävalikoiden käyttö on hiukan sujuvampaa, mutta edelleen turhauttavaa. Ajotilavalinnalla voi säätää ohjausta, kaasunvastetta ja iskunvaimennusta, mutta käynnistyksessä auto palauttaa asetukset normaaliin. Myös kaistavahti pitää vapauttaa tehtävästään joka lähdössä, koska se ei hyväksy ajolinjaa ajourien vieressä. Kojelauta ja materiaalit ovat kertaluokkaa parempia kuin Saksan siskossa.Pidot paraneeSähköauton sähäkkä kiihtyvyys ja takaveto arveluttavat talven lähestyessä. Nyt esiteltävä neliveto on tuttu Audin Q4:stä: etuakselille tulee oma sähkömoottorinsa, joka on pitävällä pinnalla kytketty irti ja valmiina luiston ilmaantuessa. Samalla huipputehon lukema on noussut 195 kilowattiin (265 hv), mutta on käytössä vain 30 sekunnin ajan akun varaustason ollessa yli 88 % ja ulkolämpötilan 23–50 astetta. Aika harvoin siis, eli eroa takavetoversioon ei juuri huomaa. Hätäisimpien kannattaakin odottaa RS-mallia (225 kW/306 hv). Nelivedon lisävastus ja satakunta lisäkiloa lisäävät kulutusta 1–2 kWh/100 km. Koleassa syyssäässä kulutuksen saa vaivoin pysymään alle 20 kWh:n, joten 77 kWh:n akun toimintasäde on maksimissaan 400, käytännössä lähempänä 300 kilometriä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Enyaq 80x 4x4 Sportline iV Hinta alkaen 57 133 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 250 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 195 kW (265 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen / käytössä oleva: 82,0 / 77,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 130 kW. Toimintamatka 471 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 17,7 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4653 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1604 mm, akseliväli 2770 mm Tavaratila: 585–1 710 l Omamassa: 2 195 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin