14.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: tärisyttävä yllätys – Ssangyong Korando Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ssangyong Korando yllättää alkuun positiivisesti, mutta pienet viimeistelemättömyydet heikentävät kokonaisuutta. Hyvää: toimiva kokonaisuus, viihdejärjestelmä, hinta. Huonoa: alustan tärinät, pienet viimeistelemättömyydet. Eteläkorealainen C-segmentin katumaasturi Ssangyong Korando on ollut Suomen markkinoilla vuodesta 2015 lähtien, mutta kyseinen sukupolvi oli tänne tullessaan ehtinyt jo viiden vuoden ikään.Nyt, ei hetkeäkään liian myöhään, on siis uudistuksen aika. Muotoilu on muuttunut nykyaikaisempaan, kulmikkaampaan ja massiivisempaan suuntaan. Pituutta ja leveyttä on tullut lisää 40 mm, ja akselivälikin on venytetty 25 mm pidemmäksi. Korkeudesta karsittiin pois 55 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvia ei tarvitse paiskoaEnsivaikutelma yllättää, sillä edullisen ja varsin tuntemattoman katumaasturin ovi painautuu pehmeästi kiinni odotetun terävän kolahduksen sijaan. Myös viihdejärjestelmän käyttö on sujuvaa. Ohjaamokin on laadukkaan oloinen, ja kaikki tarvittavat hallintalaitteet löytyvät loogisilta paikoilta – mukaan lukien painike, josta normaalisti avustavan nelivedon saa toimimaan jatkuvana. Myös säilytystilaa pienille tavaroille löytyy hyvin.Dieselin räklätystäKun lähdetään liikkeelle, Korando ei enää tunnu yhtä hienostuneelta. Muuten kelvollisen istuimen tarjoama reisituki on olematon, ja 1,6-litraisen dieselmoottorin vanhahtavan karkea käyntiääni kuulostaa jopa hieman koomiselta.Koneen tarjoamat 136 hevosvoimaa riittävät normaaliajoon, mutta moottoritielle kiihdyttäminen tuottaa hieman tuskaa, ja maantiellä ohituspaikat täytyy valita tarkkaan.Voimanpuutetta lukuun ottamatta ajaminen sujuu vaivattomasti, eikä Korando tässä mielessä juuri poikkea muista samankokoisista edullisista katumaastureista. Lisävarusteena saatavat mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistallapitoavustin toimivat tarkasti, jälkimmäinen tosin hieman yliherkästi.Automaattivaihteisto toimii kohtuullisen mukavasti, mutta paljastaa ruuhka-ajossa heikkoutensa. Ryömittäessä Korando alkaa ryntäillä – varovaisesta kaasunkäytöstä huolimatta. Lähes eheä kokonaisuusEpämiellyttävin ominaisuus Ssangyongin ajettavuudessa on kuitenkin merkille entuudestaan tuttu alustan nypytys. Niin taajama- kuin moottoritienopeuksissakin Korando hypähtelee epämiellyttävästi, mikä rokottaa ajomukavuutta tuntuvasti.Pientä viilaamista vaatisi myös tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin: pyyhkijät huitovat automaattiasetuksella aivan liian nopeaan tahtiin. Valoautomatiikka puolestaan vaihtaa kaukovalot takaisin päälle melko pitkällä viiveellä. Koeajon aikana sattui kertaalleen niinkin, etteivät valot vaihtuneet lainkaan automaattisesti lyhyisiin, eivätkä meinanneet vaihtua myöskään manuaalisesti valoviiksestä.Kohtuullinen hinnoittelu – ainakin perusmallin osalta – antaa kuitenkin anteeksi heikkouksia. Halvimmillaan Korandon saa etuvetoisena 1,5-litraisella bensiinimoottorilla ja manuaalivaihteistolla varustettuna 21 990 euron hintaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Lauri Ahtiainen SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz Hinta alkaen 31 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 236 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 324 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 324 Nm (1500–2500 r/min) Huippunopeus 181 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4450 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 27.12.2024 Historia Päivän kuva: Renault 16 perhefarkun prototyyppinä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja