24.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla Cross on suosikkiainesten yhdistelmä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota tunnetaan hybrideistään, maastureistaan ja Corolloistaan. Niiden yhdistelmän, Toyota Corolla Cross -mallin, täytyy olla myyntimenestys. Hyvää: mukavuus, konstailemattomuus, varustelu, neliveto. Huonoa: kevyt ohjaus, varoitusäänet. Toyota Corolla Cross täydentää merkin citymaasturimallistoa osuen C-HR:n ja RAV4:n väliin niin hinnaltaan kuin kooltaankin. Corolla-siskosten kesken uutuuden arvaisi olevan kookkain, mutta yllättäen Cross on sekä akseliväliltään että pituudeltaan Corolla Touring Sports -farmariversiota lyhyempi.Korkeuden tuoman pystymmän istuma-asennon ansiosta tilaa on molemmissa kuitenkin kutakuinkin saman verran. Ensivilkaisulla Crossin takajalkatilat eivät ole kummoiset, mutta harhan aiheuttaa harvinaisen pitkä istuinosa. Istuin on sen verran kahdelle muotoiltu, että keskipaikka kelpaa vain tilapäiskäyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutun oloinen ohjaamoKuskin paikalle on helppo kotiutua, kaikki löytyy tutuilta paikoiltaan ja vaihdekeppikin on perinteinen. Kosketusnäyttö on perus-Corollaa suurempi kooltaan, kirkkaampi väreiltään ja nopeampi toiminnoiltaan. Istuma-asento ja istuimen muotoilu ovat luontevat. Isojen sivupeilien näkymä on antelias, mutta samalla isot kotelot muodostavat katvetta etuviistoon. Tavaratilan koossa Cross jää eniten farmarille. Merkillisesti kontin pohjalla on liki kymmensenttinen styrox-lokerikko nipistämässä tilaa. Nostetusta pohjasta huolimatta selkänoja kaadettuna tilaan jää korkea kynnys. Joka tapauksessa muutaman tonnin satsaus korkeampaan koriin tuntuu sen verran edulliselta, että voisi povata Corolla-farkun menettävän Suomen myydyimmän auton valtikan Crossille.Runsas turvavarusteluVarustelutasoja on kolme, noin kolmen tuhannen euron hintaportain. Perustaso Active on jo kattavasti varusteltu ristiseläntuesta alkaen. Keskimmäiseen Launch Editioniin maahantuoja on pakannut lisäherkkuja ja odottaa siitä tulevan myydyin versio. Ajossa ollut nelivetoinen Premium nahkapenkkeineen ja lasikattoineen on kallein Corolla koskaan. Liki 50 tonnin hintalappu vie sen kisaamaan perinteisten Nissan Qashqain ja Kia Niron lisäksi aivan uusien kilpailijoiden kanssa.Sähköiset turvajärjestelmät kuuluvat valtaosaltaan jo perusvarusteluun, kalleimman mallin uusiin ominaisuuksiin kuuluu hätäjarrutus pysäköintitilanteissa niin paikallaan olevan kuin liikkuvankin esteen tullessa tutkan mielestä liian lähelle. Pienenkin kolhun välttäminen järjestelmän ansiosta ilahduttaa, mutta sitä ennen tapahtuu aika monta äkkipysäystä vähän paksumman risun tai ahtaan pysäköintiruudun johdosta. Laitteen voi toki kytkeä pois. Toyotan autonomista ajoa on harjaannutettu, ajolinja kaistaviivojen välissä on aiempaa juoheampi.Sähköinen nelivetoCorolla Crossin voimalinja on Toyotan laskujen mukaan viidennen sukupolven hybridijärjestelmä kaksilitraisella bensiinimoottorilla ja portaattomalla vaihteistolla. Koeajetussa nelivetoisessa versiossa toinen sähkömoottori (30 kW/41 hv) on siirretty taka-akselia pyörittämään, kardaaniakselia ei autossa ole. Perusmallit ovat etuvetoisia, mutta samantehoisia.Järjestelmän yhteisteho, 145 kW (197 hv) on ainakin talven ensiliukkailla enemmän kuin tarpeeksi. Liikkeellelähdöt ovat nelivedon ansiosta varmoja ja sähkövoiman avustamina sähäköitä. Kun paukkuja on tarpeeksi, moottoria ei tarvitse huudattaa aiempien hybridien tapaan. Silti olisi toivonut hitusen lisää toppauksia moottorin ympärille. Muuten hiljaisessa autossa moottorin pörinä kantautuu sisälle, ärsytyskynnys ylittyy ainakin sen rallattaessa liikennevaloissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaloudellinen hybridiYli puolet ajoajasta moottori on sammuksissa, hybridijärjestelmä ahertaa aiempaa lyhyemmin syklein viilaten kulutusta ja päästöjä alemmas. Ajotietokone näyttääkin talvikelin keskikulutukseksi mojovasti 5,2 l/100 km, harmittavasti lopputankkaus paljastaa todellisen kulutuksen nousevan liki kuuteen litraan. Sekään ei toki ole mahdoton luku tehokkaalle nelivedolle.Corolla Crossia palauttaessa päällimmäisenä jää mieleen mukavuus, niin jousituksen, hiljaisuuden kuin käyttöominaisuuksien kannaltakin. Mikään yksittäinen asia ei häiritse, mutta ylistämisen aihettakaan ei juuri nouse mieleen naapurin tivatessa. Tavallisuus ja ketään ärsyttämättömyys lienevät juuri Toyotan menestysreseptin takeita.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i Premium Hinta alkaen 38 988 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 005 € Moottori Bensiinimoottori 1 987 cm³, hybridi, neliveto Teho 145 kW (197 hv) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 394 l Omamassa: 1625 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti