20.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: uusi Mercedes-Benz C 180 lipuu lippulaivan jäljillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C-sarja siirtyi uuteen mallisukupolveen edustusauto S-sarjan imussa. Etenkin sisätiloissa isoveljen vaikutteet on helppo huomata. Hyvää: mukavuus, voimalinjan toiminta. Huonoa: jarrutuntuma. Viidennen sukupolven Mercedes-Benz C-sarja on kokenut varsin perinteisen mallisukupolven vaihdoksen. Muotoihin valmistaja on ottanut mallia viime vuonna esitellystä S-sarjasta, ja joku voisi kuvailla kokonaisuutta jopa konservatiiviseksi. Ulkomittojen suhteen auto on kasvanut sekä pituutta että leveyttä, mutta korkeudesta on nipistetty vajaa senttimetri. Mittasuhteet edustavat perinteistä sedania, eikä missään kohtaa ole havaittavissa turhaa kikkailua.Kasvaneet mitat tuntuvat myös sisätiloissa: etenkin takapenkillä on selvästi aiempaa paremmin tilaa. Jalkatilaa on tullut lisää 21 mm, kyynärtilaa 15 mm ja hartioiden korkeudella leveyttä on 13 mm enemmän. Luvut ovat pieniä mutta riittäviä tarjoamaan edeltäjää avaramman tunnelman. Tilan lisäksi myös istuinmukavuus on parantunut, ja laitapaikat tarjoavat suorastaan mainion tuen aikuisillekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeisteltyä ilmettäKuljettajan ympäristö on lainattu lähes suoraan S-sarjasta. Ergonomia on kohdallaan, ja päivitetty istuin tarjoaa paitsi edeltäjää laajemmat säätövarat myös paremman tuen. Jopa ilman kattavaa lisävarustelua uusi C-sarjalainen näyttää varsin tyylikkäältä kokonaisuudelta. Vakiomateriaalit tuntuvat laadukkailta, eikä viimeistely jätä moitteille sijaa. Kuljettajalla on aina edessään näyttö, joka on vakiona 10,25-tuumainen tai lisävarusteena 12,3-tuumainen. Keskikonsolin pystyyn aseteltu näyttö on Suomessa aina 11,9-tuumainen ja edustaa MBUX-käyttöjärjestelmän uusinta 2.0-versiota. Iso näyttö on hyvin käsillä, mutta toki katseen joutuu siirtämään varsin kauaksi tiestä aina näyttöä operoidessaan. Pienoisena yllätyksenä vakiovarusteluun ei kuulu älypuhelimen integrointimahdollisuutta, vaan siitä saa pulittaa 540 euroa ekstraa.Kevythybridin pehmeyttäC-sarjan bensiinimalliston perustana toimii 1,5-litrainen nelisylinterinen moottori, ja vaihteistoksi on nykyään tarjolla vain 9-portainen automaatti. Paketti sisältää myös 48 voltin kevythybridijärjestelmän. Tähän liittyvä sähkömoottori on sijoitettu vaihteistokotelon sisään, ja se pystyy avustamaan polttomoottoria etenemisessä 15 kW:n (20 hv) ja jopa 200 Nm:n voimalla. Tämä ei mahdollista pelkkää sähköajoa, mutta Eco-ajoasetuksella liikuttaessa polttomoottori sammutetaan rullaustilanteissa. Rullaamisen lisäksi kevythybridijärjestelmän merkittävimpiin hyötyihin lukeutuu erittäin nopea ja pehmeä polttomoottorin käynnistyminen kaikissa tilanteissa.Monien muiden hybridijärjestelmien tavoin myös C-sarjassa jarrutusenergiaa otetaan nykyään talteen sähkömoottorin avulla. Tämä on tuonut valitettavan epämääräisyyden jarrupolkimeen. Polkimen liikkeen ensimmäiset sentit ovat tunnottomia ja hidastuksen voimakkuuden tarkka säätely on haastavaa, minkä vuoksi myös sulavat pysähdykset vaativat jarrupolkimen logiikan opettelua.Erittäin vaivatonMuuten ajokokemus on kokonaisuudessaan erittäin vaivaton. Voimalinja hoitaa tehtävänsä sivistyneesti, ja suorituskyky on riittävä. Ohjelmoinnilla rajoitetut laajat teho- ja vääntöhuiput tuntuvat moottorin keskialueen lievänä tukahtuneisuutena, mutta normaalissa ajossa tämä harvoin häiritsee. Vakioalusta käyttäytyy suorastaan loistavasti. Se on mukava, mutta tarjoaa riittävää jämäkkyyttä ja loogista käytöstä myös nopeammissa tilanteissa. Ohjaus on varsin kevyeksi tehostettu, mutta vaste kasvaa loogisesti kääntökulman ja nopeuden myötä.Lopputulemana voi todeta, että uusi C-sarjalainen on tasapainoinen ja hienostunut kokonaisuus klassisessa korissa.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mercedes-Benz C 180 A Business Hinta alkaen 43 358 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 669 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Sähkömoottori 15 kW (20 hv), 200 Nm. Teho 125 kW (170 hv), 5500–6100 r/min Vääntö 250 Nm (1800–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1800–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 231 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4751 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1437 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 455 l Omamassa: 1550 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi