20.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: uusi Mercedes-Benz C 180 lipuu lippulaivan jäljillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C-sarja siirtyi uuteen mallisukupolveen edustusauto S-sarjan imussa. Etenkin sisätiloissa isoveljen vaikutteet on helppo huomata. Hyvää: mukavuus, voimalinjan toiminta. Huonoa: jarrutuntuma. Viidennen sukupolven Mercedes-Benz C-sarja on kokenut varsin perinteisen mallisukupolven vaihdoksen. Muotoihin valmistaja on ottanut mallia viime vuonna esitellystä S-sarjasta, ja joku voisi kuvailla kokonaisuutta jopa konservatiiviseksi. Ulkomittojen suhteen auto on kasvanut sekä pituutta että leveyttä, mutta korkeudesta on nipistetty vajaa senttimetri. Mittasuhteet edustavat perinteistä sedania, eikä missään kohtaa ole havaittavissa turhaa kikkailua.Kasvaneet mitat tuntuvat myös sisätiloissa: etenkin takapenkillä on selvästi aiempaa paremmin tilaa. Jalkatilaa on tullut lisää 21 mm, kyynärtilaa 15 mm ja hartioiden korkeudella leveyttä on 13 mm enemmän. Luvut ovat pieniä mutta riittäviä tarjoamaan edeltäjää avaramman tunnelman. Tilan lisäksi myös istuinmukavuus on parantunut, ja laitapaikat tarjoavat suorastaan mainion tuen aikuisillekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeisteltyä ilmettäKuljettajan ympäristö on lainattu lähes suoraan S-sarjasta. Ergonomia on kohdallaan, ja päivitetty istuin tarjoaa paitsi edeltäjää laajemmat säätövarat myös paremman tuen. Jopa ilman kattavaa lisävarustelua uusi C-sarjalainen näyttää varsin tyylikkäältä kokonaisuudelta. Vakiomateriaalit tuntuvat laadukkailta, eikä viimeistely jätä moitteille sijaa. Kuljettajalla on aina edessään näyttö, joka on vakiona 10,25-tuumainen tai lisävarusteena 12,3-tuumainen. Keskikonsolin pystyyn aseteltu näyttö on Suomessa aina 11,9-tuumainen ja edustaa MBUX-käyttöjärjestelmän uusinta 2.0-versiota. Iso näyttö on hyvin käsillä, mutta toki katseen joutuu siirtämään varsin kauaksi tiestä aina näyttöä operoidessaan. Pienoisena yllätyksenä vakiovarusteluun ei kuulu älypuhelimen integrointimahdollisuutta, vaan siitä saa pulittaa 540 euroa ekstraa.Kevythybridin pehmeyttäC-sarjan bensiinimalliston perustana toimii 1,5-litrainen nelisylinterinen moottori, ja vaihteistoksi on nykyään tarjolla vain 9-portainen automaatti. Paketti sisältää myös 48 voltin kevythybridijärjestelmän. Tähän liittyvä sähkömoottori on sijoitettu vaihteistokotelon sisään, ja se pystyy avustamaan polttomoottoria etenemisessä 15 kW:n (20 hv) ja jopa 200 Nm:n voimalla. Tämä ei mahdollista pelkkää sähköajoa, mutta Eco-ajoasetuksella liikuttaessa polttomoottori sammutetaan rullaustilanteissa. Rullaamisen lisäksi kevythybridijärjestelmän merkittävimpiin hyötyihin lukeutuu erittäin nopea ja pehmeä polttomoottorin käynnistyminen kaikissa tilanteissa.Monien muiden hybridijärjestelmien tavoin myös C-sarjassa jarrutusenergiaa otetaan nykyään talteen sähkömoottorin avulla. Tämä on tuonut valitettavan epämääräisyyden jarrupolkimeen. Polkimen liikkeen ensimmäiset sentit ovat tunnottomia ja hidastuksen voimakkuuden tarkka säätely on haastavaa, minkä vuoksi myös sulavat pysähdykset vaativat jarrupolkimen logiikan opettelua.Erittäin vaivatonMuuten ajokokemus on kokonaisuudessaan erittäin vaivaton. Voimalinja hoitaa tehtävänsä sivistyneesti, ja suorituskyky on riittävä. Ohjelmoinnilla rajoitetut laajat teho- ja vääntöhuiput tuntuvat moottorin keskialueen lievänä tukahtuneisuutena, mutta normaalissa ajossa tämä harvoin häiritsee. Vakioalusta käyttäytyy suorastaan loistavasti. Se on mukava, mutta tarjoaa riittävää jämäkkyyttä ja loogista käytöstä myös nopeammissa tilanteissa. Ohjaus on varsin kevyeksi tehostettu, mutta vaste kasvaa loogisesti kääntökulman ja nopeuden myötä.Lopputulemana voi todeta, että uusi C-sarjalainen on tasapainoinen ja hienostunut kokonaisuus klassisessa korissa.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mercedes-Benz C 180 A Business Hinta alkaen 43 358 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 669 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Sähkömoottori 15 kW (20 hv), 200 Nm. Teho 125 kW (170 hv), 5500–6100 r/min Vääntö 250 Nm (1800–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1800–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 231 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4751 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1437 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 455 l Omamassa: 1550 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”