28.6.2019

Koeajo: valttina ajettavuus – Renault Clio

Renault Clio

Uusi Renault Clio lunastaa sille asetettuja kovia odotuksia. Hyvää: ajettavuus, viimeistely, avustinkatras. Huonoa: kuudes vaihde uupuu.

Uusi automalli voi ottaa neljänlaisia askelia: ylös, pysyä paikallaan, alas – tai harhaan. Uusi Renault Clio kurottaa ylöspäin.

Lissabonin ympäristössä koeajettu Clio on monella tapaa kiinnostava tulokas, jonka hyviä puolia ovat ajettavuus, moottorikatras ja ensikoeajon perusteella myös mukavuus.

Clio on 12 milliä edeltäjäänsä lyhyempi, mutta matkustamatiloiltaan hitusen avarampi – kiitos esimerkiksi aiempaa ohuempien istuinten selkänojien. Perusrakenne on kokonaan uusi ja 50 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.

Takakontti on hieman kasvanut ja tarjoaa tilaa luokassaan mainiot 391 litraa. Lastausaukkokin on avarampi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suosittu ja menestynyt

Viidennen sukupolven Clio on Suomessakin suositun, jos kohta tiukasti kilpaillun pikkuautoluokan edustaja, jonka harteille on kasattu paljon paineita. Kyseessä on valmistajansa eniten myyty malli ympäri maailman. Euroopassa Clio on B-segmentin myyntiykkönen, ja ylipäätään toiseksi myydyin automalli.

Suomessa Clio on ollut kokoluokassaan vuosia viiden–kuuden myydyimmän mallin joukossa. Kovin menestyjä on ollut Toyota Yaris, muita suosikkeja ovat esimerkiksi Kia Rio ja Ford Fiesta.

Uusia voimanlähteitä

Uusi litrainen ja kolmisylinterinen bensiinimoottori on edeltäjäänsä (TCe 90) ruudikkaampi. Hevosvoimia on nyt 100 eli 10 aiempaa enemmän, ja vääntökin on kasvanut 20 newtonmetrillä. Moottori on silti edeltäjäänsä pihimpi ja vähäpäästöisempi.

Renault Clio

Kiinnostava voimanlähde on myös isoveli eli nelisylinterinen ja 1,3-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa ja vääntöä 240 newtonmetriä. Moottorin jatkeena on seitsenlovinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti.

Ajettavuus kunnossa

Luonteva ohjaustuntuma kertoo kuskille renkaiden asennon, ja ajolinjat on vaivatonta pitää haluttuina. Ohjaus palauttaa hyvin. Moottoritiellä uusi Clio tuntuu vakaalta ja kokoaan kookkaammalta kilometrien nielijältä. Jos jotakin saisi toivoa, niin kuudetta vaihdetta.

Seuraavana päivänä koeajettu automaattivaihteinen isoveli (TCe 130 EDC) osoittaa väkevämmän voimalinjan edut: vaivattomuus matkanteossa nousee uuteen ulottuvuuteen. Voima ja vääntö eivät lopu kesken.

Kummankin malliversion kanssa taivaltaminen hellii korvia: auto on kokoisekseen taiten äänieristetty.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisällä uutta ilmettä

Matkustamon näkymiä hallitsee kookas, pystymallinen 9,3-tuumainen keskinäyttö. Mittaristo on nyt digitaalinen, ensi kertaa Cliossa. Mittariston koko on varusteluversiosta riippuen 7 tai 10 tuumaa. Tyylikäs ja näkymiltään räätälöitävä mittaristokenttä on esteettömämmin kuskin näkökentässä – kiitos uudistuneen ohjauspyörän, jonka keskiö on aiempaa sirompi.

Peräti ylellistä ilmettä tavoitellaan ovien sisäpaneelien pehmeillä materiaaleilla. Sisätilojen tunnelmavalaistus tarjoaa kahdeksan eri värisävyä. Ulkoväri on valittavissa 11 vaihtoehdosta.

Uusia avustimia

Mukautuva vakionopeudensäädin on saatavissa automaattivaihteisiin Clio-versioihin.

Uutta Cliossa ovat etukamera ja tutkajärjestelmä, joka mahdollistaa kakkostason automaattiajamisen. TCe 130 EDC -malliin on nyt tarjolla maantie- ja ruuhka-ajoavustin, joka mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen kanssa kaitsevat autoa 160 kilometrin tuntinopeuteen saakka.

Liikennemerkkitunnistus sekoilee koeajossa välillä omiaan, mutta tokeennuttuaan näyttää oikean sallitun nopeuden.

Renault Clio

Pyöräilijät ja jalankulkijat tunnistava hätäjarrutusjärjestelmä on Cliossa vakiona. Ensi kertaa Renault-mallina Clion voi varustaa myös 360 asteen kameralla.

Auto on moderni myös älypuhelimen käytön kannalta – Android Auto- ja AppleCarPlay -yhteensopivuuden ansiosta. Ja jos lompakko kestää, voi autonsa varustaa tukulla kaiuttimia eli Bosen poppilaittein.

Syyskuulla Suomeen

Uusi Clio rantautuu Suomeen syyskuun puolivälissä. Bensiinivoimalinjoina tarjolle tulee 75 hevosvoimaa manuaalina, 100 hevosvoimaa CVT-automaattina ja manuaalina sekä 130 hevosvoimaa EDC-kaksoiskytkinautomaattina. Näistä CVT-versio tulee tarjolle hieman myöhemmin, todennäköisesti marraskuun aikana.

Varustetasoja on neljä: Life, Zen, Intens R.S. Line. Urheilullinen R.S. Line korvaa nykyisen GT-Linen. Hinnat vahvistuvat loppukesästä.

Kerrottakoon tulevaisuudesta vielä, että Clio sähköistyy etujoukoissa. E-Tech Hybrid -voimalinja tulee Renaultilla ensi kertaa tarjolle Cliossa, tuolloin ollaan kuitenkin vuodessa 2020.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola

Renault Clio Intens TCe100

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

74 kW (100 hv), 5000 r/min

Vääntö

160 Nm (2750 r/min)

Vääntö

160 Nm (2750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,8 s

Huippunopeus

187 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

100 g/km

Mitat

pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

900 / 580 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

4 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat