15.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf e-Hybrid kannustaa kuskinsa ekoiluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös Volkswagen Golf -perusmallista saatiin myyntiin lataushybridi. Hyvää: ajettavuus, hiljaisuus, sisätilat, vaihteisto. Huonoa: sähköajokilometrit pakkasella, kaasupoljintuntuma. Volkswagen Golf eHybrid perustuu samaan tekniikkaan kuin sisarmallinsa Audi A3 TFSI e ja Seat Leon eHybrid – siis 1,4-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin liittoon. Myös akuston kapasiteetti on samaa luokkaa.Ladattavalle Golfille luvataan täysin sähköistä ajomatkaa WLTP-normin mukaan 71 kilometrin verran. Pakkasella toimintamatka on kuitenkin selvästi lyhyempi. Koeajon aikana, kun emme käyttäneet lataamisen ajastusta, sähköajoa oli yön latauksen jäljiltä tarjolla tyypillisesti 40–43 kilometriä. Kun polttoainetankki on täynnä bensiiniä, tarkoittaa se noin 700 kilometrin kokonaistoimintamatkaa.Lataamisen ajastaminen takaa selkeästi lisää sähköajokilometrejä, sillä lataaminen lämmittää akkua ja auton akusto täyttyy oikeaan aikaan eli aamuiseen lähtöhetkeen tahdistettuna. Pakkasilla ladattavan hybridin akut ovat kovilla, koska auton matkustamon lämmittäminen hoituu sähkövastuksella, joka ajamisen alkuvaiheessa siis syö osansa akkuvoimasta ja tulevista auton näytönkin lupaamista sähköajokilometreistä. Tämän haasteen voi pitkälti taklata sillä, että ajastaa auton lähtövalmiiksi, jolloin auton sisätilatkin esilämmittyvät latauksen aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuonoa ekotuntumaaKoeajon aikana kävi ilmi, että kaasupolkimen tuntuma on jotenkin kumimainen, enkä ollut erityisen ihastunut jarrupolkimenkaan tuntumaan. Tottumiskysymyksiä toki, mutta jäin kaipaamaan selkeämpää ja tasaisesti voimistuvaa vaikutusta, olipa kyse kaasusta tai jarrusta. Voimaa on riittämiin tämän kokoiselle autolle, ja automaattivaihteisto toimii moitteitta. Kuljettaja voi valita halutaanko edetä täyssähköisesti vai hybridinä. Polttomoottorin käynnistymisen huomaa ajossa, ja monessa ajotilanteessa sekakäyttö on se perustelluin ratkaisu.Kaasupolkimen kumimaisuus on etu siinä mielessä, että pintakaasua on helppo annostella, mikä osaltaan laskee kulutusta. Hiilidioksidigrammoja auton kontolla on 21 g/km, mikä puolestaan alentaa mukavasti hankintahintaa. Töpseli-Golfin saa edullisimmillaan 36 993 eurolla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen Golf Style eHybrid 150 kW PHEV DSG Hinta alkaen 36 993 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 837 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (110 hv), 330 Nm. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,0 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 71 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,9 (yhd.) CO2-päästöt 21 g/km Mitat pituus 4284 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2629 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous