18.8.2014

Koeajo: Audi A3 Cabriolet

Autoilun nautintoa vaivattomasti. Hyvää: Onnistunut avoautomuunnos, tilat autoluokka huomioiden, yleinen viimeistely. Huonoa: vaihteisto liikkeellelähdöissä, lisähinta umpimalliin.

Vanha viisaus: katon poistamalla auto vain paranee.

Edeltäjäänsä verrattuna Audi A3 Cabriolet näyttää huomattavasti sopusuhtaisemmalta, sillä nyt avomalli perustuu neliovisen sedanin peruslinjoihin. Myös muilta ominaisuuksiltaan A3 on erittäin hyvä pohja avomuunnokselle.

Koria jäykistävän peltikaton poistamisen tuoma lisäpaino ei A3:ssa varsinaisesti haittaa, sillä ylimääräisten kilojen tuoma teoreettinen ajettavuuden heikkeneminen ei ole ongelma.

A3 ei ole varsinainen ajajan auto kovakattoisenakaan mallina, ja toisaalta Cabriolet on aivan yhtä perushyvä ja helppo ajettava kuin muutkin korimallit.

Avoautojen korit ovat yleensä lisäpainoa tuovasta jäykistämisestä huolimatta umpiversioita veltompia. Myös Audin kohdalla korin löysentymisen voi huomata töyssyissä takapuolen kanssa eritahtiin värisevästä ohjauspyörästä. Häiritsevän veltto A3 Cabriolet ei ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Onnistunut avomuunnos

Perus-A3:n vahvuudet, kuten erinomainen sisätilojen viimeistely ja ergonomia, toimivat mainiosti myös auringon paistaessa kirkkaalta taivaalta avoimeen ohjaamoon.

Takapenkit peittävän viimasuojan kanssa matka taittuu moottoritielläkin vailla ilmavirran pyörteilyä.  Bulevardikruisailussa silhuetin pilaavat sivuikkunat piiloutuvat kätevästi yhdestä napista. Mukavuutta syksyn kylmeneviin ajosäihin tuo lämmintä ilmaa niskaan puhaltava lisävaruste.

Koeajetun yksilön 1,4-litraisen bensiiniturbon 150 hevosvoimaa riittävät avoautoon mainiosti. A3 kulkee kevyen oloisesti niin moottoritiellä kuin maaseudun mutkilla.

Ajossa seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii mainiosti, mutta liikkeellelähdöissä auto kaipaa oudon paljon kaasua. Se voi aiheuttaa tarpeettoman rivakkaa ryntäilyä.

Lisämiinus A3:lle tulee alustan hienoisesta pintakovuudesta, erityisesti yhden hengen kuormalla. Vastaavasti isommat töyssyt ja heitot auto selvittää hienosti.

Ohjaus on tuttua nykytasoa. Tarkkuudessa ei ole moittimista, mutta tuntuma jää heikoksi. Cabrioletin ohjaus on huomattavasti esimerkiksi e-tron-hybridiä luonnollisempi.

Arkikelpoinen avoauto

Pienentyneistä tiloista huolimatta neljä alle 180 senttimetristä matkustaa Audilla kohtalaisen mukavasti. Etenkin katto avattuna varsin matalaksi jäävän tavaratilan käytettävyyttä parantavat kaatuvat takaistuimet.

Melun yllättävän hyvin eristävä kangaskatto taittuu tavaratilaan napinpainalluksella vielä taajamanopeuksissa. Suomen kesä on lyhyt, mutta kaunis. Jotta siitä saisi mahdollisimman paljon irti, ei avoauton omistaminen ole lainkaan huono idea.

Nykyaikaiset kattoratkaisut toiminevat mainiosti myös talvella. Kaksiovista A3-mallia harkitsevat voivat löytää avoversiosta erinomaisen vaihtoehdon – jos rahavarat sallivat yli 11 000 euron lisäsatsauksen.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI Ultra S tronic

Hinta alkaen

38 540 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

49 785 €

Ajoneuvovero

96 €/ v

Moottori

1 395 cm³, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Huippunopeus

222 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,0 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

114 g/km

Mitat

pituus 4421 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2595 mm
Tavaratila: 320 l
Omamassa: 1455 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat