18.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilun nautintoa vaivattomasti. Hyvää: Onnistunut avoautomuunnos, tilat autoluokka huomioiden, yleinen viimeistely. Huonoa: vaihteisto liikkeellelähdöissä, lisähinta umpimalliin. Vanha viisaus: katon poistamalla auto vain paranee.Edeltäjäänsä verrattuna Audi A3 Cabriolet näyttää huomattavasti sopusuhtaisemmalta, sillä nyt avomalli perustuu neliovisen sedanin peruslinjoihin. Myös muilta ominaisuuksiltaan A3 on erittäin hyvä pohja avomuunnokselle.Koria jäykistävän peltikaton poistamisen tuoma lisäpaino ei A3:ssa varsinaisesti haittaa, sillä ylimääräisten kilojen tuoma teoreettinen ajettavuuden heikkeneminen ei ole ongelma.A3 ei ole varsinainen ajajan auto kovakattoisenakaan mallina, ja toisaalta Cabriolet on aivan yhtä perushyvä ja helppo ajettava kuin muutkin korimallit.Avoautojen korit ovat yleensä lisäpainoa tuovasta jäykistämisestä huolimatta umpiversioita veltompia. Myös Audin kohdalla korin löysentymisen voi huomata töyssyissä takapuolen kanssa eritahtiin värisevästä ohjauspyörästä. Häiritsevän veltto A3 Cabriolet ei ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut avomuunnosPerus-A3:n vahvuudet, kuten erinomainen sisätilojen viimeistely ja ergonomia, toimivat mainiosti myös auringon paistaessa kirkkaalta taivaalta avoimeen ohjaamoon.Takapenkit peittävän viimasuojan kanssa matka taittuu moottoritielläkin vailla ilmavirran pyörteilyä. Bulevardikruisailussa silhuetin pilaavat sivuikkunat piiloutuvat kätevästi yhdestä napista. Mukavuutta syksyn kylmeneviin ajosäihin tuo lämmintä ilmaa niskaan puhaltava lisävaruste.Koeajetun yksilön 1,4-litraisen bensiiniturbon 150 hevosvoimaa riittävät avoautoon mainiosti. A3 kulkee kevyen oloisesti niin moottoritiellä kuin maaseudun mutkilla.Ajossa seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii mainiosti, mutta liikkeellelähdöissä auto kaipaa oudon paljon kaasua. Se voi aiheuttaa tarpeettoman rivakkaa ryntäilyä.Lisämiinus A3:lle tulee alustan hienoisesta pintakovuudesta, erityisesti yhden hengen kuormalla. Vastaavasti isommat töyssyt ja heitot auto selvittää hienosti.Ohjaus on tuttua nykytasoa. Tarkkuudessa ei ole moittimista, mutta tuntuma jää heikoksi. Cabrioletin ohjaus on huomattavasti esimerkiksi e-tron-hybridiä luonnollisempi.Arkikelpoinen avoautoPienentyneistä tiloista huolimatta neljä alle 180 senttimetristä matkustaa Audilla kohtalaisen mukavasti. Etenkin katto avattuna varsin matalaksi jäävän tavaratilan käytettävyyttä parantavat kaatuvat takaistuimet.Melun yllättävän hyvin eristävä kangaskatto taittuu tavaratilaan napinpainalluksella vielä taajamanopeuksissa. Suomen kesä on lyhyt, mutta kaunis. Jotta siitä saisi mahdollisimman paljon irti, ei avoauton omistaminen ole lainkaan huono idea.Nykyaikaiset kattoratkaisut toiminevat mainiosti myös talvella. Kaksiovista A3-mallia harkitsevat voivat löytää avoversiosta erinomaisen vaihtoehdon – jos rahavarat sallivat yli 11 000 euron lisäsatsauksen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI Ultra S tronic Hinta alkaen 38 540 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 785 € Ajoneuvovero 96 €/ v Moottori 1 395 cm³, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km 6,0 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4421 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 320 l Omamassa: 1455 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?