18.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilun nautintoa vaivattomasti. Hyvää: Onnistunut avoautomuunnos, tilat autoluokka huomioiden, yleinen viimeistely. Huonoa: vaihteisto liikkeellelähdöissä, lisähinta umpimalliin. Vanha viisaus: katon poistamalla auto vain paranee.Edeltäjäänsä verrattuna Audi A3 Cabriolet näyttää huomattavasti sopusuhtaisemmalta, sillä nyt avomalli perustuu neliovisen sedanin peruslinjoihin. Myös muilta ominaisuuksiltaan A3 on erittäin hyvä pohja avomuunnokselle.Koria jäykistävän peltikaton poistamisen tuoma lisäpaino ei A3:ssa varsinaisesti haittaa, sillä ylimääräisten kilojen tuoma teoreettinen ajettavuuden heikkeneminen ei ole ongelma.A3 ei ole varsinainen ajajan auto kovakattoisenakaan mallina, ja toisaalta Cabriolet on aivan yhtä perushyvä ja helppo ajettava kuin muutkin korimallit.Avoautojen korit ovat yleensä lisäpainoa tuovasta jäykistämisestä huolimatta umpiversioita veltompia. Myös Audin kohdalla korin löysentymisen voi huomata töyssyissä takapuolen kanssa eritahtiin värisevästä ohjauspyörästä. Häiritsevän veltto A3 Cabriolet ei ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut avomuunnosPerus-A3:n vahvuudet, kuten erinomainen sisätilojen viimeistely ja ergonomia, toimivat mainiosti myös auringon paistaessa kirkkaalta taivaalta avoimeen ohjaamoon.Takapenkit peittävän viimasuojan kanssa matka taittuu moottoritielläkin vailla ilmavirran pyörteilyä. Bulevardikruisailussa silhuetin pilaavat sivuikkunat piiloutuvat kätevästi yhdestä napista. Mukavuutta syksyn kylmeneviin ajosäihin tuo lämmintä ilmaa niskaan puhaltava lisävaruste.Koeajetun yksilön 1,4-litraisen bensiiniturbon 150 hevosvoimaa riittävät avoautoon mainiosti. A3 kulkee kevyen oloisesti niin moottoritiellä kuin maaseudun mutkilla.Ajossa seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii mainiosti, mutta liikkeellelähdöissä auto kaipaa oudon paljon kaasua. Se voi aiheuttaa tarpeettoman rivakkaa ryntäilyä.Lisämiinus A3:lle tulee alustan hienoisesta pintakovuudesta, erityisesti yhden hengen kuormalla. Vastaavasti isommat töyssyt ja heitot auto selvittää hienosti.Ohjaus on tuttua nykytasoa. Tarkkuudessa ei ole moittimista, mutta tuntuma jää heikoksi. Cabrioletin ohjaus on huomattavasti esimerkiksi e-tron-hybridiä luonnollisempi.Arkikelpoinen avoautoPienentyneistä tiloista huolimatta neljä alle 180 senttimetristä matkustaa Audilla kohtalaisen mukavasti. Etenkin katto avattuna varsin matalaksi jäävän tavaratilan käytettävyyttä parantavat kaatuvat takaistuimet.Melun yllättävän hyvin eristävä kangaskatto taittuu tavaratilaan napinpainalluksella vielä taajamanopeuksissa. Suomen kesä on lyhyt, mutta kaunis. Jotta siitä saisi mahdollisimman paljon irti, ei avoauton omistaminen ole lainkaan huono idea.Nykyaikaiset kattoratkaisut toiminevat mainiosti myös talvella. Kaksiovista A3-mallia harkitsevat voivat löytää avoversiosta erinomaisen vaihtoehdon – jos rahavarat sallivat yli 11 000 euron lisäsatsauksen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI Ultra S tronic Hinta alkaen 38 540 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 785 € Ajoneuvovero 96 €/ v Moottori 1 395 cm³, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km 6,0 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4421 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 320 l Omamassa: 1455 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle