10.1.2014

Koeajo: BMW X5

Ison kaupunkimaasturin kolmas sukupolvi on kohentunut edukseen. Hyvää: suorituskyky ja ajo-ominaisuudet, kohtuullinen polttoaineen kulutus, tilat. Huonoa: ulkonäkö jakaa mielipiteitä.

VAIKKA X5:n mitat ovat lähes yhtenevät edeltävän mallin kanssa, on koeajossa täysin uusi auto. Ulkomuotoa on kohennettu ja varsinkin keulassa on uutta ilmettä.

Uusi X5 on kevyempi ja aiempaa mallia taloudellisempi. Vaihteisto on kahdeksanpykäläinen automaatti kaikissa malleissa. X5 valmistetaan BMW:n Spartanburgin tehtaalla, Yhdysvalloissa, jossa on myös isojen nelivetoautojen päämarkkinat.

Näkyvyys ohjaamosta on parantunut, koska istuinkorkeutta on nostettu. Takaluukku aukeaa kahdessa osassa ja toimii sähköisesti myös kaukosäädöllä. Tavaratilan koko on 650–1 870 litraa. Tavaratilan alaosassa on lisätilaa kannen alla. Tilauksesta on saatavilla myös lisäpenkit jolloin autosta tulee seitsenpaikkainen.

Suomeen tuodaan kuutta mallia, joista neljä on dieseleitä. Malliston edullisin on xDrive 25d, jonka hintalapussa lukee 82 994 euroa. Koeajoimme malliston tehokkaimman dieselin, joka on sporttinen M-versio. Se on hinnaston toiseksi kallein malli. Hinta kipuaa vakiovarusteilla 129 964 euroon.

Malliston huipulla on bensamoottorinen xDrive 50i, jonka nokalla murisee 450 hevosvoimainen V8-tuplaturbo. Kaikki X5:n moottorit ovat turboahdettuja ja M50d:ssä niitä on peräti kolme kappaletta. Uudet moottorit täyttävät myös tiukat EU6-päästöstandardit. Hiilidioksidipäästöt vaihtelevat välillä 162–242 g/km.

M50d:n vakiovarustelu on kattava. Turvallisuus- ja mukavuusherkkuja on runsaasti. Erityisen maininnan ansaitsevat lisävarustekamerat, joita on edessä sivuilla ja takana. 360 asteen näkymä isolla näyttöruudulla kertoo tarkasti mitä auton ympärillä tapahtuu paikoitustilanteissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajettavuus kohdallaan

Ohjaamo on tilava ja valoisa, varsinkin jos valitsee lisävarustelistalta suurikokoisen lasikaton. Sisustusratkaisut huokuvat ylellisyyttä, kuten tämän hintaisen auton kohdalla kuuluukin. Monipuolisilla säädöillä varustetut etuistuimet tukevat hyvin. Myös takapenkillä on tilaa ja mukavuutta. Erilliset ilmastoinnin säädöt ja penkinlämmittimet ovat ylellisyyttä.

Kolmilitrainen moottori vääntää väkevästi 740 Nm voimalla. Tehoakin on mukavat 381 hevosvoimaa. Vetokykyjä on 3 000 kilon verran. Automaattivaihteisto vaihtaa huomaamattomasti ja ilman nykäyksiä. 2 265-kiloinen X5 kiihtyy nollasta sataan 5,3 sekunnissa.

Alusta on sopivan jäykkä rajumpaankin kurvailuun. X5:n ajo-ominaisuudet ovat nelivetoisten parhaimmistoa. Kori ei kallistele eikä nyöki, varsinkin jos kytkee Sport-asetuksen keskikonsolin valitsimesta. Tosin silloin mennään jo mukavuusalueen ulkopuolelle. Iso auto myös pysähtyy rivakasti tehokkaiden jarrujen ansiosta.

BMW X5 M50d:n ostajia houkuttelevat myös samaa ryhmää edustavat Range Rover Sportin sekä Porsche Cayennen dieselversiot. Ja tietysti Mercedes-Benz ML.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

BMW X5 M50D

Hinta alkaen

129 964 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

175 935 €

Moottori

Moottori 2993 cm³ , kolme ahdinta, 8v.-automaattivaihteisto, neliveto

Teho

280 kW (381 hv), 4000 r/min

Vääntö

740 Nm (2000-3000 r/min)

Vääntö

740 Nm (2000-3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,3 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,6 (kaup.) / 6,2 (maant.) / NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

177 g/km

Mitat

pituus 4886 mm, leveys 1938 mm, korkeus 1762 mm, akseliväli 2933 mm
Tavaratila: 565 l
Omamassa: 2265 kg

Matkanjatkamispalvelu

5 vuotta

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat