10.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Picasso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-autojen tyyliniekka on matka-ajossa hiljainen ja matkustamoltaan väljä valinta lapsiperheille. Hyvää: äänieristys, erillisistuimet takana, jalkatilat, näkyvyys ulos, näyttö Huonoa: puhdittomuus kaupunkiajossa, näkyvyys takaviistoon, tavaratilan nostokynnys Maantielle ja matka-ajoon ranskalainen soveltuu oivasti. Auto on miellyttävän hiljainen kilometrien taittaja. Renkaiden työn äänet kantavat matkustamoon, mutta vain vaimeahkosti.Kaupunkunkiajossa vaihdelaatikko ja moottori ovat sitävastoin karkeahko parivaljakko: ajamisesta tulee vaihtotarpeiden vuoksi kulmikasta. Autoyksilön tavoille oppii kyllä viikossa, mutta kytkimen poljintuntuma jättää kumimaisen ja tunnottoman vaikutelman.Arkikäyttöön C4 Picasson ohituskyvyt ovat aivan riittävät. Kookkaan tila-auton keulilla on riittävän puhdikas voimanlähde. Kahdesta bensiinimoottorista voimakkaampi on 156 hevosvoiman tehoinen ja vie auton yhdeksässä sekunnissa nollasta sataan.Picasso on keventynyt sitten edellismallin 140 kilon verran. Senkin vuoksi uutuuden hiilidioksidipäästöt ovat kohtuulliset 139 grammaa kilometrillä. Päästöt ovat likellä EU:n vuoden 2015 autovalmistajakohtaista keskimääräistä tavoitetta eli 130 grammaa kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoasentoa saa etsiäEnsivaikutelma ratin ääressä ei ole paras mahdollinen, sillä sopivaa ajoasentoa ei tahdo löytyä. Tuntuu, että kädet jäävät kauaksi ratista kun istuin on selkä–koipi-yhdistelmälle mieluisa. Etuistuin suo esimerkillisen reisituen, mutta selkänoja saisi sivuiltaan olla jämäkämmin tukeva.Etumatkustajaa hellitään Relax-istuimeksi nimetyllä toiminnolla, joka tarkoittaa sähköisesti lähes vaakatasoon nousevaa jalkatukea säärille. Tuki suo mukavutta pitkillä ajotaipaleilla, mutta käytännössä sillä edellytyksellä, että etuistuimen voi säätää mahdollisimman taakse. Lyhyillä matkoilla sääriä tukevaa penkinjatketta ei jaksa alituiseen nostaa tai laskea.Jälkikasvu jakaa jostain takaa pyytämättä kiitosta etuistuinten selkämysten lentokonepöydistä.Ikkunapintaa riittääNäkyvyys ulos on erinomainen, sillä ikkunapintaa riittää. Isot ja useat ikkunat tekevät autosta ulkoapäin hyvinkin persoonallisen näköisen. Sisällä laajan ikkunapinnan luoma valoisa ilme vain kirkastuu kun siirtää liukukiskoilla olevat häikäisysuojat ylös, jolloin tuulilasi kaartuu lähes pään ylle asti.Kojetaulu on tyylikkään pelkistetty – ehkä liiaksikin, sillä useat toiminnot kuten ilmastoinnin käyttö vaatii useampaa peräkkäistä painallusta. Näytön eduksi on sanottava, että se on iso ja selkeä. Näytön sivussa oleva seitsemän painiketta toimivat kiitettävän herkästi, hipausemalla.Ryväs turva-avustimiaRanskalaisen ei ole syytä laisinkaan hävetä kuljettajaa avustavien turvajärjestelmien määrässä tai toimivuudessa esimerkiksi saksalaisten kilpailijoiden joukossa. Avustimia ovat katveavustin, törmäysvaarahälytin, automaattiseti kytkeytyvät huomiovalot ja hämärunnistin, esikiristyvät turvavyöt ja aktiivinen vakionopeudensäädin.Auton ajauduttua tahttomasti kaistaviivan ylitse, päättäväisesti paimentava kaistavahti täristää turvavyötä, jolloin hetkellisesti torkahtanutkin kuljettaja havahtuu hereille. Ohjauksen mukaan kääntyvät kaksoisksenon-ajovalot ovat 1 300 euron lisävaruste. Kaarreajovalot lakaisevat 75 asteen verran näkymää auton vasemmalla tai oikealla puolen.Sivupeilit saisivat ollaa kookkaammat. Takaviistoon jää pysäköijää haittaava katve, mutta peruutuskameran kuva ja värikäs viivasto auttavat, jos on muistanut pyyhkäistä kameran linssin ravasta puhtaaksi.Sähkötoiminen takaluukku helpottaa arkikäyttöä, mutta siihen on tottuminen, että luukun käytös on verkkaista. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta nostokynnys saisi olla matalampi.Takana on hulppeat jalkatilat matkustamon tasaisen lattian vuoksi. Väljyyttä löytyy myös hartioille, sillä C4 on leveä auto.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Citroën C4 Picasso THP 156 Exclusive Koeajetun auton hinta varusteineen 35 999 € Ajoneuvovero 121 €/ v Moottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 2089 km/h Kulutus l/ 100 km 8,2 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4428 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1610 mm, Tavaratila: 537-630 l Omamassa: 1371 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen