10.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Picasso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-autojen tyyliniekka on matka-ajossa hiljainen ja matkustamoltaan väljä valinta lapsiperheille. Hyvää: äänieristys, erillisistuimet takana, jalkatilat, näkyvyys ulos, näyttö Huonoa: puhdittomuus kaupunkiajossa, näkyvyys takaviistoon, tavaratilan nostokynnys Maantielle ja matka-ajoon ranskalainen soveltuu oivasti. Auto on miellyttävän hiljainen kilometrien taittaja. Renkaiden työn äänet kantavat matkustamoon, mutta vain vaimeahkosti.Kaupunkunkiajossa vaihdelaatikko ja moottori ovat sitävastoin karkeahko parivaljakko: ajamisesta tulee vaihtotarpeiden vuoksi kulmikasta. Autoyksilön tavoille oppii kyllä viikossa, mutta kytkimen poljintuntuma jättää kumimaisen ja tunnottoman vaikutelman.Arkikäyttöön C4 Picasson ohituskyvyt ovat aivan riittävät. Kookkaan tila-auton keulilla on riittävän puhdikas voimanlähde. Kahdesta bensiinimoottorista voimakkaampi on 156 hevosvoiman tehoinen ja vie auton yhdeksässä sekunnissa nollasta sataan.Picasso on keventynyt sitten edellismallin 140 kilon verran. Senkin vuoksi uutuuden hiilidioksidipäästöt ovat kohtuulliset 139 grammaa kilometrillä. Päästöt ovat likellä EU:n vuoden 2015 autovalmistajakohtaista keskimääräistä tavoitetta eli 130 grammaa kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoasentoa saa etsiäEnsivaikutelma ratin ääressä ei ole paras mahdollinen, sillä sopivaa ajoasentoa ei tahdo löytyä. Tuntuu, että kädet jäävät kauaksi ratista kun istuin on selkä–koipi-yhdistelmälle mieluisa. Etuistuin suo esimerkillisen reisituen, mutta selkänoja saisi sivuiltaan olla jämäkämmin tukeva.Etumatkustajaa hellitään Relax-istuimeksi nimetyllä toiminnolla, joka tarkoittaa sähköisesti lähes vaakatasoon nousevaa jalkatukea säärille. Tuki suo mukavutta pitkillä ajotaipaleilla, mutta käytännössä sillä edellytyksellä, että etuistuimen voi säätää mahdollisimman taakse. Lyhyillä matkoilla sääriä tukevaa penkinjatketta ei jaksa alituiseen nostaa tai laskea.Jälkikasvu jakaa jostain takaa pyytämättä kiitosta etuistuinten selkämysten lentokonepöydistä.Ikkunapintaa riittääNäkyvyys ulos on erinomainen, sillä ikkunapintaa riittää. Isot ja useat ikkunat tekevät autosta ulkoapäin hyvinkin persoonallisen näköisen. Sisällä laajan ikkunapinnan luoma valoisa ilme vain kirkastuu kun siirtää liukukiskoilla olevat häikäisysuojat ylös, jolloin tuulilasi kaartuu lähes pään ylle asti.Kojetaulu on tyylikkään pelkistetty – ehkä liiaksikin, sillä useat toiminnot kuten ilmastoinnin käyttö vaatii useampaa peräkkäistä painallusta. Näytön eduksi on sanottava, että se on iso ja selkeä. Näytön sivussa oleva seitsemän painiketta toimivat kiitettävän herkästi, hipausemalla.Ryväs turva-avustimiaRanskalaisen ei ole syytä laisinkaan hävetä kuljettajaa avustavien turvajärjestelmien määrässä tai toimivuudessa esimerkiksi saksalaisten kilpailijoiden joukossa. Avustimia ovat katveavustin, törmäysvaarahälytin, automaattiseti kytkeytyvät huomiovalot ja hämärunnistin, esikiristyvät turvavyöt ja aktiivinen vakionopeudensäädin.Auton ajauduttua tahttomasti kaistaviivan ylitse, päättäväisesti paimentava kaistavahti täristää turvavyötä, jolloin hetkellisesti torkahtanutkin kuljettaja havahtuu hereille. Ohjauksen mukaan kääntyvät kaksoisksenon-ajovalot ovat 1 300 euron lisävaruste. Kaarreajovalot lakaisevat 75 asteen verran näkymää auton vasemmalla tai oikealla puolen.Sivupeilit saisivat ollaa kookkaammat. Takaviistoon jää pysäköijää haittaava katve, mutta peruutuskameran kuva ja värikäs viivasto auttavat, jos on muistanut pyyhkäistä kameran linssin ravasta puhtaaksi.Sähkötoiminen takaluukku helpottaa arkikäyttöä, mutta siihen on tottuminen, että luukun käytös on verkkaista. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta nostokynnys saisi olla matalampi.Takana on hulppeat jalkatilat matkustamon tasaisen lattian vuoksi. Väljyyttä löytyy myös hartioille, sillä C4 on leveä auto.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Citroën C4 Picasso THP 156 Exclusive Koeajetun auton hinta varusteineen 35 999 € Ajoneuvovero 121 €/ v Moottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 2089 km/h Kulutus l/ 100 km 8,2 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4428 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1610 mm, Tavaratila: 537-630 l Omamassa: 1371 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla