10.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Picasso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-autojen tyyliniekka on matka-ajossa hiljainen ja matkustamoltaan väljä valinta lapsiperheille. Hyvää: äänieristys, erillisistuimet takana, jalkatilat, näkyvyys ulos, näyttö Huonoa: puhdittomuus kaupunkiajossa, näkyvyys takaviistoon, tavaratilan nostokynnys Maantielle ja matka-ajoon ranskalainen soveltuu oivasti. Auto on miellyttävän hiljainen kilometrien taittaja. Renkaiden työn äänet kantavat matkustamoon, mutta vain vaimeahkosti. Kaupunkunkiajossa vaihdelaatikko ja moottori ovat sitävastoin karkeahko parivaljakko: ajamisesta tulee vaihtotarpeiden vuoksi kulmikasta. Autoyksilön tavoille oppii kyllä viikossa, mutta kytkimen poljintuntuma jättää kumimaisen ja tunnottoman vaikutelman. Arkikäyttöön C4 Picasson ohituskyvyt ovat aivan riittävät. Kookkaan tila-auton keulilla on riittävän puhdikas voimanlähde. Kahdesta bensiinimoottorista voimakkaampi on 156 hevosvoiman tehoinen ja vie auton yhdeksässä sekunnissa nollasta sataan. Picasso on keventynyt sitten edellismallin 140 kilon verran. Senkin vuoksi uutuuden hiilidioksidipäästöt ovat kohtuulliset 139 grammaa kilometrillä. Päästöt ovat likellä EU:n vuoden 2015 autovalmistajakohtaista keskimääräistä tavoitetta eli 130 grammaa kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoasentoa saa etsiä Ensivaikutelma ratin ääressä ei ole paras mahdollinen, sillä sopivaa ajoasentoa ei tahdo löytyä. Tuntuu, että kädet jäävät kauaksi ratista kun istuin on selkä–koipi-yhdistelmälle mieluisa. Etuistuin suo esimerkillisen reisituen, mutta selkänoja saisi sivuiltaan olla jämäkämmin tukeva. Etumatkustajaa hellitään Relax-istuimeksi nimetyllä toiminnolla, joka tarkoittaa sähköisesti lähes vaakatasoon nousevaa jalkatukea säärille. Tuki suo mukavutta pitkillä ajotaipaleilla, mutta käytännössä sillä edellytyksellä, että etuistuimen voi säätää mahdollisimman taakse. Lyhyillä matkoilla sääriä tukevaa penkinjatketta ei jaksa alituiseen nostaa tai laskea. Jälkikasvu jakaa jostain takaa pyytämättä kiitosta etuistuinten selkämysten lentokonepöydistä. Ikkunapintaa riittää Näkyvyys ulos on erinomainen, sillä ikkunapintaa riittää. Isot ja useat ikkunat tekevät autosta ulkoapäin hyvinkin persoonallisen näköisen. Sisällä laajan ikkunapinnan luoma valoisa ilme vain kirkastuu kun siirtää liukukiskoilla olevat häikäisysuojat ylös, jolloin tuulilasi kaartuu lähes pään ylle asti. Kojetaulu on tyylikkään pelkistetty – ehkä liiaksikin, sillä useat toiminnot kuten ilmastoinnin käyttö vaatii useampaa peräkkäistä painallusta. Näytön eduksi on sanottava, että se on iso ja selkeä. Näytön sivussa oleva seitsemän painiketta toimivat kiitettävän herkästi, hipausemalla. Ryväs turva-avustimia Ranskalaisen ei ole syytä laisinkaan hävetä kuljettajaa avustavien turvajärjestelmien määrässä tai toimivuudessa esimerkiksi saksalaisten kilpailijoiden joukossa. Avustimia ovat katveavustin, törmäysvaarahälytin, automaattiseti kytkeytyvät huomiovalot ja hämärunnistin, esikiristyvät turvavyöt ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Auton ajauduttua tahttomasti kaistaviivan ylitse, päättäväisesti paimentava kaistavahti täristää turvavyötä, jolloin hetkellisesti torkahtanutkin kuljettaja havahtuu hereille. Ohjauksen mukaan kääntyvät kaksoisksenon-ajovalot ovat 1 300 euron lisävaruste. Kaarreajovalot lakaisevat 75 asteen verran näkymää auton vasemmalla tai oikealla puolen. Sivupeilit saisivat ollaa kookkaammat. Takaviistoon jää pysäköijää haittaava katve, mutta peruutuskameran kuva ja värikäs viivasto auttavat, jos on muistanut pyyhkäistä kameran linssin ravasta puhtaaksi. Sähkötoiminen takaluukku helpottaa arkikäyttöä, mutta siihen on tottuminen, että luukun käytös on verkkaista. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta nostokynnys saisi olla matalampi. Takana on hulppeat jalkatilat matkustamon tasaisen lattian vuoksi. Väljyyttä löytyy myös hartioille, sillä C4 on leveä auto. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Citroën C4 Picasso THP 156 Exclusive Koeajetun auton hinta varusteineen 35 999 € Ajoneuvovero 121 €/ v Moottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 2089 km/h Kulutus l/ 100 km 8,2 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4428 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1610 mm, Tavaratila: 537-630 l Omamassa: 1371 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe