12.3.2016 Ajoneuvot Jäärata – maailman hauskin paikka oppia! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juha Kankkunen Driving Academyn ajokoulussa vierailee väkeä ympäri maailmaa. Maailma näyttää valkoiselta. Vaalean taivaan ja puhtaan puuterilumen välisen horisontin erottaa vain rantaviivan vihreä puusto. Lähimpään kuuseen on matkaa toista kilometriä. Nyt on tilaa virheille.Suuren järven jäälle on aurattu toistakymmentä kilometriä jäärataa Juha Kankkunen Driving Academyä varten. Ajokoulun tarkoituksena on opettaa jäärata-ajon tekniikkaa, ajolinjoja ja autonhallintaa. Juha Kankkusen lisäksi paikalla on lukuisia kouluttajia. Kaikilla on moottoriurheilutausta.– Vuosittain meillä käy 500–600 osallistujaa, Kankkusen kartturinakin toiminut Juha Repo kertoo.Noin 60 prosenttia asiakkaista ovat suomalaisia. Loput tulevat ympäri maailmaa. Osa on eurooppalaisia kaveriporukoita, toiset maapallon vastapuolelta lentäviä miljonäärejä. Monelle kyse saattaa olla ensikosketuksesta talvimaisemaan – ehtaa eksotiikkaa parhaimmillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBentley, Audi vai sittenkin Volkswagen?Aasiasta saapuvat miljonäärit tutustuvat talveen usein Bentleyn käsityönä tikatultan nahkaistuimelta. Tarjolla on myös erilaisia Audeja, mutta pääroolissa on Volkswagen. Golf Alltrack ei tarjoa Bentley Continental GT:n kaltaista draamaa, mutta ajo-opetteluun se on kevyempänä parempi valinta.Ensin suuntaamme punaisen Golfin käsittelyradalle. Mallisuoritus näyttää helpolta: ohjauspyörän liikkeet ovat rauhallisia, ja ne heittävät nelivetoista Volkswagenia pehmeästi puolelta toiselle. Mutkasta ulos auto irtoaa hyvin tasaisessa luisussa.Vertailutestissä Opel Astraa vastaan (Moottori 2/2016) kiitimme Volkswagen Golfin johdonmukaista ajettavuutta ja tarkkaa ohjausta. Jääradalla ominaisuudet nousevat uuteen arvoonsa, kun kuljettaja saa keskittyä omiin ajotaitoihinsa. Auton kanssa ei tarvitse kamppailla.Suomalaisasiakkaat helppojaGolf Alltrackin ajonvakautusjärjestelmää ei voi kytkeä täysin pois, mutta sallivin urheilutila sopii jääradalle erinomaisesti. Pyörien sutimista ei rajoiteta, eikä järjestelmä puutu määrätietoisiin sivuluisuihin. Tiukkiin neulansilmiin kääntäessä ajonvakautus ehkäisee aliohjautumista jarruttelemalla takapyöriä: jos ohjauspyörää pitää tarpeeksi käännettynä, taittaa ajonvakautus auton yllättävän leveään sivuluisuun.Sulavan ajamisen ainoa moite kohdistuu kaksoiskytkinvaihteistoon, jonka alaspäinvaihto tuntuu urheilutilassakin kestävän sekuntitolkulla. Mutkasta kiihdytystä pitää ennakoida reilusti – tuntuikohan 1980-luvun B-ryhmäläisten turboviive hieman tällaiselta?Avaimena hyvään kierrokseen ovat oikea nopeus ja ajolinja. Pienikin ylinopeus johtaa ajolinjan levenemiseen, mikä taas pidentää matkaa. Onneksi penkat ovat loivia, joten omien rajojen etsintä ja ylittäminen onnistuu vailla matkan katkeamista.Järjestäjät kertovat suomalaisten olevan helppoja asiakkaita, sillä autoja ei tarvitse liialti hinailla penkoista takaisin radalle.Väistötesti muistuttaa tilannenopeudesta– Hyvin pienet ohjauspyörän liikkeet riittävät kunhan käännön tekee oikeaan aikaan, ralli- ja rallicrosskuljettaja Kristian Sohlberg opastaa.Hänen ohjastamana Golf Alltrack pujottelee keiloja eleettömästi. Ohjauspyörä ei juuri käänny neljänneskierrosta enempää. Tärkeintä on oikea ajoitus. Liukkaus vaatii ennakointia, jotta renkaat saavat auton suunnan vaihtumaan. Jo ennen keilaa ohjauspyörä on takaisin suorassa ja auto valmiina seuraavaan käännökseen.Keilakujan päässä odottaa väistötesti.– Vasemmalta, Sohlberg ohjastaa apukuljettajan paikalta.Oikea jalka survoo jarrua lähes väkivalloin. Ennakointi ja pienet ohjauspyörän käännöt pysyvät vain vaivoin mielessä, kun Golf sujahtaa läpi keilojen.Seuraavalla yrityksellä vauhtia on parisen kilometriä enemmän. Se riittää eroon. Ensimmäinen käännös onnistuu, mutta linja valuu leveäksi. Paluu omalle kaistalle ei suju osumitta. Onneksi se on vain keila.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG Hinta alkaen 40 690 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, turboahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta