24.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: 3x yhteisesti erilaiset – Honda CB500F, CB500X ja CBR500R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan 500-kuutioiset jakavat tekniikan, mutta käyttötarkoituksiltaan kolmikko on reilusti eri teillä. Hyvää: moottorin luonne, käyttö- ja hankintakustannukset, ominaisuuksien tasaisuus. Huonoa: liian järkeviä moottoripyöriksi? A2-ajokorttiluokan suurin sallittu moottoriteho on 35 kilowattia, ja täsmälleen tähän rajalle yltävät Hondat tarjoavat luokassaan paljon vastinetta rahalle. Hondan 500-kuutioinen kolmikko jakaa saman rungon ja tekniikan, mutta ajoasennoltaan ja käyttötarkoitukseltaan ne on muokattu yllättävänkin erilaisiksi.Vuonna 2013 esitellyt mallit kokevat nyt toisen uudistuksensa. Ominaisuuksia on pyritty hiomaan entistä tasapainoisemmiksi ja persoonallisemmiksi. Koeajon perusteella japanilaisvalmistaja on onnistunut tavoitteissaan kiitettävästi.Honda CB500FMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullista luonnettaKaksisylinterinen rivimoottori yllättää urheilullisella äänellään. Heti ensimmäisten kilometrien aikana huomaa, että urheilullista ei ole pelkästään ääni, vaan myös moottorin luonne. Tehokäyrä nousee suoraviivaisesti punarajalle asti, ja paras vääntökin saadaan suhteellisen korkeilla kierroksilla, jolloin moottori houkuttelee käyttämään koko kierroslukualueen hyväksi.Tehoa on 3 000 ja 7 000 r/min välillä neljä prosenttia aiempaa enemmän. Moottori vetää puhtaasti 2 000 r/min alkaen, mutta ripeämpi eteneminen edellyttää korkeampia kierroksia. 7 000 r/min yläpuolella värinät alkavat haitata mukavuutta.Kytkinkahva vaatii 45 prosenttia aiempaa vähemmän sormivoimaa. Keveydestään huolimatta kahva on tunnokas. Vaihteisto on erittäin kevytkäyttöinen ja vaihdepolkimen liike lyhyt sekä täsmällinen. Kytkimen ja vaihteiston kevytkäyttöisyys ovat tärkeitä, sillä tämäntehoisella moottoripyörällä kumpaakin joutuu käyttämään ahkerasti.CB500FMatalasta 785 millimetrin istuinkorkeudesta huolimatta CB500F ei tunnu liian pieneltä 180-senttiselle kuljettajalle. Uusi leveämpi tankki tuo ison pyörän tuntua ajoasentoon. Nakumallin polttoaineensyötössä on painotettu vahvaa alakierrosvääntöä, ja moottori vastaakin pehmeästi kaasuun koko kierroslukualueella.Ulkonäössä on selviä yhtäläisyyksiä isompiin CB1000R- ja CB650R-malleihin. Työmatkoille tai arki-iltojen mutkatiekurvailuun CB500F on hauska vaihtoehto. Kun ensiasennusrenkaina on vielä hyvästä sadekelin pidostaan tunnetut Michelin Road 5:t, turvallisuuskin on kohdallaan ajokelistä riippumatta.Ajossa CB tuntuu 189 kilogramman ilmoitettua painolukemaansa kevyemmältä. Moottorin, jousituksen ja jarrujen keskinäinen tasapaino on onnistunut. Jousitus ja jarrut ovat toimivaa perustasoa, minkä ansiosta pyörän hinta on saatu puristettua edulliseen 8 290 euroon. Hinta-laatusuhteeltaan kyseessä on yksi markkinoiden parhaita pyöriä.CBR500RAjoasentoa on muokattu aiempaa nojaavammaksi siirtämällä ohjaustankoa eteen ja alas. Asento tuntuu maantiellä luontevalta, mutta ei kuitenkaan liian urheilulliselta kaupunkiajoon. Ilmoitettu 192 kilon painolukema ei ole erityisen alhainen, mutta kevyiden pyörivien massojen sekä runkogeometrian ansiosta CBR on ketterä ajettava.Kevytkäyttöiset vaihteisto ja kytkin sopivat hyvin ”kaupunkisportin” tyyliin. Katteiden uuden muotoilun ansiosta aerodynamiikka on kohentunut, ja kuljettaja jää kypärää lukuun ottamatta hyvin katteiden suojaan. Nopeus- ja vaihdenäyttö ovat selkeitä, mutta pienikokoisen kierroslukumittarin luettavuus voisi olla parempi.Pehmeähkö jousitus on toiminnaltaan selvästi herkempi, eivätkä pienet patit tai kuopat lyö aiemman mallin tapaan sormille. Etujarrujen teho on sopiva; se riittää kaikkiin tilanteisiin, mutta ei ole sporttipyörämäisen haukkaava eikä siten aloittelijallekaan vaarallinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCB500XCB500X on lähinnä katumaasturi. Uusi leveämpi etukate ja paremmin suojaava tuulilasi sekä 19-tuumainen eturengas tuovat uskottavuutta sekä ulkonäköön että soratieominaisuuksiin. Ajoasento on nyt pystympi ja väljempi. Korkeammalle nostettu ohjaustanko parantaa ajoasentoa seisaaltaan ajettaessa.Dunlop Trailmax Mixtour -renkaat selviävät soralla yllättävän hyvin, kunhan katukuvioiduilla renkailla ei nosta vauhtia mahdottomuuksiin. Peräkkäisissä pateissa takajousituksen paluuvaimennus ei riitä, vaan takapää tekee muutaman heijaavan liikkeen. Ainoastaan takajousituksen esijännitystä voi säätää, mutta 9 000 euron hintaluokassa ei voikaan olettaa jousituksen olevan täysin säädettävissä.Käyttötarkoituksen mukaanHinta ja ominaisuudet huomioon ottaen kyseessä on kolme hyvää vaihtoehtoa A2-luokan moottoripyöräksi. Lyhyillä matkoilla ja mutkateillä nakumalli CB500F on helppo ajettava, mutta tarjoaa hyvän suorituskyvyn.Sporttimalli CBR antaa kuljettajalle suojaa ajoviimaa vastaan, mikä ilahduttaa kylmällä säällä, pidemmillä matkoilla sekä kovemmilla nopeuksilla ajettaessaCB500X on yksi markkinoiden halvimmista crossovereista, mutta ominaisuudet riittävät soratiekurvailuun, kunhan rengasvalinta on oikea.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero Honda CB500 Hinta alkaen 8 995 € Moottori Bensiinimoottori 471 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 35 kW (47 hv), 8600 r/min Vääntö 43 Nm (6500 r/min) Vääntö 43 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 785 / 785 / 830 mm, paino tankattuna 189 / 192 / 197 kg, akseliväli 1410 / 1410 / 1445 mm, tankin tilavuus 17,1 / 17,1 / 17,7 litraa. Rengaskoko: (CB500F) 120/70 ZR17 / 160/60 ZR17, (CBR500R) 120/70 ZR17 / 160/60 ZR17, (CB500X) 110/80 R19 / 160/60 R17 Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa