24.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: 3x yhteisesti erilaiset – Honda CB500F, CB500X ja CBR500R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan 500-kuutioiset jakavat tekniikan, mutta käyttötarkoituksiltaan kolmikko on reilusti eri teillä. Hyvää: moottorin luonne, käyttö- ja hankintakustannukset, ominaisuuksien tasaisuus. Huonoa: liian järkeviä moottoripyöriksi? A2-ajokorttiluokan suurin sallittu moottoriteho on 35 kilowattia, ja täsmälleen tähän rajalle yltävät Hondat tarjoavat luokassaan paljon vastinetta rahalle. Hondan 500-kuutioinen kolmikko jakaa saman rungon ja tekniikan, mutta ajoasennoltaan ja käyttötarkoitukseltaan ne on muokattu yllättävänkin erilaisiksi.Vuonna 2013 esitellyt mallit kokevat nyt toisen uudistuksensa. Ominaisuuksia on pyritty hiomaan entistä tasapainoisemmiksi ja persoonallisemmiksi. Koeajon perusteella japanilaisvalmistaja on onnistunut tavoitteissaan kiitettävästi.Honda CB500FMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullista luonnettaKaksisylinterinen rivimoottori yllättää urheilullisella äänellään. Heti ensimmäisten kilometrien aikana huomaa, että urheilullista ei ole pelkästään ääni, vaan myös moottorin luonne. Tehokäyrä nousee suoraviivaisesti punarajalle asti, ja paras vääntökin saadaan suhteellisen korkeilla kierroksilla, jolloin moottori houkuttelee käyttämään koko kierroslukualueen hyväksi.Tehoa on 3 000 ja 7 000 r/min välillä neljä prosenttia aiempaa enemmän. Moottori vetää puhtaasti 2 000 r/min alkaen, mutta ripeämpi eteneminen edellyttää korkeampia kierroksia. 7 000 r/min yläpuolella värinät alkavat haitata mukavuutta.Kytkinkahva vaatii 45 prosenttia aiempaa vähemmän sormivoimaa. Keveydestään huolimatta kahva on tunnokas. Vaihteisto on erittäin kevytkäyttöinen ja vaihdepolkimen liike lyhyt sekä täsmällinen. Kytkimen ja vaihteiston kevytkäyttöisyys ovat tärkeitä, sillä tämäntehoisella moottoripyörällä kumpaakin joutuu käyttämään ahkerasti.CB500FMatalasta 785 millimetrin istuinkorkeudesta huolimatta CB500F ei tunnu liian pieneltä 180-senttiselle kuljettajalle. Uusi leveämpi tankki tuo ison pyörän tuntua ajoasentoon. Nakumallin polttoaineensyötössä on painotettu vahvaa alakierrosvääntöä, ja moottori vastaakin pehmeästi kaasuun koko kierroslukualueella.Ulkonäössä on selviä yhtäläisyyksiä isompiin CB1000R- ja CB650R-malleihin. Työmatkoille tai arki-iltojen mutkatiekurvailuun CB500F on hauska vaihtoehto. Kun ensiasennusrenkaina on vielä hyvästä sadekelin pidostaan tunnetut Michelin Road 5:t, turvallisuuskin on kohdallaan ajokelistä riippumatta.Ajossa CB tuntuu 189 kilogramman ilmoitettua painolukemaansa kevyemmältä. Moottorin, jousituksen ja jarrujen keskinäinen tasapaino on onnistunut. Jousitus ja jarrut ovat toimivaa perustasoa, minkä ansiosta pyörän hinta on saatu puristettua edulliseen 8 290 euroon. Hinta-laatusuhteeltaan kyseessä on yksi markkinoiden parhaita pyöriä.CBR500RAjoasentoa on muokattu aiempaa nojaavammaksi siirtämällä ohjaustankoa eteen ja alas. Asento tuntuu maantiellä luontevalta, mutta ei kuitenkaan liian urheilulliselta kaupunkiajoon. Ilmoitettu 192 kilon painolukema ei ole erityisen alhainen, mutta kevyiden pyörivien massojen sekä runkogeometrian ansiosta CBR on ketterä ajettava.Kevytkäyttöiset vaihteisto ja kytkin sopivat hyvin ”kaupunkisportin” tyyliin. Katteiden uuden muotoilun ansiosta aerodynamiikka on kohentunut, ja kuljettaja jää kypärää lukuun ottamatta hyvin katteiden suojaan. Nopeus- ja vaihdenäyttö ovat selkeitä, mutta pienikokoisen kierroslukumittarin luettavuus voisi olla parempi.Pehmeähkö jousitus on toiminnaltaan selvästi herkempi, eivätkä pienet patit tai kuopat lyö aiemman mallin tapaan sormille. Etujarrujen teho on sopiva; se riittää kaikkiin tilanteisiin, mutta ei ole sporttipyörämäisen haukkaava eikä siten aloittelijallekaan vaarallinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCB500XCB500X on lähinnä katumaasturi. Uusi leveämpi etukate ja paremmin suojaava tuulilasi sekä 19-tuumainen eturengas tuovat uskottavuutta sekä ulkonäköön että soratieominaisuuksiin. Ajoasento on nyt pystympi ja väljempi. Korkeammalle nostettu ohjaustanko parantaa ajoasentoa seisaaltaan ajettaessa.Dunlop Trailmax Mixtour -renkaat selviävät soralla yllättävän hyvin, kunhan katukuvioiduilla renkailla ei nosta vauhtia mahdottomuuksiin. Peräkkäisissä pateissa takajousituksen paluuvaimennus ei riitä, vaan takapää tekee muutaman heijaavan liikkeen. Ainoastaan takajousituksen esijännitystä voi säätää, mutta 9 000 euron hintaluokassa ei voikaan olettaa jousituksen olevan täysin säädettävissä.Käyttötarkoituksen mukaanHinta ja ominaisuudet huomioon ottaen kyseessä on kolme hyvää vaihtoehtoa A2-luokan moottoripyöräksi. Lyhyillä matkoilla ja mutkateillä nakumalli CB500F on helppo ajettava, mutta tarjoaa hyvän suorituskyvyn.Sporttimalli CBR antaa kuljettajalle suojaa ajoviimaa vastaan, mikä ilahduttaa kylmällä säällä, pidemmillä matkoilla sekä kovemmilla nopeuksilla ajettaessaCB500X on yksi markkinoiden halvimmista crossovereista, mutta ominaisuudet riittävät soratiekurvailuun, kunhan rengasvalinta on oikea.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero Honda CB500 Hinta alkaen 8 995 € Moottori Bensiinimoottori 471 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 35 kW (47 hv), 8600 r/min Vääntö 43 Nm (6500 r/min) Vääntö 43 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 785 / 785 / 830 mm, paino tankattuna 189 / 192 / 197 kg, akseliväli 1410 / 1410 / 1445 mm, tankin tilavuus 17,1 / 17,1 / 17,7 litraa. Rengaskoko: (CB500F) 120/70 ZR17 / 160/60 ZR17, (CBR500R) 120/70 ZR17 / 160/60 ZR17, (CB500X) 110/80 R19 / 160/60 R17 Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen