25.7.2024

Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon

Kuva Manu Tuppurainen

Saksalaisvalmistaja Audi on tehnyt myös A3-mallistaan crossoverin, joka kantaa mallimerkintää Allstreet.

Audin A4- ja A6-malleista jo muutaman autosukupolven ajan saatavilla olleet Allroad-mallit ovat inspiroineet saksalaisvalmistajaa käymään samalla ajatuksella myös pienemmän A3-mallin kimppuun.

Audi A3 Allstreet -mallissa on tavallista A3-mallia hieman korkeampi alusta ja sen koriin on lisätty crossovermaisia elementtejä, kuten niin sanotut seikkailumuovit pyöränkaarien ympärillä. Allstreet-nimi kuitenkin viittaa enemmän siihen, että auton houkuttelevuutta on haluttu lisätä enemmänkin urbaanissa asfalttiviidakossa kuin varsinaisesti maastossa – Allstreet-malli on myös etuvetoinen eikä sitä saa nelivetoisena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyylikäs ulkomuoto

Kieltämättä A3 Allstreet on varsin tyylikkään näköinen. Koeajoauton valittu musta pääväri ei välttämättä korosta täydellisesti sitä ilmettä, mitä Audi on Allstreet-mallissa on lähdetty hakemaan. Mustien seikkailumuovien erottuminen vaatii auton pääväriltä voimakasta kontrastia.

Audi haluaa kosiskella Allstreet-mallilla oletettavasti nuoria ja nuorehkoja autonkäyttäjiä. Crossover-mallien suosion kasvu on globaali ilmiö ja A3-mallilla tavoitellaan nimenomaan asiakaskuntaa, jonka aikomuksena on hankkia itselleen jonkunlainen kompakti crossover. Crossover-villityksessä pointtina on juuri auton ulkomuoto ja fiilis, eikä niinkään ominaisuudet, monia crossovereita ei saakaan nelivetoisena.

Tarkalleen ottaen Allstreetin alustaa on korotettu 30 millimetriä normaaliin A3:n nähden. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Allstreetissä istutaan hieman korkeammalla, vaikkakin fiilis on edelleen aivan henkilöautomainen.

Allstreetiin tehdyt alustamuutokset tekevät siitä mukavan ja miellyttävän ajotuntumaltaan. Alustasta löytyy kivaa pehmeyttä, mutta tarvittaessa myös jämäkkyyttä. Rengasäänet kaikuvat melko voimakkaina ohjaamoon ja tämä syö osittain Allstreetin tarjoamaa ja Audin haluamaa premium-fiilistä.

Kevythybriditekniikalla

Moottorivaihtoehtoina Suomessa on kaksi eritehoista bensiinimoottoria, joista koeajoautossa oli tehokkaampi, 110-kilowatinen (150 hv) nelisylinterinen mylly.

Moottori hyödyntää kevythybriditekniikkaa, autossa on 48 voltin hybridijärjestelmä, joka tuo apuja nimenomaan kiihdytyksissä keventäen polttomoottorin taakkaa. Järjestelmä tukee bensiinimoottoria juuri siitä näkökulmasta kuten pitääkin, se tuo Allstreetiin selkeää polttoaineensäästöä. Allstreet on yllättävän pihi, joka on hyvä asia, sillä voi päästä selvästi alle viiden litran kulutukseen.

Moottorin parina on 7-portainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, joka hoitaa perusvaihdot hyvin, mutta häiritsevää kulmikkuuttakin esiintyy esimerkiksi liikkellelähdöissä.

Audin A3 Allstreet -mallin lanseeraus osui samaan kohtaan kun A3:n puolivälin päivitys eli facelift. Hinnastossa tämä näkyy siten, että Allstreet-mallista saa maksaa lähtöhinnaltaan pari tonnia enemmän. Allstreet-mallin alkaen hinta jää juuri alle 40 000 euron, koeajoauton hinta oli pari tonnia enemmän.

Audi A3:n facelift on melko iso, auton sisätiloissa esimerkiksi keskokonsoli on laitettu kokonaan uusiksi. Vaihdevalitsin on nyt sähköautomainen sähköinen liukukytkin, jota on mukava käyttää. Keskikonsolissa on myös auton käynnistysnappula sekä pikavalinnoilla varustettu ohjain auton äänentoistojärjestelmään, sitäkin on mukava käyttää. Myös tarpeelliset usb-liittimet sekä langaton lataus on tuotu keskikonsoliin.

Audi A3 on myös kattavasti varusteltu. Led-valot, adaptiivinen vakionopeudensäädin sekä urheiluistuimet ovat vakiona. Ne istuimet muuten, ovat säädöiltään ja ergonomialtaan erinomaiset, jotka tukevat Allstreetin sporttista ja urbaania fiilistä.

Hyvää ja huonoa

  • Ulkomuoto
  • Viimeistely
  • Istuinergonomia
  • DSG:n toiminta
  • Rengasmelu

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi A3 Allstreet 35 TFSI S tronic LE

POLTTOMOOTTORI, etuveto

4-syl. bensiinmoottori 1 498 cm 3

7-v. automaattivaihteisto

110 kW (150 hv), 250 Nm

WLTP-kulutus 5,6 l/100km

CO 2 -päästöt 128 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s

huippunopeus 221 km/h

Mitat

Pituus 4 353 mm

Leveys 1 816 mm

Korkeus 1 470 mm

Akseliväli 2 629 mm

Tavaratila 380 l

Omamassa 1 445 kg

perävaunu 1 500 / 710 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2020)

Takuu 2 v

Hinta alkaen 39 990 €

koeajoauto 42 594 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat