25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisvalmistaja Audi on tehnyt myös A3-mallistaan crossoverin, joka kantaa mallimerkintää Allstreet. Audin A4- ja A6-malleista jo muutaman autosukupolven ajan saatavilla olleet Allroad-mallit ovat inspiroineet saksalaisvalmistajaa käymään samalla ajatuksella myös pienemmän A3-mallin kimppuun.Audi A3 Allstreet -mallissa on tavallista A3-mallia hieman korkeampi alusta ja sen koriin on lisätty crossovermaisia elementtejä, kuten niin sanotut seikkailumuovit pyöränkaarien ympärillä. Allstreet-nimi kuitenkin viittaa enemmän siihen, että auton houkuttelevuutta on haluttu lisätä enemmänkin urbaanissa asfalttiviidakossa kuin varsinaisesti maastossa – Allstreet-malli on myös etuvetoinen eikä sitä saa nelivetoisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylikäs ulkomuotoKieltämättä A3 Allstreet on varsin tyylikkään näköinen. Koeajoauton valittu musta pääväri ei välttämättä korosta täydellisesti sitä ilmettä, mitä Audi on Allstreet-mallissa on lähdetty hakemaan. Mustien seikkailumuovien erottuminen vaatii auton pääväriltä voimakasta kontrastia.Audi haluaa kosiskella Allstreet-mallilla oletettavasti nuoria ja nuorehkoja autonkäyttäjiä. Crossover-mallien suosion kasvu on globaali ilmiö ja A3-mallilla tavoitellaan nimenomaan asiakaskuntaa, jonka aikomuksena on hankkia itselleen jonkunlainen kompakti crossover. Crossover-villityksessä pointtina on juuri auton ulkomuoto ja fiilis, eikä niinkään ominaisuudet, monia crossovereita ei saakaan nelivetoisena.Tarkalleen ottaen Allstreetin alustaa on korotettu 30 millimetriä normaaliin A3:n nähden. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Allstreetissä istutaan hieman korkeammalla, vaikkakin fiilis on edelleen aivan henkilöautomainen. Allstreetiin tehdyt alustamuutokset tekevät siitä mukavan ja miellyttävän ajotuntumaltaan. Alustasta löytyy kivaa pehmeyttä, mutta tarvittaessa myös jämäkkyyttä. Rengasäänet kaikuvat melko voimakkaina ohjaamoon ja tämä syö osittain Allstreetin tarjoamaa ja Audin haluamaa premium-fiilistä.KevythybriditekniikallaMoottorivaihtoehtoina Suomessa on kaksi eritehoista bensiinimoottoria, joista koeajoautossa oli tehokkaampi, 110-kilowatinen (150 hv) nelisylinterinen mylly.Moottori hyödyntää kevythybriditekniikkaa, autossa on 48 voltin hybridijärjestelmä, joka tuo apuja nimenomaan kiihdytyksissä keventäen polttomoottorin taakkaa. Järjestelmä tukee bensiinimoottoria juuri siitä näkökulmasta kuten pitääkin, se tuo Allstreetiin selkeää polttoaineensäästöä. Allstreet on yllättävän pihi, joka on hyvä asia, sillä voi päästä selvästi alle viiden litran kulutukseen. Moottorin parina on 7-portainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, joka hoitaa perusvaihdot hyvin, mutta häiritsevää kulmikkuuttakin esiintyy esimerkiksi liikkellelähdöissä.Audin A3 Allstreet -mallin lanseeraus osui samaan kohtaan kun A3:n puolivälin päivitys eli facelift. Hinnastossa tämä näkyy siten, että Allstreet-mallista saa maksaa lähtöhinnaltaan pari tonnia enemmän. Allstreet-mallin alkaen hinta jää juuri alle 40 000 euron, koeajoauton hinta oli pari tonnia enemmän.Audi A3:n facelift on melko iso, auton sisätiloissa esimerkiksi keskokonsoli on laitettu kokonaan uusiksi. Vaihdevalitsin on nyt sähköautomainen sähköinen liukukytkin, jota on mukava käyttää. Keskikonsolissa on myös auton käynnistysnappula sekä pikavalinnoilla varustettu ohjain auton äänentoistojärjestelmään, sitäkin on mukava käyttää. Myös tarpeelliset usb-liittimet sekä langaton lataus on tuotu keskikonsoliin.Audi A3 on myös kattavasti varusteltu. Led-valot, adaptiivinen vakionopeudensäädin sekä urheiluistuimet ovat vakiona. Ne istuimet muuten, ovat säädöiltään ja ergonomialtaan erinomaiset, jotka tukevat Allstreetin sporttista ja urbaania fiilistä. Hyvää ja huonoa Ulkomuoto Viimeistely Istuinergonomia DSG:n toiminta Rengasmelu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi A3 Allstreet 35 TFSI S tronic LE POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinmoottori 1 498 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 5,6 l/100km CO 2 -päästöt 128 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s huippunopeus 221 km/h Mitat Pituus 4 353 mm Leveys 1 816 mm Korkeus 1 470 mm Akseliväli 2 629 mm Tavaratila 380 l Omamassa 1 445 kg perävaunu 1 500 / 710 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 2 v Hinta alkaen 39 990 € koeajoauto 42 594 € Lue lisää Kaikki artikkelit 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 25.8.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Audi Q6 e-tron – prototyypin koeajo maailman laidalla 13.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q8 E-tron – sähköautojen perus-premiumia 26.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q8 E-tron – pidemmälle, tehokkaammin, sulavammin 15.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 3 Sportback – vielä kerran vitosella 11.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q5 50 TFSIe – vakuuttava, mutta vanhahtava Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla