22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A3 uudistuu maltilla, mutta tuo mukanaan myös kokonaan uuden mallin. Crossover-versio Allstreet haikailee katumaasturien tontille. A3:n päivitys on suurehko, vaikka kyseessä ei olekaan varsinainen uusi malli. Uusiksi on mennyt sisusta, ja moottorivaihtoehdot. Audi sai muutama vuosi sitten uudistuneen A3:n asiakaskunnalta hieman haalean vastaanoton. Monien mielestä malli ei huokunut premium-tunnelmaa, vaikka sellaiseksi Audi mielletään. Tehtaan mielestä kritiikki oli paikallaan, ja insinöörit ryhtyivät hommiin.Vihreä värii maastoutuu keväisen Saksan metsämaisemaan. Erityisesti sisätiloihin on kiinnitetty huomiota ja mukaan on pyritty tuomaan lisää premium-henkeä. Keskikonsoli on muotoiltu uusiksi ja vaihdevalitsin korvattu uudella. Ovipaneeleissa on tätä nykyä valaistus ja penkit ovat aiempaa sporttisemmat. Ainakin Suomeen tuotavissa malleissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa laatu vakiovarustelu sisusta ajomukavuus nypyttävä jousitus Ohjaamo on nostettu tasolle, jolla Audin kaltaisen merkin odottaisi operoivan lähtökohtaisestikin. Uudistus on tehnyt hyvää ja etenkin sporttipenkit nostavat ohjaamon tunnelma ja istuinmukavuuden paremmalle tasolle.Moottorivalikoimasta löytyy tätä nykyä kahta tehoversiota, jotka molemmat ovat polttomoottoripohjaisia. Bensaturboa saa joko 116- tai 150-hevosvoimaisena. Moottorit ovat kevythybridejä ja vaihteistona S-Tronic.Urheiluistuimet ovat tyylikkäät ja tarjoavat enemmän matkustusmukavuutta.Leppoisa bensaturbo pellin allaKoeajettu versio on tehokkaampi, eli 150-hevosvoimainen kevythybridi, jonka teho välitetään etupyörille. Moottori ei ole kovin luonteikas, vaan pikemminkin leppoisa. Moderni bensaturbo toki tarjoilee maksimiväännön alhaisella kierroslukemalla, joten yleisfiilis on pirteä. Ja vaihteisto hoitaa hommansa hyvin.A3:a tulee tarjolle myös S- ja RS-versioina, ja hieman myöhemmin myös ladattavana TFSI e-versiona. Ladattavien mallien sähköinen toimintamatka tulee olemaan yli 100 km, mikä on luokassaan varsin pätevän kuuloinen tapaus. Dieseleitä ei meikäläisessä tuontiohjelmassa enää ole.Hatchb... eikun sportback on aina tyylikäs korimalli. Alustan puolesta luvassa ei ole mukavuuspainotteista kyytiä, ainakaan jos alla pyörivät kookkaat vanteet, kuten koeajetuissa autoissa. Jousitus on hämmentävän pintakova nypyttäjä, ja auto tuntuu hakevan huonokuntoisesta alustasta epätasaisuuksia, joita silmä ei havaitse. Sporttisuutta on korostettu ehkä liiaksikin, mutta mutkatiellä ajamien on hauskaa. Muuten ajomukavuus on kohdillaan.Audin keskiluokan malli on meikäläisittäin varusteltu jo vakiona kattavasti. Vakiona hintaan sisältyy muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintitutkat edessä ja takana, urheiluistuimet, LED-valot ja Sonos äänentoistojärjestelmä.Koeajetuissa versioissa on sekä tavanomaiset sporttipenkit, että lisävarustelistalla olevat S3:n jakkarat. Jälkimmäiset ovat erittäin tyylikkäät, ja hyvin sivutukea antavat. Mikäli autoonsa haluaa hieman lisää Premiumia, ovat ne kiistatta hintansa arvoinen lisäsijoitus.Ohjaamoon on tuotu lisää Premiumia, mutta aivan sekoboltseiksi ei sentään olla Saksassa ryhdytty. Kolme korimallia tarjollaUudistuksen myötä tarjolle tulee kolmas korimalli Sportbackin ja sedanin rinnalle. Mallin nimi on Allstreet, eli periaatteessa maastokelpoisempi ja hieman korotettu crossover-malli. Moinen ei ole Audin mallistossa täysin uusi asia, sillä A4 ja A6 -malleja on veistelty mökkitielle soveltuvimmiksi Allroad-lisänimellä. A3 käyttää roadin sijaan streetia, ettei homma lähde aivan lapasesta.Allstreetilla uskaltaa näinkin rajuihin maasto-.olosuhteisiin. Allstreet tarkoittaa pienesti korotettua maavaraa ja suurempaa rengaskokoa. Yhteensä nämä toimenpiteet tuovat mukanaan 30 mm korkeammalla kulkevan mallin. Ero normaalimalliin ei ole suuren suuri, mutta se saattaa helpottaa kulkemista nimenomaan mökkitiellä.Visuaalisesti Allstreet poikkeaa normimallista enemmän, sillä pyöränkaarissa on seikkailumuovit ja katolla mustat kattokaiteet. Lisäksi hunajakennomaski on jykevämpi ja korkeammalla kuin perusmallissa. Crossover-mallinen A3 on kieltämättä varsin tyylikäs. Etenkin koeajolla olleessa keltaisessa versiossa.Allstreet-versio on tavallista Sportback-mallia pari tonnia kalliimpi, ja hinta jää halvimmillaan juuri alle 40 000 euron. Sportbackia tosin saa myös 30 TFSI -versiona, jolloin voimanlähteenä on 115-heppainen kevythybridi. Tuolloin hinta saadaan painettua 33 990 euroon, mikä on varsin kohtuullinen.Audi A3:n kasvojenkohotus on onnistunut, ja sen kohdalla on kiinnitetty huomiota juuri oikeisiin asioihin, eli premium-fiilikseen. Siihen vaikuttavat usein yllättävän pienet asiat. Kun moottorivalikoima laajenee ladattaviin hybrideihin, tulee tarjolle samalla myös suorituskykyisempiä versioita. Toki sellaisia on luvassa myös S– ja RS–mallien muodossa. Audi Ae 35 TFSI POLTTOMOOTTORI, kevythybridi, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 7-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 5,2-5,8 l/100km CO2-päästöt 119-133 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s. Huippunopeus 226 km/h Mitat Pituus 4 352 mm Leveys 1 816 mm Korkeus 1 441 mm Akseliväli 2 635 mm Omamassa 1 320 kg Euro NCAP 5 (2022) Takuu 2 v / ei km-rajaa Hinta alkaen 37 986 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 31.7.2022 Ajoneuvot Mercedes EQA, Golf GTI Clubsport ja Audi A3 säiden armoilla – Kokemuksia koeajoista 18.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Sportback g-tron – puhtaasti kotimaisella polttoaineella 27.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Sportback 40 TFSI e on lataushybridien valioluokkaa, mutta tuottaa silti pienen pettymyksen 28.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Sedan ei ole ihan perinteinen porrasperä 18.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 – edeltäjääkin parempi? 10.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: 100 hevosvoimaa per ovi – Audi RS 3 Sedan 6.6.2018 Ajoneuvot Parivertailu: miten Audi A3 ja Mercedes-Benz A kiihtyvät? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä