22.4.2024

Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä!

Kuva Tuomas Rajala

Audi A3 uudistuu maltilla, mutta tuo mukanaan myös kokonaan uuden mallin. Crossover-versio Allstreet haikailee katumaasturien tontille.

A3:n päivitys on suurehko, vaikka kyseessä ei olekaan varsinainen uusi malli. Uusiksi on mennyt sisusta, ja moottorivaihtoehdot. Audi sai muutama vuosi sitten uudistuneen A3:n asiakaskunnalta hieman haalean vastaanoton. Monien mielestä malli ei huokunut premium-tunnelmaa, vaikka sellaiseksi Audi mielletään. Tehtaan mielestä kritiikki oli paikallaan, ja insinöörit ryhtyivät hommiin.

Vihreä värii maastoutuu keväisen Saksan metsämaisemaan.

Erityisesti sisätiloihin on kiinnitetty huomiota ja mukaan on pyritty tuomaan lisää premium-henkeä. Keskikonsoli on muotoiltu uusiksi ja vaihdevalitsin korvattu uudella. Ovipaneeleissa on tätä nykyä valaistus ja penkit ovat aiempaa sporttisemmat. Ainakin Suomeen tuotavissa malleissa.  

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • laatu
  • vakiovarustelu
  • sisusta
  • ajomukavuus
  • nypyttävä jousitus

Ohjaamo on nostettu tasolle, jolla Audin kaltaisen merkin odottaisi operoivan lähtökohtaisestikin. Uudistus on tehnyt hyvää ja etenkin sporttipenkit nostavat ohjaamon tunnelma ja istuinmukavuuden paremmalle tasolle.

Moottorivalikoimasta löytyy tätä nykyä kahta tehoversiota, jotka molemmat ovat polttomoottoripohjaisia. Bensaturboa saa joko 116- tai 150-hevosvoimaisena. Moottorit ovat kevythybridejä ja vaihteistona S-Tronic.

Urheiluistuimet ovat tyylikkäät ja tarjoavat enemmän matkustusmukavuutta.

Leppoisa bensaturbo pellin alla

Koeajettu versio on tehokkaampi, eli 150-hevosvoimainen kevythybridi, jonka teho välitetään etupyörille. Moottori ei ole kovin luonteikas, vaan pikemminkin leppoisa. Moderni bensaturbo toki tarjoilee maksimiväännön alhaisella kierroslukemalla, joten yleisfiilis on pirteä. Ja vaihteisto hoitaa hommansa hyvin.

A3:a tulee tarjolle myös S- ja RS-versioina, ja hieman myöhemmin myös ladattavana TFSI e-versiona. Ladattavien mallien sähköinen toimintamatka tulee olemaan yli 100 km, mikä on luokassaan varsin pätevän kuuloinen tapaus. Dieseleitä ei meikäläisessä tuontiohjelmassa enää ole.

Hatchb... eikun sportback on aina tyylikäs korimalli.

Alustan puolesta luvassa ei ole mukavuuspainotteista kyytiä, ainakaan jos alla pyörivät kookkaat vanteet, kuten koeajetuissa autoissa. Jousitus on hämmentävän pintakova nypyttäjä, ja auto tuntuu hakevan huonokuntoisesta alustasta epätasaisuuksia, joita silmä ei havaitse. Sporttisuutta on korostettu ehkä liiaksikin, mutta mutkatiellä ajamien on hauskaa. Muuten ajomukavuus on kohdillaan.

Audin keskiluokan malli on meikäläisittäin varusteltu jo vakiona kattavasti. Vakiona hintaan sisältyy muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintitutkat edessä ja takana, urheiluistuimet, LED-valot ja Sonos äänentoistojärjestelmä.

Koeajetuissa versioissa on sekä tavanomaiset sporttipenkit, että lisävarustelistalla olevat S3:n jakkarat. Jälkimmäiset ovat erittäin tyylikkäät, ja hyvin sivutukea antavat. Mikäli autoonsa haluaa hieman lisää Premiumia, ovat ne kiistatta hintansa arvoinen lisäsijoitus.

Ohjaamoon on tuotu lisää Premiumia, mutta aivan sekoboltseiksi ei sentään olla Saksassa ryhdytty.

Kolme korimallia tarjolla

Uudistuksen myötä tarjolle tulee kolmas korimalli Sportbackin ja sedanin rinnalle. Mallin nimi on Allstreet, eli periaatteessa maastokelpoisempi ja hieman korotettu crossover-malli. Moinen ei ole Audin mallistossa täysin uusi asia, sillä A4 ja A6 -malleja on veistelty mökkitielle soveltuvimmiksi Allroad-lisänimellä. A3 käyttää roadin sijaan streetia, ettei homma lähde aivan lapasesta.

Allstreetilla uskaltaa näinkin rajuihin maasto-.olosuhteisiin.

Allstreet tarkoittaa pienesti korotettua maavaraa ja suurempaa rengaskokoa. Yhteensä nämä toimenpiteet tuovat mukanaan 30 mm korkeammalla kulkevan mallin. Ero normaalimalliin ei ole suuren suuri, mutta se saattaa helpottaa kulkemista nimenomaan mökkitiellä.

Visuaalisesti Allstreet poikkeaa normimallista enemmän, sillä pyöränkaarissa on seikkailumuovit ja katolla mustat kattokaiteet. Lisäksi hunajakennomaski on jykevämpi ja korkeammalla kuin perusmallissa. Crossover-mallinen A3 on kieltämättä varsin tyylikäs. Etenkin koeajolla olleessa keltaisessa versiossa.

Allstreet-versio on tavallista Sportback-mallia pari tonnia kalliimpi, ja hinta jää halvimmillaan juuri alle 40 000 euron. Sportbackia tosin saa myös 30 TFSI -versiona, jolloin voimanlähteenä on 115-heppainen kevythybridi. Tuolloin hinta saadaan painettua 33 990 euroon, mikä on varsin kohtuullinen.

Audi A3:n kasvojenkohotus on onnistunut, ja sen kohdalla on kiinnitetty huomiota juuri oikeisiin asioihin, eli premium-fiilikseen. Siihen vaikuttavat usein yllättävän pienet asiat. Kun moottorivalikoima laajenee ladattaviin hybrideihin, tulee tarjolle samalla myös suorituskykyisempiä versioita. Toki sellaisia on luvassa myös S– ja RS–mallien muodossa.

Audi Ae 35 TFSI

POLTTOMOOTTORI, kevythybridi, etuveto
4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3

7-v. automaattivaihteisto
110 kW (150 hv), 250 Nm

WLTP-kulutus 5,2-5,8 l/100km
CO2-päästöt 119-133 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s.
Huippunopeus 226 km/h

Mitat
Pituus           4 352 mm
Leveys          1 816 mm
Korkeus        1 441 mm
Akseliväli      2 635 mm

Omamassa  1 320 kg

Euro NCAP  5 (2022)

Takuu  2 v / ei km-rajaa

Hinta alkaen  37 986 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat