18.4.2024

Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä?

Kuva Tuomas Rajala

Audi A3:n kasvojenkohotus tuo mukanaan myös kokonaan uuden mallin, joka kantaa nimeä Allstreet.

Hieman korotettu ja maastokelpoisempi malli ei ole Audin mallistossa täysin uusi asia, sillä A4 ja A6 -malleja on veistelty mökkitielle soveltuvimmiksi jo aiemmin. Isompien Audi-mallien kohdalla mallimerkki on ollut Allroad, mutta A3:n kohdalla väite ei ole aivan yhtä uskalias.

Allstreet tarkoittaa pienesti korotettua maavaraa ja suurempaa rengaskokoa. Yhteensä nämä toimenpiteet tuovat mukanaan 30 mm korkeammalla kulkevan mallin. Ero perusversioon ei ole suuren suuri, mutta se saattaa helpottaa kulkemista nimenomaan mökkitiellä.

Visuaalisesti Allstreet poikkeaa normimallista enemmän, sillä pyöränkaarissa on seikkailumuovit ja katolla mustat kattokaiteet. Lisäksi hunajakennomaski on jykevämpi ja korkeammalla kuin perusmallissa. Crossover-mallinen A3 on kieltämättä varsin tyylikäs. Etenkin koeajolla olleella keltaisessa värillä.

A3:n päivitys on suurehko, vaikka kyseessä ei perus–Sportbackin kohdalla olekaan varsinainen uusi malli. Uusiksi on mennyt sisusta, ja moottorivaihtoehdot. Ohjaamoon on pyritty tuomaan lisää Premium-henkeä. Keskikonsoli on päivitetty ja vaihdevalitsin laitettu uusiksi. Lisäksi ovissa on valaistus ja penkit on muotoiltu uusiksi.

Moottorivalikoimasta löytyy tätä nykyä kahta tehoversiota, jotka molemmat ovat polttomoottoripohjaisia. Bensaturboa saa joko 116- tai 150-hevosvoimaisena. Molemmat moottorit ovat kevythybridejä ja vaihteistona S-Tronic.

A3:a tulee tarjolle myös S- ja RS-versioina, ja hieman myöhemmin myös ladattavana TFSI e-versiona. Ladattavien mallien sähköinen toimintamatka tulee olemaan yli 100 km, mikä on luokassaan varsin pätevän kuuloinen tapaus. Dieseleitä ei meikäläisessä tuontiohjelmassa enää ole.

Rekkarikin sen kertoo. Peräpää imaisee sisäänsä 340 litraa. Tai jos ihan tarkkoja ollaan, niin 380 litraa. Mutta reilusti silti.

Audin keskiluokan malli on meikäläisittäin varusteltu jo vakiona kattavasti. Vakiona hintaan sisältyy muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintitutkat edessä ja takana, urheiluistuimet, LED-valot ja Sonos äänentoistojärjestelmä.

Allstreet-versio on tavallista Sportback-mallia pari tonnia kalliimpi, ja hinta jää halvimmillaan juuri alle 40 000 euron.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat