27.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 Sportback 40 TFSI e on lataushybridien valioluokkaa, mutta tuottaa silti pienen pettymyksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisääntynyt massa latistaa Audi A3 Sportback 40 TFSI e -kokemusta. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, viimeistely. Huonoa: perusvarustelu, ristiseläntuen puute, hybridin lisäpaino. Audi A3 on uudistumisessaan loppusuoralla, ja mallisto on muotoutumassa täyteen laajuuteensa. Korimalleja on kaksi, tämä viisiovinen Sportback ja neliovinen sedan. Käyttövoimana A3 voi hyödyntää yhtä lailla bensiiniä, dieseliä, kaasua kuin sähköäkin. Moottoreiden tehopaletti on laakeat 110–310 hevosvoimaa, jos S3-vauhtiversio lasketaan mukaan.Olemme ehtineet ylistää kompaktia ja näppärää perheautoa jo useaan kertaan ajettavuudestaan ja mukavuudestaan: vertailut pahimpia premium-luokan kilpailijoita, A-Mercedestä ja ykkös-BMW:tä vastaan ovat olleet Audille voitokkaita. Muuttuuko mielipide, kun joukkoon liittyy tuoreimpana lisäyksenä haluttu lataushybridiversio, jonka saa vain viisioviseen koriin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo hommaAudin insinöörien työtaakkaa väheksymättä A3 selvisi uudistumisestaan melko vähällä: perusrakenne säilytettiin ja vain kuoret uudistettiin. Lataushybridin lisääminen sujui vieläkin helpommin, sillä hybridijärjestelmä on jo lukuisista konsernin muista malleista tuttu. Peruskomponentit ovat samat kuin kuusi vuotta sitten esitellyssä edeltäjä A3 E-tronissa – nyt akun kapasiteettia ja sähköajon osuutta on hivutettu isommiksi. Suurin uudistus on mallinimen vaihdos TFSI e:ksi, sillä E-tron on nyttemmin varattu täyssähköautoille.Pito lipsuuLataushybriditekniikan lisäys vaikuttaa A3:een samoin kuin kilpailijoihinkin: päästöt vähenevät, mutta muut ominaisuudet kärsivät. Hybridissä kaasupolkimella ei ole suoraa yhteyttä moottorin kierroslukuun, joten liukkaalla vetopidon hallinta jää elektroniikan tehtäväksi. Hidastukset jarrutusenergiaa sähkömoottorilla talteen ottamalla vievät parhaan tunnon jarrupolkimelta.Asiaa ei auta sähkömoottorin ja akuston tuoma lähes 300 kg:n lisämassa, mikä tuntuu jokaiseen mutkaan taitettaessa ja vie myös kiihtyvyydestä parhaan terän. Normaalisti napakka jousitus tuntuu painon alla pehmeämmältä. Edullisempi 1,5-litrainen A3 onkin nautittavampi ajaa, vaikka siinä tehoa on 50 hevosvoimaa vähemmän.Totuuden nimessä täytyy kuitenkin sanoa, että talvikelillä hybridin haitat korostuvat liikaa, ja tuskin häiritsevät normaalia pitävällä säällä tapahtuvaa ajoa.Pakkanen pureeJoka tapauksessa lataushybridi on juuri nyt kaikkien ostajien harkintalistalla. Pistokemallien joukossa A3 on edelleen valioluokkaa. Päästöttömästi sähköllä pääsee optimiolosuhteissa kevyellä kaasujalalla liki 70 km, mutta pakkasella ja moottoritiellä lukema putoaa puoleen. Sekin riittää useimpien työmatkaan, ja akusto latautuu neljässä tunnissa. Audi ilmoittaa bensankulutuksen poikkeuksellisesti myös tyhjällä akulla: ilmoitettu 6 l/100 km on linjassa talvisen koeajotuloksen 7 l/100 km kanssa. Lukema on kuitenkin pieni pettymys, koska tavalliselle 1,5-litraiselle luvataan pari desiä pienempi kulutus, ja parhaimmat hybridit selviävät litran vähemmällä. Kehityspotentiaalia on siis vielä jäljellä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A3 Sportback Electrified Edition Business 40 TFSI e 150 kW S tronic Hinta alkaen 38 986 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 986 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (110 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva: 10,4 kWh. Lataus: Mode 3 2,9 kW. Toimintamatka 66 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 227 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) CO2-päästöt 24 g/km Mitat pituus 4343 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2630 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä