3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S3 tarjoaa korrektin ja tyylikkään vaihtoehdon sporttista autoa etsivälle. Se ei rähise tai paukuttele henkseleitä. 333 hevosvoimaa, nollasta sataan 4,7 sekunnissa ja neliveto. Pelkästään noilla parametreillä voi kertoa Audi S3:sta monella uteliaalle olennaisen. Voimaa ja kiihtyvyyttä piisaa, mutta Audi S3:n niputtaminen aivan pelkäksi sporttiseksi sedaniksi ei tee autolle oikeutta.Ja itse asiassa, kun suoritusarvoja vertailee markkinoilla oleviin nelivetoisiin sähköautomalleihin, saattaa Audin sportti jäädä monelle kakkoseksi kiihtyvyydessä ja tehossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ajomukavuus Käytös mutkatiellä Hinta varauksin Liian kiltti sporttiauto? Audin keulalla oleva moottori on turboahdettu kaksilitrainen. Se tuottaa siis 333 hevosvoimaa ja 420 Nm. Sama voimanlähde löytyy VAG-konsernin muistakin tuotteista, kuten Volkswagen Golf R:stä. Motti on S3:n tapauksessa yhteneväisistä teholukemista huolimatta jotenkin…siivompi.Repäisy on S3:n ratin takana tuntuva, muttei kuitenkaan liioiteltu. Mutta oikeasti suorituskyky on niin paljon muutakin kuin vain kova kiihdytys paikaltaan. Audin hienoudet liittyvät alustaan ja tasauspyörästön toimintaan.Terävämmin mutkiin ja ulosAlusta on erinomainen kompromissi mukavuutta ja sporttisuutta. Mutkatiellä S3 suorastan nuolee kurveja ja tien epätasaisuuksia. Pääsin kokeilemaan Audin sporttisen perhemallin edesottamuksia synnyinmaassa Saksassa, mutta myös Suomen tiestöllä. Molemmissa auto vakuuttaa. Ohjaustuntuma on looginen ja tarkka.Käyttäytymiseen vaikuttaa paljon taka-akselin torque vetroring -järjestelmä. Se jakaa vääntöä taka-akselille sen mukaan missä pitoa tarvitaan. Järjestelmä haistelee renkaan pyörimisnopeutta, kaasun asentoa, ohjauspyörän asentoa ja sisällä olevaa vaihdetta. Käytännössä vääntöä lisätään ulommalle takapyörälle, mikä auttaa autoa kääntymään terävämmin.Jos S3:a verrataan Golf R:ään, on se hienostuneempi ja jollain tapaa tylsempi. Jos autoja vertaillaan emomalleihin, tekee Golf R suuremman peräeron perusmalliin kuin Audin kohdalla. Se ei välttämättä ole huono asia.S3 muistuttaa enemmän GT-autoa kuin sporttia. Toki suorituskykyä piisaa, mutta paketti huokuu enemmän arvokasta hienostuneisuutta kuin valtavaa suorituskykyä. Sellaista tarjoaa 400-heppainen ja viisisylinterisellä moottorilla varustettu RS3, jonka pitäisi jalkautua pian myös Suomeen.Ässän kuohittu luonne on asia, josta on vaikea muodostaa selkeää mielipidettä. Samaan aikaan hienostuneisuus viehättää, mutta jotain tuntuu puuttuvan. Ja se jokin löytyy paremmin Golf R:stä.Murahtaa, muttei liiallisestiKun Audin laittaa käymään viileässä aamussa, murahtaa pakoputkistosta ääni, joka paljastaa, ettei kyseessä ole se aivan tavallinen sedan. Äänet ovat jykevät, mutta eivät liioitellut. Äänimaailmaan vaikuttaa toki myös ajotilan valinta, sillä Dynamic–asennossa putkiston sisällä olevat läpät aukeavat voimakkaamman äänivallin tieltä.Ajotilan valinta vaikuttaa äänimaailman lisäksi alustaan, ohjaustuntumaan ja moottorinohjaukseen. Dynamic-ajotila tarjoaa maksimaalisen tehon, tiukemman ohjauksen ja alustan. Comfort painottaa nimensä mukaisesti mukavuutta sekä alustassa, että kaasunvasteessa. Auto-asetuksella auto haistelee ajotilanteita itse ja järjestelmä on kyllä nokkela.Maininnan ansaitsevat myös jarrut, jotka ovat uudessa S3:ssa entistä paremmat. Ei vanhassa mallissakaan ollut valittamista, mutta mitä paremmat jarrut, sitä lyhyempi aika niiden painamiseen täytyy käyttää. Ne miellyttävät niin tieliikenteessä kuin ratapäivillä.Sisustaltaan S3 edustaa tyypillistä nyky-Audia. Suurin ero aa-kolmoseen on penkeissä, jotka tarjoavat hyvän sivuttaistuen, mutta eivät mene liioittelut puolelle. Istuimissa mahtuu istumaan leveäselkäisempikin kuski.Ulkoiset muutokset ovat nekin maltillisia, eikä tehomallius välttämättä aukea, ellei sitä osaa katsella sillä silmällä. Suurimmat eroavaisuudet ovat maskissa, puskureissa ja tietysti takapään helmasta tuijottavissa putken ulostuloissa. Niitä on totuttuun tapaan neljä. Ehkä kaikkein suurin yllätys S3:n kohdalla on hinnoittelu, sillä perusvarusteltuna Audin sporttiversio maksaa alle 70 000 euroa. Paremmin varustellun LE-version hintalappu kohoaa 80 595 euroon, mutta varusteitakin löytyy selvästi enemmän. Karvalakkimallin S3 riittää varmasti monelle, eikä se varmasti pilaa ajonautintoa. Audi S3 Sedan quattro POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 984 cm3 7-v. automaattivaihteisto 245 kW (333 hv), 420 Nm WLTP-kulutus 8,5 l/100km CO2-päästöt 193 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 4,7 s huippunopeus 250 km/h Mitat Pituus 4 506 mm Leveys 1 816 mm Korkeus 1 408 mm Akseliväli 2 631 mm Tavaratila 325 l Omamassa 1 610 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v / ei km-rajaa Hinta alkaen 69 785 € Koeajoauto 80 595 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 2.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron – uusi sähkökuu ja raikkaat designtuulet 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 25.8.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Audi Q6 e-tron – prototyypin koeajo maailman laidalla 13.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q8 E-tron – sähköautojen perus-premiumia 26.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q8 E-tron – pidemmälle, tehokkaammin, sulavammin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä