3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S3 tarjoaa korrektin ja tyylikkään vaihtoehdon sporttista autoa etsivälle. Se ei rähise tai paukuttele henkseleitä. 333 hevosvoimaa, nollasta sataan 4,7 sekunnissa ja neliveto. Pelkästään noilla parametreillä voi kertoa Audi S3:sta monella uteliaalle olennaisen. Voimaa ja kiihtyvyyttä piisaa, mutta Audi S3:n niputtaminen aivan pelkäksi sporttiseksi sedaniksi ei tee autolle oikeutta.Ja itse asiassa, kun suoritusarvoja vertailee markkinoilla oleviin nelivetoisiin sähköautomalleihin, saattaa Audin sportti jäädä monelle kakkoseksi kiihtyvyydessä ja tehossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ajomukavuus Käytös mutkatiellä Hinta varauksin Liian kiltti sporttiauto? Audin keulalla oleva moottori on turboahdettu kaksilitrainen. Se tuottaa siis 333 hevosvoimaa ja 420 Nm. Sama voimanlähde löytyy VAG-konsernin muistakin tuotteista, kuten Volkswagen Golf R:stä. Motti on S3:n tapauksessa yhteneväisistä teholukemista huolimatta jotenkin…siivompi.Repäisy on S3:n ratin takana tuntuva, muttei kuitenkaan liioiteltu. Mutta oikeasti suorituskyky on niin paljon muutakin kuin vain kova kiihdytys paikaltaan. Audin hienoudet liittyvät alustaan ja tasauspyörästön toimintaan.Terävämmin mutkiin ja ulosAlusta on erinomainen kompromissi mukavuutta ja sporttisuutta. Mutkatiellä S3 suorastan nuolee kurveja ja tien epätasaisuuksia. Pääsin kokeilemaan Audin sporttisen perhemallin edesottamuksia synnyinmaassa Saksassa, mutta myös Suomen tiestöllä. Molemmissa auto vakuuttaa. Ohjaustuntuma on looginen ja tarkka.Käyttäytymiseen vaikuttaa paljon taka-akselin torque vetroring -järjestelmä. Se jakaa vääntöä taka-akselille sen mukaan missä pitoa tarvitaan. Järjestelmä haistelee renkaan pyörimisnopeutta, kaasun asentoa, ohjauspyörän asentoa ja sisällä olevaa vaihdetta. Käytännössä vääntöä lisätään ulommalle takapyörälle, mikä auttaa autoa kääntymään terävämmin.Jos S3:a verrataan Golf R:ään, on se hienostuneempi ja jollain tapaa tylsempi. Jos autoja vertaillaan emomalleihin, tekee Golf R suuremman peräeron perusmalliin kuin Audin kohdalla. Se ei välttämättä ole huono asia.S3 muistuttaa enemmän GT-autoa kuin sporttia. Toki suorituskykyä piisaa, mutta paketti huokuu enemmän arvokasta hienostuneisuutta kuin valtavaa suorituskykyä. Sellaista tarjoaa 400-heppainen ja viisisylinterisellä moottorilla varustettu RS3, jonka pitäisi jalkautua pian myös Suomeen.Ässän kuohittu luonne on asia, josta on vaikea muodostaa selkeää mielipidettä. Samaan aikaan hienostuneisuus viehättää, mutta jotain tuntuu puuttuvan. Ja se jokin löytyy paremmin Golf R:stä.Murahtaa, muttei liiallisestiKun Audin laittaa käymään viileässä aamussa, murahtaa pakoputkistosta ääni, joka paljastaa, ettei kyseessä ole se aivan tavallinen sedan. Äänet ovat jykevät, mutta eivät liioitellut. Äänimaailmaan vaikuttaa toki myös ajotilan valinta, sillä Dynamic–asennossa putkiston sisällä olevat läpät aukeavat voimakkaamman äänivallin tieltä.Ajotilan valinta vaikuttaa äänimaailman lisäksi alustaan, ohjaustuntumaan ja moottorinohjaukseen. Dynamic-ajotila tarjoaa maksimaalisen tehon, tiukemman ohjauksen ja alustan. Comfort painottaa nimensä mukaisesti mukavuutta sekä alustassa, että kaasunvasteessa. Auto-asetuksella auto haistelee ajotilanteita itse ja järjestelmä on kyllä nokkela.Maininnan ansaitsevat myös jarrut, jotka ovat uudessa S3:ssa entistä paremmat. Ei vanhassa mallissakaan ollut valittamista, mutta mitä paremmat jarrut, sitä lyhyempi aika niiden painamiseen täytyy käyttää. Ne miellyttävät niin tieliikenteessä kuin ratapäivillä.Sisustaltaan S3 edustaa tyypillistä nyky-Audia. Suurin ero aa-kolmoseen on penkeissä, jotka tarjoavat hyvän sivuttaistuen, mutta eivät mene liioittelut puolelle. Istuimissa mahtuu istumaan leveäselkäisempikin kuski.Ulkoiset muutokset ovat nekin maltillisia, eikä tehomallius välttämättä aukea, ellei sitä osaa katsella sillä silmällä. Suurimmat eroavaisuudet ovat maskissa, puskureissa ja tietysti takapään helmasta tuijottavissa putken ulostuloissa. Niitä on totuttuun tapaan neljä. Ehkä kaikkein suurin yllätys S3:n kohdalla on hinnoittelu, sillä perusvarusteltuna Audin sporttiversio maksaa alle 70 000 euroa. Paremmin varustellun LE-version hintalappu kohoaa 80 595 euroon, mutta varusteitakin löytyy selvästi enemmän. Karvalakkimallin S3 riittää varmasti monelle, eikä se varmasti pilaa ajonautintoa. Audi S3 Sedan quattro POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 984 cm3 7-v. automaattivaihteisto 245 kW (333 hv), 420 Nm WLTP-kulutus 8,5 l/100km CO2-päästöt 193 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 4,7 s huippunopeus 250 km/h Mitat Pituus 4 506 mm Leveys 1 816 mm Korkeus 1 408 mm Akseliväli 2 631 mm Tavaratila 325 l Omamassa 1 610 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v / ei km-rajaa Hinta alkaen 69 785 € Koeajoauto 80 595 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 23.2.2025 Koeajo Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää