17.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Audi S3 on teknisesti kyvykäs sportti, mutta mikä siinä ei sytytä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S3 suorittaa kaiken hienosti, mutta tunnepuolella jää jotain uupumaan. Hyvää: kyvykkyys. Huonoa: tunteettomuus. Audin S-mallisto on pyrkinyt yhdistämään tavallisten A-mallien elegantin ulkonäön perheautossa poikkeukselliseen voimanlähteeseen. Toiveissa olisi saada tähän vielä iso ripaus ajonautintoa sekä arkikäyttöön sopivan mukava jousitus, sillä se kaikkein jäykin versio voidaan jättää RS-malliin. Audi S3 saisi tästä hienon reseptin.Tällä kertaa näistä ei toteudu juuri mikään. Itse auto ei kuitenkaan ole missään nimessä huono.Oikeastaan S3 Sportback ei hirveästi pullistele ylimääräisiä, mutta jo lähtökohtana toimiva A3 on aiempaa aggressiivisemman näköinen. Suuri keulamaski, isot ilmanottoaukot ja tähän yksilöön valitut punaiset pilkut vanteissa pitävät huolen huomiosta – hienovaraisuus ja sulavuus sivuutetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyS niin kuin nelonenIsommista sisaristaan poiketen S3 on aina joutunut tyytymään turboahdettuun nelisylinteriseen moottoriin. Ainakin edellisessä korimallissa RS3 sai vielä viisi sylinteriä ihanaa äänimaailmaa.Tuoreen S3:n pellin alta löytyy siis 310 hevosvoimaa tarjoava kaksilitrainen rivinelonen, jonka äänimaailma on varsin mitäänsanomaton. Voimanlähde sinänsä on vahva ja vaikuttava, mutta kovin luonteeton. 400 newtonmetrin vääntö kierroslukualueella 2 000–5 450 r/min tarkoittaa tasaisesti työntävää etenemistä tilanteesta riippumatta.Voiman hallinta merkitsee seitsenpykäläisen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston välityksellä toisinaan pientä arpomista. Audilla on yhä lieviä haasteita esimerkiksi liikkeellelähtöjen viiveiden kanssa – syynä lienee päästöjen pitäminen kurissa.Neliveto vie luokan yläpuolelleAudin nimekäs Quattro-neliveto nostaa S3-mallit perinteisten kuumien viistoperien yläpuolelle. Neliveto on toteutettu taka-akselin etupuolelle sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä, joka jakaa voimaa taakse.Jo vakioalusta on säädetty varsin jäykäksi. Pyöräntuenta on kuitenkin viritetty hienosti, sillä S3 on pintapehmeä ja suodattaa pienimmät epätasaisuudet hyvin, eikä rengasmeluakaan ole vielä pahasti.Suorituskyky on kaiken kaikkiaan vaikuttavaa luokkaa. Kaarrenopeudet äityvät äkkiä hurjiksi ja käytös on loppuun asti hyvin neutraalia. Ajamisen riemua ei silti synny, sillä vaikka S3 on teknisesti erinomainen laite, leikkisyys puuttuu moottorin lisäksi myös ajokäytöksestä. Ohjaus ei ole poikkeuksellisen tunnokas, mutta moitteitakaan ei löydy.Tyylikäs sisustusSisätilat ovat Audien, ja erityisesti S- ja RS-mallien tapaan, tyylikkäät. Ohjauspyöräkin on valittu ilahduttavasti pyöreäksi litistetyn alareunan sijaan. Käytännön tilat ovat yhtenevät nelivetoisten A3-mallien kanssa aina 325 litraa vetävää tavaratilaa myöten.Kuljettajaa tervehditään mainiolla digitaalimittaristolla, jota kutsutaan audiksi nimellä virtuaalinen mittaristo plus. MMI radio plus -nimellä kulkeva tietoviihdejärjestelmä on sekin pääosin hyvä, ja ilmastoinnille on onneksi oma paneeli perinteisin painikkein. Näiltä osin arjessa viihtyy erinomaisesti.Tällä hetkellä Audi S3 edustaa malliston huippua, mutta toivottavasti RS tuo täydet viisi sylinteriä tunnetta. Mukavampia nelivetoisia vaihtoehtoja on tarjolla runsaasti, ja esimerkiksi Toyota GR Yaris tarjoaa enemmän ajamisen riemua. Audi S3 Sportback osuu kompromissina juuri tähän väliin.Teksti ja kuvat: Henri Posa Audi S3 Sportback Hinta alkaen 60 753 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 818 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5450–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5450 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5450 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,1 (yhd.) CO2-päästöt 184 g/km Mitat pituus 4351 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2630 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”