2.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: avolava 150 maahan – Mitsubishi L200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi L200 Double Cab 2.2 Di-D on hyötyauto, jonka käytös on henkilöautomaista. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, ajotilat, matkustamo. Huonoa: hinta henkilöautona, näytön heijastelu, lavan lyhyys. Thaimaassa valmistettava ja 150 maassa myytävä Mitsubishi L200 on valmistajansa maailmanlaajuisesti toiseksi myydyin automalli heti Outlander-katumaasturin jälkeen. Joka yhdeksäs Suomessa myyty lava-auto on ollut L200. Kovia kilpailijoita ovat muun muassa Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Isuzu D-Max ja Nissan Navara.Uusimman sukupolven L200:n ilme on äijämäinen. Keula on jyhkeä, lava muhkea ja neliskanttinen. Lavan etureunan kromatut koristeputket antavat nekin ilmettä. Double Cabin lavalla on tilaa leveyssuunnassa 1,47 metriä, mutta pituussuunnassa vain 1,52 metriä, joten joulukuusen latva jää takana ajavien ihmeteltäväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton ajettavaOhjaustuntuma vakuuttaa. L200 pysyy vakaasti valitulla ajolinjalla ilman tarpeita suunnan paimentamisesta. Maantiellä ajettavuus on kookkaaksi hyötyautoksi erinomaisella tasolla ja hyvin henkilöautomainen.Kaupunkisokkelikoissa lava-auto ei tietty ole kaikkein ketterin kulkuväline, mutta pysäköidessä saa kiitellä pientä 5,9 metrin kääntösädettä. Ohjauksen tehostus tekee kookkaan ja isorenkaisen auton kääntelystä vaivatonta, mutta samalla näppituntuma renkaiden kääntökulmasta voi kadota. Pysäköijän avuksi käy auton ympäri näkevä kamerajärjestelmä, joka tarjoaa näkymät edestä, takaa, sivuilta ja ylhäältä.Ajossa auto ei ole kaikkein hiljaisin: renkaiden rapina ja kiihdytyksissä moottorin elämöinti kantavat sisälle matkustamoon. Matkustamon yleisilme on viimeistelty.Lisää reisitukea, kiitosKuskin valtakunta on järjestyksessä. Ohjauspyörä säätyy syvyys- ja korkeussuunnassa, joten ajoasennon löytäminen onnistuu hyvin. Etuistuinkin säätyy riittävästi. Ylellistä on, että hyötyautossa etuistuin säätyy sähköisesti, mutta epäkohta on istuinosan antama riittämätön reisituki. Sivuttaistuki sen sijaan on hyvällä tasolla. Korkealla istuva näkee esteettä muun liikenteen, minkä lisäksi peilit ovat riittävän kookkaat.Kaikki kytkimet ovat hyvin käsillä, mutta käyttöä vaivaa näytön sekavuus ja pienet symbolit. Näyttö on myös altis heijasteluille. Pieni lippa näytön yllä leikkaisi valtaosan ongelmasta.Potkua riittääPotkua on riittävästi: 2,2-litraisen turbodieselin teho on 150 hevosvoimaa. Vääntöä piisaa 400 newtonmetrin verran.Koeajossa – niin kaupunkiajossa kuin maantielläkin – automaattivaihteisto pelittää nöyrästi ja ilman viivyttelyjä. Uusi laatikko on kuusipykäläinen aiemman vanhahtavan viisilovisen sijaan. Se tekee hyvää kulutuksen ja moottorin käyntiäänien kannalta.L200 on työkalu, jolta odotetaan luotettavuutta ja järkeviä käyttökuluja. Valmistajan uskosta kielii autolle myönnettävä takuu, joka on pitkä eli viisi vuotta tai 100 000 kilometriä. Moni käyttäjä eli yksityisyrittäjä laskee polttoainekulut tarkasti. Kookkaan auton luvataan kuluttavan satasella 9,7 litraa dieseliä, koeajossa emme kuitenkaan päässeet alle kymmenen litran keskikulutuksen.Hyötyautosta on jämäkäksi vetojuhdaksi, sillä jarrullinen perävaunumassa on 3 100 kiloa.Edeltäjäänsä verrattuna L200:ssa on uusia off road -ajotiloja. Kuski voi valita neljästä: sora, lumi/muta, hiekka ja kivikko. Auto optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän toimintaa.Nelivetojärjestelmä tarjoaa neljä vaihtoehtoa. Asvalttiteillä luonteva valinta on takaveto ja kehnoissa olosuhteissa neliveto. Lisäksi maaston puolella keskitasauspyörästö voidaan lukita, tarjolla on nopea ja hidas toiminto. Alamäkihidastinkin löytyy, ja maavaraa on 20,5 senttiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerotuksen kurittamanaLava-autosta on valittavana kaksi- tai viisipaikkaisia versioita. Viisipaikkaisena henkilöautona L200:n Double Cab on roisisti kalliimpi valinta kuin jos auto ostetaan kaksipaikkaisena pakettiautona. Tällöin auton takaistuimet irrotetaan autoverotuksellisista syistä.Takana matkustavilla on viisipaikkaisessa versiossa riittävät muttei ruhtinaalliset jalkatilat, vaikka auton yhteydessä puhutaan luokkansa pisimmästä matkustamosta.Viisipaikkaisena ja automaattivaihteisena henkilöautona L200:n hinta on 63 551 euroa. Verokohtelu tarkoittaa sitä, että hyötyauto L200:n myynti nojaa vahvasti kaksipaikkaisiin malleihin. Kaksipaikkaisena L200:n hintahaarukka on välillä 33 990–45 990 euroa – kaikkien versioiden moottori on sama.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mitsubishi L200 Double Cab 2.2 Di-D Instyle AT Hinta alkaen 59 369 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 151 € Moottori Dieselmoottori 2 268 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,7 (yhd.) CO2-päästöt 254 g/km Mitat pituus 5305 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3100 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous