2.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: avolava 150 maahan – Mitsubishi L200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi L200 Double Cab 2.2 Di-D on hyötyauto, jonka käytös on henkilöautomaista. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, ajotilat, matkustamo. Huonoa: hinta henkilöautona, näytön heijastelu, lavan lyhyys. Thaimaassa valmistettava ja 150 maassa myytävä Mitsubishi L200 on valmistajansa maailmanlaajuisesti toiseksi myydyin automalli heti Outlander-katumaasturin jälkeen. Joka yhdeksäs Suomessa myyty lava-auto on ollut L200. Kovia kilpailijoita ovat muun muassa Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Isuzu D-Max ja Nissan Navara.Uusimman sukupolven L200:n ilme on äijämäinen. Keula on jyhkeä, lava muhkea ja neliskanttinen. Lavan etureunan kromatut koristeputket antavat nekin ilmettä. Double Cabin lavalla on tilaa leveyssuunnassa 1,47 metriä, mutta pituussuunnassa vain 1,52 metriä, joten joulukuusen latva jää takana ajavien ihmeteltäväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton ajettavaOhjaustuntuma vakuuttaa. L200 pysyy vakaasti valitulla ajolinjalla ilman tarpeita suunnan paimentamisesta. Maantiellä ajettavuus on kookkaaksi hyötyautoksi erinomaisella tasolla ja hyvin henkilöautomainen.Kaupunkisokkelikoissa lava-auto ei tietty ole kaikkein ketterin kulkuväline, mutta pysäköidessä saa kiitellä pientä 5,9 metrin kääntösädettä. Ohjauksen tehostus tekee kookkaan ja isorenkaisen auton kääntelystä vaivatonta, mutta samalla näppituntuma renkaiden kääntökulmasta voi kadota. Pysäköijän avuksi käy auton ympäri näkevä kamerajärjestelmä, joka tarjoaa näkymät edestä, takaa, sivuilta ja ylhäältä.Ajossa auto ei ole kaikkein hiljaisin: renkaiden rapina ja kiihdytyksissä moottorin elämöinti kantavat sisälle matkustamoon. Matkustamon yleisilme on viimeistelty.Lisää reisitukea, kiitosKuskin valtakunta on järjestyksessä. Ohjauspyörä säätyy syvyys- ja korkeussuunnassa, joten ajoasennon löytäminen onnistuu hyvin. Etuistuinkin säätyy riittävästi. Ylellistä on, että hyötyautossa etuistuin säätyy sähköisesti, mutta epäkohta on istuinosan antama riittämätön reisituki. Sivuttaistuki sen sijaan on hyvällä tasolla. Korkealla istuva näkee esteettä muun liikenteen, minkä lisäksi peilit ovat riittävän kookkaat.Kaikki kytkimet ovat hyvin käsillä, mutta käyttöä vaivaa näytön sekavuus ja pienet symbolit. Näyttö on myös altis heijasteluille. Pieni lippa näytön yllä leikkaisi valtaosan ongelmasta.Potkua riittääPotkua on riittävästi: 2,2-litraisen turbodieselin teho on 150 hevosvoimaa. Vääntöä piisaa 400 newtonmetrin verran.Koeajossa – niin kaupunkiajossa kuin maantielläkin – automaattivaihteisto pelittää nöyrästi ja ilman viivyttelyjä. Uusi laatikko on kuusipykäläinen aiemman vanhahtavan viisilovisen sijaan. Se tekee hyvää kulutuksen ja moottorin käyntiäänien kannalta.L200 on työkalu, jolta odotetaan luotettavuutta ja järkeviä käyttökuluja. Valmistajan uskosta kielii autolle myönnettävä takuu, joka on pitkä eli viisi vuotta tai 100 000 kilometriä. Moni käyttäjä eli yksityisyrittäjä laskee polttoainekulut tarkasti. Kookkaan auton luvataan kuluttavan satasella 9,7 litraa dieseliä, koeajossa emme kuitenkaan päässeet alle kymmenen litran keskikulutuksen.Hyötyautosta on jämäkäksi vetojuhdaksi, sillä jarrullinen perävaunumassa on 3 100 kiloa.Edeltäjäänsä verrattuna L200:ssa on uusia off road -ajotiloja. Kuski voi valita neljästä: sora, lumi/muta, hiekka ja kivikko. Auto optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän toimintaa.Nelivetojärjestelmä tarjoaa neljä vaihtoehtoa. Asvalttiteillä luonteva valinta on takaveto ja kehnoissa olosuhteissa neliveto. Lisäksi maaston puolella keskitasauspyörästö voidaan lukita, tarjolla on nopea ja hidas toiminto. Alamäkihidastinkin löytyy, ja maavaraa on 20,5 senttiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerotuksen kurittamanaLava-autosta on valittavana kaksi- tai viisipaikkaisia versioita. Viisipaikkaisena henkilöautona L200:n Double Cab on roisisti kalliimpi valinta kuin jos auto ostetaan kaksipaikkaisena pakettiautona. Tällöin auton takaistuimet irrotetaan autoverotuksellisista syistä.Takana matkustavilla on viisipaikkaisessa versiossa riittävät muttei ruhtinaalliset jalkatilat, vaikka auton yhteydessä puhutaan luokkansa pisimmästä matkustamosta.Viisipaikkaisena ja automaattivaihteisena henkilöautona L200:n hinta on 63 551 euroa. Verokohtelu tarkoittaa sitä, että hyötyauto L200:n myynti nojaa vahvasti kaksipaikkaisiin malleihin. Kaksipaikkaisena L200:n hintahaarukka on välillä 33 990–45 990 euroa – kaikkien versioiden moottori on sama.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mitsubishi L200 Double Cab 2.2 Di-D Instyle AT Hinta alkaen 59 369 € Koeajetun auton hinta varusteineen 64 151 € Moottori Dieselmoottori 2 268 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,7 (yhd.) CO2-päästöt 254 g/km Mitat pituus 5305 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3100 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä