29.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Biokaasulla vähäpäästöinen – Seat Leon 1.4 TGI Style DSG Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat satsaa kaasuversioihin, joiden lisähinta on vain tuhatkunta euroa. Hyvää: vähäpäästöisyys, alhaiset kulut, ajettavuus, mukavuus. Huonoa: suorituskyky, tavaratila, tankkauspaikat harvassa, käyttövoimavero. Seat-mallistossa on jo kolme kaasulla ja bensiinillä toimivaa TGI-mallia, Mii, Ibiza ja Leon. Vielä tämän vuoden aikana mukaan liittyy Arona. Markkinoinnissa Seat käyttää hämäävästi ja kilpailijoista poiketen kaasuhybridi-nimitystä. Moottori toki toimii kahdella eri polttoaineella ja molemmille on oma tankkinsa. Kuitenkaan polttoaineita ei käytetä yhtä aikaa, eikä valintaa voi tehdä itse, kuten sähköhybrideissä.Ratsastaminen hybridien suosion siivellä tuntuu sikälikin turhalta, että myös kaasun käyttö ottaa nyt valtavia edistysaskeleita. Olemme koeajaneet kaasuautoja 2000-luvun alkupuolelta lähtien todeten ne ympäristöystävällisemmiksi ja taloudellisemmiksi. Niiden myynti ei vain ole ottanut vielä tulta. Nyt kaasuasemien määrä on ylittänyt 40, kotimainen biokaasutuotanto jätteistä on aloitettu usealla paikkakunnalla ja kaasulla toimivien automallien määräkin kasvaa. Positiivinen kierre voisi alkaa tästä.Vuonna 2017 rekisteröitiin 433 kaasukäyttöistä autoa. Samaan aikaan rekisteröitiin noin 500 sähköautoa. Kumpi kirii edelle tänä vuonna?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoko alhaiset kulut…Seat Leonin kaasuversion moottori on tuttu 1,4-litrainen muokattuna huolimaan kaasua ja bensiiniä. Tehoa siitä on saatu irti vain 110 hevosvoimaa, vähiten koko Leon-mallistossa. Rasitteena on vielä kaasusäiliöiden yli sadan kilon lisäpaino, joten TGI ei loista sähäkkyydellään. Sujuvatoiminen kaksoiskytkinvaihteisto paikkaa tilannetta hakemalla sopivimmat välitykset. Ajo tuntuu kuitenkin ripeältä ja vaivattomalta.Kaasuautoilun edut ovat selkeät. Ajamalla venäläisellä maakaasulla polttoainekulut ja päästöt jäävät dieselversiota alhaisemmiksi yhdessä pienemmän käyttövoimaveron kanssa. Paljon ajavaa häiritsee kuitenkin harvat tankkauspaikat ja lyhyt toimintamatka. Lapin matkat on hoidettava bensiinin voimin kaasuasemien sijoittuessa Etelä-Suomeen. …tai olemattomat päästötBiokaasun valitsemalla kulut nousevat lähelle bensiiniversiota, mutta samalla hiilidioksidipäästöt jäävät sähköauton tasolle. Jätteistä tehty kotimainen polttoaine saa laskennallisen vapautuksen, sillä jätteiden mätäneminen tai polttaminen tuottaisi enemmän päästöjä.Leonin kaasusäiliöihin sopii kaasua 15 kiloa, jolla pääsee parhaimmillaan 300 kilometriä. Kaasun voi ajaa huoletta loppuun, matka jatkuu 50-litraisen bensiinisäiliön turvin. Polttoaine vaihtuu huomaamattomasti, vain vihreä CNG-merkkivalo sammuu mittaristossa. Itse ei polttoainetta voi valita, kaasu käytetään aina ensin. Kaasuautona Leonin varustetaso on rajoitettu ainoastaan Styleen, mutta se lienee muutoinkin myydyin ja järkevin vaihtoehto. Harmillisesti kaasusäiliöiden sijoitus tavaratilan alle syö kokonaan välipohjan alla olevan tilan. Varapyörää ei ole mahdollista saada mukaan ja tavaratila jää matalaksi.Muutoin tilat ovat perheautolle oivat, taakse mahtuu aikuisia, hetkeksi kolmekin. Tallella on myös Seat Leonin valtti, loistava kompromissi dynaamista ajettavuutta ja miellyttävää matkustusmukavuutta.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.seat.fi/kaasuhybridit, www.seat.fi/new-leon-5d Seat Leon 1.4 TGI Style DSG Hinta alkaen 18 727 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 797 € Moottori Bensiini/kaasumoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4800–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 194 km/h Mitat pituus 4282 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2636 mm Muu tieto EU-kulutus (yhd.) 3,6 kg/100 km (kaasu), CO2-päästöt 94 g/km (maakaasu) 13 g/km (biokaasu) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous