30.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW 520d sai piristetyn maskin, mutta yksi asia jäi korjaamatta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 5-sarjan nykyinen seitsemäs sukupolvi on saapunut kasvojenkohotukseen. Hyvää: voimalinja, ergonomia. Huonoa: ohjaus. BMW 5-sarjan kasvojenkohennus on otettu kirjaimellisesti, sillä paras tunnusmerkki on kookkaampi keulamaski. Viitosen kohdalla muutos on 7-sarjaa hillitympi, joten lopputulos on yhä tasapainoisen tyylikäs. Munuaisten jatkeena ovat aiempaa solakammat ajovalot. Niihin tarjotaan nyt lisärahasta laserkaukovaloja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridipainotteinen mallistoSisätiloissa on hiottu yksityiskohtia. Kokonaisuus on edelleen toimiva, mutta ikäero tuoreimpiin baijerilaisiin paljastuu jo käynnistyksessä: 5-sarjan käynnistyspainike on edelleen ohjauspyörän vieressä, kun tuoreimmat baijerilaiset herätetään vaihdekepin luota.Mittaristo ja iDrive-käyttöjärjestelmä on tuotu nykypäivään. Seitsemännen sukupolven iDrive on käytettävyydeltään luokkansa paras, mutta BMW:n nykymittaristo ansaitsee yhä moitteita.Kasvojenkohotuksen myötä kaikki tavalliset 4- ja 6-sylinteriset viitossarjalaiset saivat kevythybriditekniikan, joka esiteltiin suosikkimalli 520d:hen jo syksyllä 2019. Järjestelmä koostuu 48 voltin sähkömoottorista, joka tarjoaa kiihdytyksissä 8 kilowattia (11 hv) lisävoimaa ja lataa akkua hidastuksissa.Ladattava hybridi on nyt tarjolla nelisylinterisen 530e:n lisäksi kuusisylinterisenä 545e xDrivenä. Mainittu neliveto onkin nyt saatavilla kaikkiin paitsi edullisimpaan 520i-bensiinimalliin.Erinomainen voimalinja, mutta…Koeajettu 520d xDrive -voimalinja ansaitsee yhä suuret kehut: se on sivistynyt, riittävän suorituskykyinen ja erittäin pihi.Koeajoauton perusalusta sopii autoon varsin hyvin – ainakin kitkarenkain se tarjoaa asiallisen yhdistelmän ajettavuutta ja autoluokan vaatimaa mukavuutta.Valitettavasti 5-sarja saapui koeajoon suoraan M440i-mallin jälkeen: hyppy alleviivaa kehitystyön, jonka BMW teki nelosenkin pohjana olevaa 3-sarjaa varten. 520d xDriven ohjaus tuntuu etäiseksi vaimennetulta ja aivan tarpeettoman jäykältä. Nopeuden kasvaessa maantievauhtiin ohjaus onneksi vähän ryhdistäytyy, ja vaikka viikon koeajon aikana siihen vähän tottuukin, kalvaa mielessä koko ajan kysymys: 3-sarjallaan BMW todisti pystyvänsä tekemään hyvän ohjauksen, joten miksei viitosen vastaavaa piirrettä korjattu kasvojenkohotuksessa?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 520d xDrive Hinta alkaen 49 862 € Koeajetun auton hinta varusteineen 63 526 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4963 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?