30.1.2021

Koeajo: BMW 520d sai piristetyn maskin, mutta yksi asia jäi korjaamatta

BMW 520d xDrive G30 facelift

BMW 5-sarjan nykyinen seitsemäs sukupolvi on saapunut kasvojenkohotukseen. Hyvää: voimalinja, ergonomia. Huonoa: ohjaus.

BMW 5-sarjan kasvojenkohennus on otettu kirjaimellisesti, sillä paras tunnusmerkki on kookkaampi keulamaski. Viitosen kohdalla muutos on 7-sarjaa hillitympi, joten lopputulos on yhä tasapainoisen tyylikäs. Munuaisten jatkeena ovat aiempaa solakammat ajovalot. Niihin tarjotaan nyt lisärahasta laserkaukovaloja.

BMW 520d xDrive G30 facelift

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevythybridipainotteinen mallisto

Sisätiloissa on hiottu yksityiskohtia. Kokonaisuus on edelleen toimiva, mutta ikäero tuoreimpiin baijerilaisiin paljastuu jo käynnistyksessä: 5-sarjan käynnistyspainike on edelleen ohjauspyörän vieressä, kun tuoreimmat baijerilaiset herätetään vaihdekepin luota.

BMW 520d xDrive G30 facelift

Mittaristo ja iDrive-käyttöjärjestelmä on tuotu nykypäivään. Seitsemännen sukupolven iDrive on käytettävyydeltään luokkansa paras, mutta BMW:n nykymittaristo ansaitsee yhä moitteita.

BMW 520d xDrive G30 facelift

Kasvojenkohotuksen myötä kaikki tavalliset 4- ja 6-sylinteriset viitossarjalaiset saivat kevythybriditekniikan, joka esiteltiin suosikkimalli 520d:hen jo syksyllä 2019. Järjestelmä koostuu 48 voltin sähkömoottorista, joka tarjoaa kiihdytyksissä 8 kilowattia (11 hv) lisävoimaa ja lataa akkua hidastuksissa.

BMW 520d xDrive G30 facelift

Ladattava hybridi on nyt tarjolla nelisylinterisen 530e:n lisäksi kuusisylinterisenä 545e xDrivenä. Mainittu neliveto onkin nyt saatavilla kaikkiin paitsi edullisimpaan 520i-bensiinimalliin.

Erinomainen voimalinja, mutta…

Koeajettu 520d xDrive -voimalinja ansaitsee yhä suuret kehut: se on sivistynyt, riittävän suorituskykyinen ja erittäin pihi.

Koeajoauton perusalusta sopii autoon varsin hyvin – ainakin kitkarenkain se tarjoaa asiallisen yhdistelmän ajettavuutta ja autoluokan vaatimaa mukavuutta.

BMW 520d xDrive G30 facelift

Valitettavasti 5-sarja saapui koeajoon suoraan M440i-mallin jälkeen: hyppy alleviivaa kehitystyön, jonka BMW teki nelosenkin pohjana olevaa 3-sarjaa varten. 520d xDriven ohjaus tuntuu etäiseksi vaimennetulta ja aivan tarpeettoman jäykältä. Nopeuden kasvaessa maantievauhtiin ohjaus onneksi vähän ryhdistäytyy, ja vaikka viikon koeajon aikana siihen vähän tottuukin, kalvaa mielessä koko ajan kysymys: 3-sarjallaan BMW todisti pystyvänsä tekemään hyvän ohjauksen, joten miksei viitosen vastaavaa piirrettä korjattu kasvojenkohotuksessa?

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

BMW 520d xDrive

Hinta alkaen

49 862 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

63 526 €

Moottori

Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv), 4000 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–2500 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,2 s

Huippunopeus

232 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,2 (yhd.)

CO2-päästöt

135 g/km

Mitat

pituus 4963 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2975 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2000 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat