28.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX2 – kun sähkö saavutti suorituskykymallin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elämäntapakatumaasturi BMW X2 kasvaa ja uudistuu muun malliston tapaan, joka tarkoittaa myös täyssähköistä BMW iX2 -mallia. Hyvää: Voimalinja, kuljettajan ergonomia. Huonoa: Tilat, kovuus. BMW X2 on nähty edellisessä sukupolvessaan niin puhtaasti polttomoottorisena kuin lataushybridinäkin. Nyt mallistoon liittyy mukaan täyssähköinen versio BMW iX2. Lisäksi auto on kasvanut selvästi kokoa, ja on itse asiassa nyt aiemmasta poiketen hieman BMW X1 -sisarmallia pidempi, joka tekee mallinumeroinnista aiempaa loogisempaa.Autolla on nyt pituutta 4 554 millimetriä, leveyttä 1 845 mm ja korkeutta 1 560 mm. Akseliväli on X1:n kanssa identtinen 2 692 mm. Tavaratilan määrän kerrotaan kasvaneen 90 litralla, ja sen ollessa kokonaisuudessa 560 l. Auto on saanut BMW:n nykyistä muotokieltä niin ulko- kuin sisätiloihinkin. Muotoilu on siirtynyt BMW:n nykyiseen tapaan provokatiivisempaan suuntaan Auto sisältää myös viimeisimmän version BMW Operatin System 9 -käyttöliittymästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköä ja bensaaTuttuun tapaan X2 tulee saataville niin etu- kuin nelivetoisenakin. Täyssähköisenä auto tulee aluksi tarjolle ainoastaan nelivetoisena xDrive 30 -mallina. Ajoakun nettokapasiteetti on 64,8 kilowattituntia, joka riittää 448 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Huipputehoksi ilmoitetaan 230 kilowattia (313 hevosvoimaa) ja väännöksi 494 Nm.iX2:n pikalataus tapahtuu korkeimmillaan 130 kilowatin teholla. 10–80 prosentin välin latautumiseen menee optimitilanteessa 29 minuuttia. Asiointilataus on vakiona 11 kW:n tehoinen kolmen vaiheen kautta ladattaessa. Lisävarusteena autoon saa Bemareille tyypilliseen tapaan 22 kW:n (3 x 32 A) latauksen.Polttomoottorisena auto on saatavilla samaan aikaan esitellyn Mini Countrymanin tapaan 1,5-litraisella kolmisylinterisellä moottorilla etuvetoisena sDrive 20i -versiona, ja 2-litraisella nelisylinterisellä moottorilla varustetulla M35i xDrive -nelivetomallina.Lataushybridimallia ei ainakaan toistaiseksi ole enää valikoimassa.Kaksinkerroin ei ole aina kivempaaAiemman sukupolven kohdalla Moottorissa on niin ihmetelty koko mallin asemaa X1:n ja X3:n välillä, kuin kehuttu tiettyjä kompromisseja. Lyhyellä ensikoeajolla jää vaikutelma, että auto jakaa jatkossa mielipiteitä samaan tapaan kuin aiemminkin.Tilojen puolesta autossa ei ole kasvusta huolimatta erityisesti kehuttavaa. Reilut 185 cm pitkä matkustaja joutuu ahtautumaan takapenkille viiston katon vuoksi lähes kaksinkerroin, eikä jalkatilaakaan ole aivan liikaa. Mikäli autolla ajetaan pääasiassa yksin tai kahdestaan, ei tästä tietysti ole haittaa. Etupenkille mahtuu hyvin, ja kuljettajan ergonomia on hyvällä tolalla.Tavaratila on nyt litrojen puolesta hyvällä tolalla, mutta matala muoto rokottaa käytettävyyspisteitä.Viistot ja varsin leveät pilarit tarkoittavat, ettei kuolleisiin kulmiin nää kovin hyvin. Lisäksi auton keulan muotoilu tekee äärirajat vaikeasti hahmotettaviksi.Sähköisen iX2:n alusta on edelleen erittäin jämäkkä, ja hidastetöyssyt tulee ylittää erittäin hitaasti. Vastaavasti mutka-ajossa auto ei kuitenkaan ainakaan märällä tunnu erityisen sporttiselle. Kallistelua ei kieltämättä ole nimeksikään, mutta etupää tuntuu oleman herkkä puskemaan pyrkivämmässä ajossa. Ohjaus jättää hyvän ensivaikutelman niin keskittämisen kuin tuntuman puolesta. iX2:n suorituskyvyssä ei ole moitittavaa. Eikä siinä oikeastaan ole merkittäviä eroja X2 M35i xDriveen. 0–100 km/h -kiihdytyksessä mallien erolle syntyy eroa 0,2 s. Molempia peräkkäin ajettuna täytyy todeta, ettei ero myöskään tunnu merkittävälle.Suomen hinnastosta löytyy tällä hetkellä hinnat juuri näille kahdelle mallille. iX2 kustantaa edullisimmillaan 63 400 euroa, ja X2 M35i xDrive 74 139 euroa. Hintaero on siis merkittävä, käyttökustannuksista puhumattakaan.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen BMW iX2 xDrive30 SÄHKÖAUTO, neliveto 230 kW (313 hv), 494 Nm Akku brutto / netto 66,4 / 64,7 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 130 kW WLTP-kulutus 17,7 kWh / 100 km toimintamatka 448 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 554 mm Leveys 1 845 mm Korkeus 1 560 mm Akseliväli 692 mm Tavaratila 525–1 400 Omamassa 2 095 kg perävaunu 1 200 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 63 400 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 16.8.2024 Ajoneuvot BMW M5 Touring on täällä taas 14 vuoden tauon jälkeen – vääntömomenttia löytyy enemmän kuin kaikista edeltäjäsukupolvista yhteensä 7.8.2024 Koeajo Koeajo: BMW i5 Touring – sähköfarkulla voi ajaa ilman käsiä 9.7.2024 Ajoneuvot Yksi viistokattoinen katumaasturi vähemmän – BMW on päättänyt lakkauttaa X4:n 6.7.2024 Ajoneuvot BMW X5:llä koittaa hopeajuhlapäivä – sen kunniaksi luotiin maastokelpoisin X-Bemari koskaan 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän – peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 28.6.2024 Ajoneuvot Tervetuloa, uusi BMW M5 – 4,4-litraisessa V8:ssa sähköpotkulla on älyttömästi tehoa, mutta edeltäjään nähden se kaikki ulosmitataan älyttömällä massalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä