5.7.2024

Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happamaksi

Kuva Aake Kinnunen
Citroën ë-C3 sähköauto

Edullisten autojen tekeminen on usein vaikeampaa kuin kalliimpien, erityisesti sähköautoissa. Tarkan euron Citroën ë-C3 ei kuitenkaan synkistele vaan keskittyy oleelliseen.

Samaan aikaan kun useimpien valmistajien sähköautot kilpailevat avaruusalusmaisilla ulkomuodoilla ja miljoonien koodirivien tietoviihdejärjestelmillä, on Citroën ë-C3 saapunut paikalle täysin toisesta päästä kenttää. Tavallinen auto, joka toimii sähköllä. Sähköauto, ikään kuin. Ei vähempää, eikä kovin paljon enempääkään. 

Citroën ë-C3

Tästä johtuen Citroën ë-C3:n uutisointi on ollut hintavetoista. Perusvarusteltu ë-C3 You on Suomessakin alle 25 000 euroa ennen toimituskuluja. Myöhemmin saapuu pienemmällä akulla varustettu versio, joka kutitellee 20 000 euron rajaa meilläkin. Ei huono saavutus Euroopassa valmistetulta sähköautolta.

Citroën ë-C3

Suomessa paremmin varusteltu 28 990 euron Max-versio on ollut suositumpi jo senkin takia, että varusteluun kuuluvat lämmitetty ohjauspyörä ja lämmitetyt etuistuimet. Samalla sisustan verhoilu loikkaa tason ylöspäin ja kojelautaan ilmestyy automaattisen ilmastoinnin hallintapainikkeiden lisäksi älypuhelinpeilauksella varustettu 10,25-tuumainen kosketusnäyttö. 

Mutta mitä rahallaan sitten saa?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Hintataso
  • Tilat
  • Lähes kaikki tarvittava
  • Max-varustelu lähes pakollinen
  • Talvi tulee joka vuosi

Sähäkästi sähköllä

Citroën ë-C3 on tässä vaiheessa varustettu aina 44 kilowattitunnin akulla, jolle valmistaja ilmoittaa 320 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Käytännön toimintamatka kesäolosuhteissa jäänee 250 kilometrin tuntumaan, hiukan vähemmän jos matka vie moottoritielle. 100 kilowatin CCS-pikalatausteho on hyvä ja 10-80% lataus vie tuolloin puolisen tuntia., mikä on sähköautoille tyypillinen aika. Akun esilämmitystä ei ole, joten kovemmilla talvipakkasilla pikalataaminen voi osoittautua haasteeksi ja päivämatkojen suunnittelussa maltti on valttia. 

Citroën ë-C3

AC-latauslaite on 7,4 kilowattia (1-vaihe) ja se on päivitettävissä 600 eurolla 11 kilowatin kolmivaiheiseksi laturiksi, lisäten Type 2 -latauksen mahdollisuuksia tuntuvasti. Tuolloin kotilataus sopivalla latausasemalla veisi neljä tuntia tyhjästä täyteen.

Auton litiumakku perustuu rautafosfaattitekniikkaan (LFP), joten sen energiatiheys ja latausteho jäävät hiukan kalliimmasta nikkeli-mangaani-koboltti-akkutyypistä (NMC). LFP-akku on kuitenkin tuntuvasti edullisempi valmistaa ja soveltuu siten mainiosti Citroën ë-C3:n kaltaiseen autoon.

Citroën ë-C3

Citroënin mukaan auton WLTP-kulutus on 16,4 kWh/100 km, mitä voidaan pitää hyvänä kohtuullisen hyvänä suorituksena ë-C3:n kokoiselle autolle. Aerodynaamisuuteen vaikuttaa toki 163 millimetrin maavara, joka antaa C3:lle pieniä crossover-sävyjä.. Jäämme odottelemaan käytännön kokemuksia talviolosuhteista, sillä lämmitystarve nostaa sähköautojen kulutusta vääjäämättä. 

Citroën ë-C3:ssa on 83 kilowatin (113 hv) sähkömoottori etuakselilla. 10,4 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h on muiden arkiautojen tasolla. Huippunopeus on rajoitettu 135 km/h, mutta sehän riittää suomalaisen tieverkon tarpeisiin mainiosti.

Citroën ë-C3

Citroën C3:sta tulee tarjolle myös 100 hevosvoiman (74 kW) polttomoottoriversio kuusivaihteisella manuaalilla. Lyhyellä koeajolenkillä polttomoottoriversio liikkui hyvin ja vain kytkimen lötkö liike aiheutti pientä totuttelua. Myöhemmin polttomoottoriversiosta nähdään 48 voltin kevythybriditekniikalla ja kaksoiskytkinautomaatilla varustettu versio. Polttomoottorimallit jäänevät meillä harvinaisuuksiksi, sillä suomalainen autoverotus osapuilleen tasaa hintaeron sähköversion kanssa. 

Stellantiksen edullisille sähköautoille suunnitellulle “Smart Car Platformille” rakentuva Citroën ë-C3 saa pian seuraa muun muassa Fiat Grande Pandasta. Myöhemmin saataville tulee 29 kilowattitunnin akkuversio, jonka toimintamatka jää noin 200 kilometriin kesäkelissä. Auton valmistusmaa on Slovakia.

Kauppakassin tilat

Nipin napin nelimetrinen (4,02 m) Citroën ë-C3 kuuluu kokonsa puolesta B-segmenttiin esimerkiksi Toyota Yariksen, Renault Clion ja Volkswagen Polon kaveriksi. Tilaa kompaktissa autossa on rajallisesti ja takapenkin tilat riippuvat paljolti etupenkkiläisten pituudesta. Alle 180-senttisten kohdalla tilaa jää takana vielä hiukan pienemmälle aikuiselle.

Takaistuimen istuinosa on kohtuullisen korkea ja se antaa reisitukea, mutta istuma-asento on mielummin ryhdikäs kuin löhöävä. Korkea kattolinja ei laskeudu takapenkkienkään kohdalla, joten pääntilaa on hyvin. Etuistuimilla tilaa on riittävästi ja istuimessa on kohtuulliset säädöt, mutta melko suoranmallinen istuin ei välttämättä sovi kaikille. 

Tavaratilaa on 310 litraa, joten viikonlopun kauppakassit mahtuvat ongelmitta. Lisäksi takaistuinten selkänojat voi kaataa isompia kuormia ajatellen. Ja jos C3 on liian pieni, lähes kaikki samat perusominaisuudet löytyvät myös hiljattain julkistetusta C3 Aircrossista, joka on luokkaa suurempi.  

Citroën ë-C3

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pirteästi pihistellen

Kuljettajan työpisteeltä Citroën ë-C3 on ranskalaismerkin nykylinjaa parhaimmillaan. Auton alusta suhtautuu töyssyihin ensin hiukan napakasti, mutta isommissa heitoissa löytyy myös nöyrää joustoa. Karkeat tienpinnat eivät nekään hämmennä pikku-sitruunaa. Max-varusteversiossa auto on varustettu myös Citroënin Advanced Comfort -istuimilla, joiden paksumpi pehmustus toimii hienosti jousituksen osana. Ripeämmin ajettaessa ë-C3 kallistelee kyllä, mutta auto asettuu nopeasti aloilleen. 

Citroën ë-C3

Citroënin uusi idea C3:n kohdalla on “Citroën Head Up Display”, eli heijastettu mittaristo. Nimestään huolimatta se ei rinnastu tuulilasin heijastusnäyttöihin (HUD), jotka toimivat kalliimmalla tekniikalla, mutta tuovat nopeuden kaltaiset tiedot kuljettajan näkökenttään. Citroënin ratkaisussa mittariston tiedot heijastetaan kojelaudassa olevaan mustaan muoviin, josta tiedot kyllä näkyvätkin erinomaisen kontrastikkaasti. Mittaristo on myös hyvin varjostettu, joten sen voisi olettaa näkyvän selkeästi lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Citroënisteille ratkaisu muistuttaa Xsara Picasson digimittaristosta.

Muuten Citroën ë-C3:n sisusta on täynnä hauskoja pieniä yksityiskohtia erityisesti Max-versiossa. Käytetyt materiaalit ovat edullisia, mutta miellyttävän tuntuisia. Ovien sisäpuolella olevissa kangaslapuissa lukee erilaisia hyväntuulenviestejä ja oven ulkopuolella auton värilliset listapalat voi vaihtaa vaikka itse. Auton kulmikas ulkokuori on lainaa Citroën Oli -konseptiautolta ja muodostaa hauskan kontrastin pehmeän sisäpuolen kanssa. 

Softaa syksyksi

Kokonaisuutena Citroën ë-C3 on erittäin mielenkiintoinen uutuus. Kyseessä on eurooppalaisten valmistajien ensimmäisiä todellisia yrityksiä luoda edullinen sähköauto koko kansalle. Renault on saanut paljon huomiota uudella makealla retro-5:llään, mutta auton halvin versio asettunee ë-C3:n hinnaston yläpään tuntumaan. Renault 5 lienee vähemmän askeettinen perusversiossaankin, mutta toisaalta Citroën ë-C3 on tilavampi. 

Citroën ë-C3

Citroën ë-C3 onnistuukin olemaan esimerkiksi erään romanialaismerkin tai erään italialaismerkin tavoin hyväntuulinen kokonaisuus säästötalkoissaan ja autosta löytyy kaikki tarvittava lähes kaikille. Jotain ekstraakin on aina saatu mukaan. 

Jäämme odottelemaan autojen saapumista Suomeen sekä kokemuksia talvesta. Asiakasluovutukset alkavat syksyn tullen, sillä auton ohjelmiston kehitystyö jatkuu yli Pariisin olympialaisten ajan. 

Citroën ë-C3 44 kWh Max

 

SÄHKÖAUTO, etuveto

83 kW (115 hv), 120 Nm

Akku brutto / netto 45,0 / 44,0 kWh

Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A)

CCS: 100 kW

WLTP-kulutus 16,4 kWh / 100 km

toimintamatka 320 km

Suorituskyky 0–100 km/h 10,4 s

huippunopeus 135 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 015 mm

Leveys 1 755 mm

Korkeus 1 567 mm

Akseliväli 2 540 mm

Tavaratila 310 l

Omamassa 1 483 kg

perävaunu 550 / 550 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 3 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 28 990 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat