4.2.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DFSK EC75 haastaa rohkeasti tutummalta kuulostavia kilpailijoitaan. Kokonaisuus ei kuitenkaan ole aivan näiden tasolla. Uuden automerkin ilmaantuminen katukuvaan kääntää heti päitä ja herättää huomiota latauspaikoilla. DFSK on aikanaan muodostunut Dongfengin ja Sokonin pakettiautoja valmistavan yhteistyöyrityksen nimeksi. Koronan aikana Dongfeng luopui omistuksestaan ja sittemmin Sokon on nimetty uudelleen Seres Automobileksi. DFSK on kuitenkin jäänyt markkinointinimeksi pakettiautoille, joista suurin on EC75. DFSK EC75 on uusi täyssähköinen haastaja pakettiautojen myydyimpään ”tonniluokkaan”. Tulokkaan kantavuus on peräti 1 200 kg, ja jykevästä ulkonäöstä huolimatta omamassaa on kertynyt vain 1 730 kg. Kuormatilavuudeksi ilmoitetaan 6,7 kuutiota. Kilpailijoista poiketen mallisto on suppea: vain yksi koko ja yksi voimalinja.Varusteluvaihtoehtoja on kaksi – nyt koeajettu L1-perusmalli maksaa 39 900 euroa, ja kaksi tonnia lisäämällä saa M1:en vakionopeudensäätimellä sekä lisätyillä sähköisillä turvajärjestelmillä. Takana on pariovet ja molemmissa kyljissä liukuovet, tavaratila on valaistu ja varustettu kuormankiinnityslenkeillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimaton varusteluDFSK EC75:n ohjaamo on kolmelle henkilölle kapea, vaikka apukuskin istuin onkin kahden istuttava. Keskimmäisen selkänojan voi myös taittaa alas työpöydäksi.Ajoasennosta saa kelvollisen, vaikka ylimääräistä tilaa ei pituussuunnassa olekaan ja ratissa on vain kallistussäätö; etäisyyssäätö puuttuu. Ratin oikea viiksi toimii vaihteenvalitsimena –vasempaan viikseen on vilkkujen lisäksi ahdettu pyyhkimet ja valot. Sivupeilit on säädettävä käsin ulkoa, mikä on nykypäivänä harvinaista, ja istuinlämmittimetkin puuttuvat. Kojelauta on selkeän pelkistetty: kuvaruutuja on kaksi, mittaristo ja kosketusnäyttö. Mittaristosta näkyy akun lämpötila ja kennojen jännite, mutta mieluummin seuraisi vaikkapa kulutusta ja ulkolämpötilaa.Lämmityslaitteen säädöt ovat kosketusnäytön alareunassa koko ajan näkyvissä, ja niitä kyllä tarvitaankin järjestelmän suppeuden vuoksi. Lämpötilalle löytyy kyllä asteikkovalinta, mutta sillä ei ole vaikutusta lämpötilaan – vasta valitsemalla päälle Heat-toiminnon vastukset alkavat lämmittää. Astevalinta ei säädä lämpötilaa tämän jälkeenkään, vaan lämmön säätämiseksi lämmitintä on käytettävä päällä pätkittäin. Onko samaa luvassa kesällä ilmastoinnin kanssa?Tien tukkonaDFSK EC75 on moottoriteholtaan vaatimaton, 70 kW (94 hv). Kiihdytykset ovat kuitenkin liukkaita, sillä kohtuullinen omapaino auttaa. Tehon puute ei pääse vaivaamaan isommillakaan nopeuksilla, sillä nopeus on rajoitettu 85 km/h -mittarinopeuteen. Mittarivirhe on 5 km/h, joten todellista nopeutta on vain 80 km/h, eli rekatkin pyrkivät ohi maantiellä.Auton keveys on osaksi pienen litiumrautafosfaattiakun (50 kWh) ansiota, mutta tällöin toimintamatkakaan ei häikäise. Tyhjällä autolla lämpimästä tallista plussakelillä ajettuna kulutus jää kohtuulliseen 20 kWh/100 km -tuntumaan, jolloin 230 kilometrin toimintamatka voisi olla kesällä mahdollinen. Kylmemmässä ja kuormattuna ajettaessa kulutus nousee tasolle 30 kWh/100 km, ja toimintamatka putoaa 160 kilometriin.Edes pienen akun lataus ei suju kovin nopeasti, sillä vaihtovirtalatausta auto huolii vain 6,6 kW:n teholla. Pikalataustehoksi luvataan 50 kW ja se toteutuukin lämpimällä akulla; esilämmitystä ei ole.Ajettavuudeltaan tulokas ei aiheuta isoja pettymyksiä, jos ei ilon kiljahduksiakaan. Taka-akselin lehtijousitus ei ole tyhjänäkään turhan kimmoisa: akuston paino tasoittaa menoa. Ohjaus on nykytapaan kevyt ja tunnoton. Melutaso pysyy nastarenkaillakin hillittynä. Eniten ajamista häiritsee kaasun ja jarrun herkkyys, etenkin hidastuksissa regeneraation säätö vaatii tarkkaa jalkatyötä. Hyvät ja huonot puolet keveys toimintamatka hidas lataus lämmönsäätö suppea mallisto nopeudenrajoitin DFSK EC75 SÄHKÖAUTO, etuveto 70 kW (94 hv), 230 Nm Akku netto 50,38 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 16 A) CCS: 50 kW WLTP-kulutus 20 kWh / 100 km toimintamatka 252 km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm. huippunopeus 80 km/h (raj.) Mitat Pituus 5 130 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 2 020 mm Akseliväli 3 200 mm Tavaratila 6,7 m3 Omamassa 1 730 kg perävaunu kg Euro NCAP ei testattu Takuu 6 v / 150 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 39 900 € koeajoauto 39 900 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 8.6.2024 Ajoneuvot Kiinalainen DFSK aikoo tuoda Suomeen kilpailukykyisesti hinnoitellun sähköpakettiauton sekä muun muassa lataushybridikatumaasturin 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 11.4.2025 Autoilun hinta Pörssisähkö siirtyy varttihinnoitteluun – sähköautoilija voi säästää suuria summia 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan