4.2.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DFSK EC75 haastaa rohkeasti tutummalta kuulostavia kilpailijoitaan. Kokonaisuus ei kuitenkaan ole aivan näiden tasolla. Uuden automerkin ilmaantuminen katukuvaan kääntää heti päitä ja herättää huomiota latauspaikoilla. DFSK on aikanaan muodostunut Dongfengin ja Sokonin pakettiautoja valmistavan yhteistyöyrityksen nimeksi. Koronan aikana Dongfeng luopui omistuksestaan ja sittemmin Sokon on nimetty uudelleen Seres Automobileksi. DFSK on kuitenkin jäänyt markkinointinimeksi pakettiautoille, joista suurin on EC75. DFSK EC75 on uusi täyssähköinen haastaja pakettiautojen myydyimpään ”tonniluokkaan”. Tulokkaan kantavuus on peräti 1 200 kg, ja jykevästä ulkonäöstä huolimatta omamassaa on kertynyt vain 1 730 kg. Kuormatilavuudeksi ilmoitetaan 6,7 kuutiota. Kilpailijoista poiketen mallisto on suppea: vain yksi koko ja yksi voimalinja.Varusteluvaihtoehtoja on kaksi – nyt koeajettu L1-perusmalli maksaa 39 900 euroa, ja kaksi tonnia lisäämällä saa M1:en vakionopeudensäätimellä sekä lisätyillä sähköisillä turvajärjestelmillä. Takana on pariovet ja molemmissa kyljissä liukuovet, tavaratila on valaistu ja varustettu kuormankiinnityslenkeillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimaton varusteluDFSK EC75:n ohjaamo on kolmelle henkilölle kapea, vaikka apukuskin istuin onkin kahden istuttava. Keskimmäisen selkänojan voi myös taittaa alas työpöydäksi.Ajoasennosta saa kelvollisen, vaikka ylimääräistä tilaa ei pituussuunnassa olekaan ja ratissa on vain kallistussäätö; etäisyyssäätö puuttuu. Ratin oikea viiksi toimii vaihteenvalitsimena –vasempaan viikseen on vilkkujen lisäksi ahdettu pyyhkimet ja valot. Sivupeilit on säädettävä käsin ulkoa, mikä on nykypäivänä harvinaista, ja istuinlämmittimetkin puuttuvat. Kojelauta on selkeän pelkistetty: kuvaruutuja on kaksi, mittaristo ja kosketusnäyttö. Mittaristosta näkyy akun lämpötila ja kennojen jännite, mutta mieluummin seuraisi vaikkapa kulutusta ja ulkolämpötilaa.Lämmityslaitteen säädöt ovat kosketusnäytön alareunassa koko ajan näkyvissä, ja niitä kyllä tarvitaankin järjestelmän suppeuden vuoksi. Lämpötilalle löytyy kyllä asteikkovalinta, mutta sillä ei ole vaikutusta lämpötilaan – vasta valitsemalla päälle Heat-toiminnon vastukset alkavat lämmittää. Astevalinta ei säädä lämpötilaa tämän jälkeenkään, vaan lämmön säätämiseksi lämmitintä on käytettävä päällä pätkittäin. Onko samaa luvassa kesällä ilmastoinnin kanssa?Tien tukkonaDFSK EC75 on moottoriteholtaan vaatimaton, 70 kW (94 hv). Kiihdytykset ovat kuitenkin liukkaita, sillä kohtuullinen omapaino auttaa. Tehon puute ei pääse vaivaamaan isommillakaan nopeuksilla, sillä nopeus on rajoitettu 85 km/h -mittarinopeuteen. Mittarivirhe on 5 km/h, joten todellista nopeutta on vain 80 km/h, eli rekatkin pyrkivät ohi maantiellä.Auton keveys on osaksi pienen litiumrautafosfaattiakun (50 kWh) ansiota, mutta tällöin toimintamatkakaan ei häikäise. Tyhjällä autolla lämpimästä tallista plussakelillä ajettuna kulutus jää kohtuulliseen 20 kWh/100 km -tuntumaan, jolloin 230 kilometrin toimintamatka voisi olla kesällä mahdollinen. Kylmemmässä ja kuormattuna ajettaessa kulutus nousee tasolle 30 kWh/100 km, ja toimintamatka putoaa 160 kilometriin.Edes pienen akun lataus ei suju kovin nopeasti, sillä vaihtovirtalatausta auto huolii vain 6,6 kW:n teholla. Pikalataustehoksi luvataan 50 kW ja se toteutuukin lämpimällä akulla; esilämmitystä ei ole.Ajettavuudeltaan tulokas ei aiheuta isoja pettymyksiä, jos ei ilon kiljahduksiakaan. Taka-akselin lehtijousitus ei ole tyhjänäkään turhan kimmoisa: akuston paino tasoittaa menoa. Ohjaus on nykytapaan kevyt ja tunnoton. Melutaso pysyy nastarenkaillakin hillittynä. Eniten ajamista häiritsee kaasun ja jarrun herkkyys, etenkin hidastuksissa regeneraation säätö vaatii tarkkaa jalkatyötä. Hyvät ja huonot puolet keveys toimintamatka hidas lataus lämmönsäätö suppea mallisto nopeudenrajoitin DFSK EC75 SÄHKÖAUTO, etuveto 70 kW (94 hv), 230 Nm Akku netto 50,38 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 16 A) CCS: 50 kW WLTP-kulutus 20 kWh / 100 km toimintamatka 252 km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm. huippunopeus 80 km/h (raj.) Mitat Pituus 5 130 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 2 020 mm Akseliväli 3 200 mm Tavaratila 6,7 m3 Omamassa 1 730 kg perävaunu kg Euro NCAP ei testattu Takuu 6 v / 150 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 39 900 € koeajoauto 39 900 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 8.6.2024 Ajoneuvot Kiinalainen DFSK aikoo tuoda Suomeen kilpailukykyisesti hinnoitellun sähköpakettiauton sekä muun muassa lataushybridikatumaasturin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 25.6.2025 Sähköautot Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?