28.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: DS 4 kilpailee saksalaisia vastaan omilla vahvuuksillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 4 kilpailee saksalaispremiumia vastaan ranskalaisen tyylin voimin, ja olisi vielä vahvemmilla jos hienostuneisuus olisi kokonaisvaltaisempaa. Hyvää: Tyylikkyys, sisustan materiaalit, takuu. Huonoa: Takajalkatilat, luokassaan karu voimalinja Citroënin premium-merkiksi erkaantunut DS esitteli vuonna 2021 neljännen oman automallinsa, joka kantaakin sopivasti nimeä DS 4. Kyseessä on keskikokoinen viistoperä, joka rakentuu sisarmallien Peugeot 308:n ja Opel Astran tavoin EMP2-perusrakenteen viimeisimpään versioon.Siinä missä Peugeotin ja Opelin mallit ovat lanseerattu kilpailemaan keskenään, on DS 4:n tarkoitus ottaa haaviin kyseisen kokoluokan premium-markkinat, jossa se kilpailee Audi A3:a, BMW 1-sarjaa ja Mercedes-Benz A-sarjaa vastaan.DS 4:n vahvuudet löytyvät heti autoon istuessa. Vaikka tumma sisustus tuokin autoon tiettyä synkkyyttä verrattuna ulkoimalla koeajamaamme vaaleanahkaiseen yksilöön, kaikki materiaalit näyttävät ja tuntuvat yhä laadukkailta. Kojelauta jatkaa auton ulkokuoren positiivisen erilaista muotoilua, mutta mittaristo ja tietoviihdejärjestelmä on pääosin tuttua kauraa sisarmerkkien parista.Tietoviihdejärjestelmän käyttö ei ole ehkä aivan markkinoiden selkeintä, mutta pienen totuttelun jälkeen toiminnot löytyvät valikoidenkin takaa varsin nopeasti. Uutuutena DS:n ohjaamossa on piirtolevy, jonka kautta voi siirtyä näyttöön katsomatta johonkin kuuteen pikavalinnasta, jotka voi muokata mieleisekseen. Tärkeimmille ilmastoinnin toiminnoille kuten huurteenpoistolle ja takalasinlämmitykselle löytyy myös ilahduttavasti fyysiset painikkeet.Piirtolevyä voi myös käyttää esimerkiksi navigoinnin osoitteen syöttämiseen ja kartan zoomaamiseen, mutta silti piirtolevyä olisi voitu hyödyntää laajemminkin kun sellainen kerran on olemassa. Esimerkiksi kosketusnäytön valikoissa olisi ajaessa mukavampi liikkua levyn kautta kuin tökkimällä näyttöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa tavaroille, muttei matkustajilleKuten ulkomaan koeajon yhteydessä totesimme, DS 4:n takajalkatilat ovat luokassaan nihkeät, joten niistä ei tarvinne kertoa sen enempää. Kuljettajalle tilaa riittää hyvin ja malliston kruunaavalla Rivoli-varustelulla mukaan tulevila AGR-sertifioiduilla istuimilla istuu mielikseen. Pitkää kuljettajaa ilahduttaa erityisesti jatkettava reisipala, joka on vielä muotoiltu miellyttävän leveäksi.Tavaratila on sen sijaan luokassaan ihan hyvän kokoinen – lataushybridin kontti nielee VDA-normin mukaan mitattuna 390 litraa romua, ja sähkömoottoriton versio vielä 40 litraa enemmän. Hutlerin perä on hieman korkealla, mutta toisaalta lastauskynnystä ei juuri ole, joten tilan käyttö on kelvollisella tasolla.Kokonaisvaltaisempi premium ei pahitteeksiDS 4:n ajettavuus herättää hieman ristiriitaa. Toisaalta pelkän sähkön voimin liikkeelle lähdettäessä meno tuntuu arvokkaalta, mutta nelisylinterisen bensiinimoottorin pärähtäessä käyntiin äänimaailma ei ole premium-tasolla. Moottorin ääni ei kuitenkaan vaivaa kuin taajamassa ja kiihdytyksissä, tasaista maantienopeutta ajaessa parkumista ei ohjaamoon juuri kuulu.Etenkin kitkarenkailla auto on myös miellyttävän hiljainen ajaa kestopäällysteisillä teillä, mutta talven runtelemilla sorateillä kolahtelut pääsevät kuulumaan ohjaamoon asti. Jousituksessa on havaittavissa pintakovuutta pienen nypytyksen muodossa, mutta isommat töyssyt auto ottaa vastaan mallikkaasti. Vanhoista Citroëneista jäädään kuitenkin yhä pehmeyden saralla, mutta näin ”sporttisen ajettavuuden” muotikaudella voidaan todeta DS:n olevan kuitenkin kilpailijoihinsa nähden mukavuusviritteinen.Ohjaus keskittää hyvin ja DS on varsin vakaakulkuinen. Tosin ainakin kitkarenkailla tuntuma tiehen jää hyvin etäiseksi, jonka huomaa etenkin huonossa talvikelissä todella selvästi – ainakin ajonopeus tulee pidettyä lumituiskussa hyvinkin maltillisena.Hybridin saralla ei uusia tuuliaLataushybridipuolella DS 4 ei ole vielä lähtenyt mukaan viimeisimpään muotiin, joka tarkottaisi suuria akkuja sähköisen toimintamatkan maksimoimiseksi. Käytettävissä on maahantuojan mukaan noin 10 kilowattituntia, joka riittää talvikelissä kuitenkin noin 35 kilometrin toimintamatkaan maantieajossa. Vaikka pakkasella polttomoottori pärähtääkin aluksi käymään myös sähköajotilassa, niin se sammuu onneksi jo muutaman kilometrin lämmitysajelun jälkeen – tämä puolestaan maksimoi tietysti sähköllä ajamisen mahdollisuuksia.Kuten niin monesti muulloinkin hybrideissä, DS 4 kärsii epämääräisestä jarrutuntumasta. Hiljalleen jarruvoimaa lisätessä jossain kohti tulee vastaan terävä nykäisy, joka todennäköisesti johtuu levyjarrujen mukaan tulemisesta – pienemmät hidastukset voidaan hoitaa sähkömoottorien regeneroinnilla.Jarrutuntuma kaipaisi siis pientä hienosäätöä, kuten myös muutenkin voimalinjan pehmeys ja hienostuneisuus. Kaikkiaan DS 4 on kuitenkin ilahduttavan erilainen vaihtoehto dynaamisemmiksi markkinoitujen saksalaispremiumien rinnalle.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen DS 4 E-Tense 225 Rivoli Cross EAT8-autom. Hinta alkaen 46 346 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 522 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 597 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 12,4 / n. 10 kWh. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4400 mm, leveys 1866 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 390 l Omamassa: 1728 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää