28.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: DS 4 kilpailee saksalaisia vastaan omilla vahvuuksillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 4 kilpailee saksalaispremiumia vastaan ranskalaisen tyylin voimin, ja olisi vielä vahvemmilla jos hienostuneisuus olisi kokonaisvaltaisempaa. Hyvää: Tyylikkyys, sisustan materiaalit, takuu. Huonoa: Takajalkatilat, luokassaan karu voimalinja Citroënin premium-merkiksi erkaantunut DS esitteli vuonna 2021 neljännen oman automallinsa, joka kantaakin sopivasti nimeä DS 4. Kyseessä on keskikokoinen viistoperä, joka rakentuu sisarmallien Peugeot 308:n ja Opel Astran tavoin EMP2-perusrakenteen viimeisimpään versioon.Siinä missä Peugeotin ja Opelin mallit ovat lanseerattu kilpailemaan keskenään, on DS 4:n tarkoitus ottaa haaviin kyseisen kokoluokan premium-markkinat, jossa se kilpailee Audi A3:a, BMW 1-sarjaa ja Mercedes-Benz A-sarjaa vastaan.DS 4:n vahvuudet löytyvät heti autoon istuessa. Vaikka tumma sisustus tuokin autoon tiettyä synkkyyttä verrattuna ulkoimalla koeajamaamme vaaleanahkaiseen yksilöön, kaikki materiaalit näyttävät ja tuntuvat yhä laadukkailta. Kojelauta jatkaa auton ulkokuoren positiivisen erilaista muotoilua, mutta mittaristo ja tietoviihdejärjestelmä on pääosin tuttua kauraa sisarmerkkien parista.Tietoviihdejärjestelmän käyttö ei ole ehkä aivan markkinoiden selkeintä, mutta pienen totuttelun jälkeen toiminnot löytyvät valikoidenkin takaa varsin nopeasti. Uutuutena DS:n ohjaamossa on piirtolevy, jonka kautta voi siirtyä näyttöön katsomatta johonkin kuuteen pikavalinnasta, jotka voi muokata mieleisekseen. Tärkeimmille ilmastoinnin toiminnoille kuten huurteenpoistolle ja takalasinlämmitykselle löytyy myös ilahduttavasti fyysiset painikkeet.Piirtolevyä voi myös käyttää esimerkiksi navigoinnin osoitteen syöttämiseen ja kartan zoomaamiseen, mutta silti piirtolevyä olisi voitu hyödyntää laajemminkin kun sellainen kerran on olemassa. Esimerkiksi kosketusnäytön valikoissa olisi ajaessa mukavampi liikkua levyn kautta kuin tökkimällä näyttöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa tavaroille, muttei matkustajilleKuten ulkomaan koeajon yhteydessä totesimme, DS 4:n takajalkatilat ovat luokassaan nihkeät, joten niistä ei tarvinne kertoa sen enempää. Kuljettajalle tilaa riittää hyvin ja malliston kruunaavalla Rivoli-varustelulla mukaan tulevila AGR-sertifioiduilla istuimilla istuu mielikseen. Pitkää kuljettajaa ilahduttaa erityisesti jatkettava reisipala, joka on vielä muotoiltu miellyttävän leveäksi.Tavaratila on sen sijaan luokassaan ihan hyvän kokoinen – lataushybridin kontti nielee VDA-normin mukaan mitattuna 390 litraa romua, ja sähkömoottoriton versio vielä 40 litraa enemmän. Hutlerin perä on hieman korkealla, mutta toisaalta lastauskynnystä ei juuri ole, joten tilan käyttö on kelvollisella tasolla.Kokonaisvaltaisempi premium ei pahitteeksiDS 4:n ajettavuus herättää hieman ristiriitaa. Toisaalta pelkän sähkön voimin liikkeelle lähdettäessä meno tuntuu arvokkaalta, mutta nelisylinterisen bensiinimoottorin pärähtäessä käyntiin äänimaailma ei ole premium-tasolla. Moottorin ääni ei kuitenkaan vaivaa kuin taajamassa ja kiihdytyksissä, tasaista maantienopeutta ajaessa parkumista ei ohjaamoon juuri kuulu.Etenkin kitkarenkailla auto on myös miellyttävän hiljainen ajaa kestopäällysteisillä teillä, mutta talven runtelemilla sorateillä kolahtelut pääsevät kuulumaan ohjaamoon asti. Jousituksessa on havaittavissa pintakovuutta pienen nypytyksen muodossa, mutta isommat töyssyt auto ottaa vastaan mallikkaasti. Vanhoista Citroëneista jäädään kuitenkin yhä pehmeyden saralla, mutta näin ”sporttisen ajettavuuden” muotikaudella voidaan todeta DS:n olevan kuitenkin kilpailijoihinsa nähden mukavuusviritteinen.Ohjaus keskittää hyvin ja DS on varsin vakaakulkuinen. Tosin ainakin kitkarenkailla tuntuma tiehen jää hyvin etäiseksi, jonka huomaa etenkin huonossa talvikelissä todella selvästi – ainakin ajonopeus tulee pidettyä lumituiskussa hyvinkin maltillisena.Hybridin saralla ei uusia tuuliaLataushybridipuolella DS 4 ei ole vielä lähtenyt mukaan viimeisimpään muotiin, joka tarkottaisi suuria akkuja sähköisen toimintamatkan maksimoimiseksi. Käytettävissä on maahantuojan mukaan noin 10 kilowattituntia, joka riittää talvikelissä kuitenkin noin 35 kilometrin toimintamatkaan maantieajossa. Vaikka pakkasella polttomoottori pärähtääkin aluksi käymään myös sähköajotilassa, niin se sammuu onneksi jo muutaman kilometrin lämmitysajelun jälkeen – tämä puolestaan maksimoi tietysti sähköllä ajamisen mahdollisuuksia.Kuten niin monesti muulloinkin hybrideissä, DS 4 kärsii epämääräisestä jarrutuntumasta. Hiljalleen jarruvoimaa lisätessä jossain kohti tulee vastaan terävä nykäisy, joka todennäköisesti johtuu levyjarrujen mukaan tulemisesta – pienemmät hidastukset voidaan hoitaa sähkömoottorien regeneroinnilla.Jarrutuntuma kaipaisi siis pientä hienosäätöä, kuten myös muutenkin voimalinjan pehmeys ja hienostuneisuus. Kaikkiaan DS 4 on kuitenkin ilahduttavan erilainen vaihtoehto dynaamisemmiksi markkinoitujen saksalaispremiumien rinnalle.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen DS 4 E-Tense 225 Rivoli Cross EAT8-autom. Hinta alkaen 46 346 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 522 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 597 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv). Teho 133 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 12,4 / n. 10 kWh. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4400 mm, leveys 1866 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 390 l Omamassa: 1728 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen