30.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Custom Van Trail on maastomeikattu pakettiauto, mutta sen saa vain etuvetomanuaalina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tonniluokan Ford Transit Custom Van Trail sai kurahommia varten tasauspyörästön lukon, muovihelmat ja nahkapenkit. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, kulutus. Huonoa: nelivedon, automaatin ja turvavarusteiden puute. Transit Custom Trail herättää toiveen nelivetoversion saamisesta mallistoon, mutta sellaista ei ole edes suunnitteilla pikku-Transitiin. Kilpailussa tonniluokan pakettiautojen myyntitilaston kärkipaikasta Ford jättää suosiolla nelivetomarkkinan kahden pahimman kilpailijansa, Volkswagen Transporterin ja Mercedes-Benz Viton temmellettäväksi. Toisaalta suosio on ollut melkoinen pelkällä etuvedollakin. Sitä paitsi nelivetoista Fordia halajava voi satsata täysikokoiseen Transitiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRempseä ulkonäöltään…Transit Custom Trail rehentelee ulkoisilla tunnusmerkeillään. Maskin pollea Ford-teksti on lainaa Ranger Raptorista. Helmat ja lokasuojat ovat saaneet maasturimaiset mustat muovireunukset. Myös vanteet on vaihdettu mustiksi. Pelkästään kosmeettinen maastoversio ei kuitenkaan ole: liukkailla pinnoilla etenemistä edistää mekaaninen tasauspyörästön lukko.Toinen merkittävä ero vakiomalleihin on nahkaverhoilu, jota ei muutoin ole saatavana edes lisävarusteena. Trail-version lisähinta paremmasta varustelusta on kohtuulliset 1 500 euroa. Valitettavasti sähköiset turvavarusteet törmäyksenestoineen on poimittava lisävarustelistalta. Transit Custom Trail -mallisto on harmillisesti vakiomalleja suppeampi. Kori on aina pidempi L2, korkeudessa on kaksi vaihtoehtoa. Kaksilitraisesta dieselistä on tarjolla kaksi tehoversiota (130 tai 170 hv). Isoimpana harmina moni pitänee automaattivaihteiston puutetta, eikä tuoretta kevythybridivaihtoehtoakaan ole tarjolla.…siveä tavoiltaanSinällään itse vaihtaminenkaan ei tuota tuskaa, vaihteenvalitsin on lyhytliikkeinen ja pykälät löytyvät sujuvasti. Vaihteiden välitykset ovat melko pitkät, maastoajo vaatii kytkimen luistattamista. Maantiellä vaihdeopastin kinuaa koko ajan isompaa pesään. Tyhjänä ajettaessa neuvoja voi totella, mutta isolla kuormalla voimalinjan jyrinä houkuttaa käyttämään yhtä pykälää pienempää. Kevyessä ja katkonaisessa ajossa moottori ei tahdo lämmetä laisinkaan, kylmällä ilmalla lisälämmitin puhisee lähes taukoamatta. Se nostaa kevyen ajolenkin kulutuksen nipin napin päälle kuuden litran: erinomainen tulos.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Transit Custom Van Trail 340 2.0 TDCi 170 L2H1 Hinta alkaen 38 600 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 919 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 195 g/km Mitat pituus 5340 mm, leveys 2080 mm, korkeus 1956 mm, akseliväli 3300 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 200 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin