26.9.2024

Koeajo: Hymer Grand Canyon S CrossOver – erämaahan vaikka kymmeneksi päiväksi

Kuva Manu Tuppurainen

Hymer Grand Canyon S on noussut suosituksi retkeilyautoksi muun muassa sen maastokyvykkyyden vuoksi.

Saksalaisvalmistaja Hymerin Mercedes-alustaisia retkeilyautoja on kolme. Grand Canyon S, Grand Canyon S CrossOver, sekä Free S Campus muodostavat kolmikon. Hymerillä on saatavilla myös Fiatin alustalle tehtyjä retkeilyautoja.

Hymerin Grand Canyon -sarjan Mercedes-alustaiset autot ovat nelivetoisia, Free-malli on etuvetoinen.

Grand Canyon -sarjan autot ovatkin saavuttaneet vuosien saatossa suosion niiden juuri nelivetonsa sekä maastokyvykkyytensä vuoksi. Grand Canyon -sarjan suosio on huomattu myös myös kilpailijoilla. Esimerkiksi Pössl on julkaissut Mercedes Sprinterin koriin tehdyn nelivetoisen off road -henkisen RoadstarX-mallinsa ja Adrialta on tulossa ensi vuodelle samoin off road -tyylinen SuperTwin -retkeilyauto, joka niin ikään tehdään samalle Mercedes-Benzin alustalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

CrossOver-malli tuo omavaraisuutta

Hymerin Grand Canyon S -mallia on saatavilla myös CrossOver -mallimerkinnällä, joka myös koeajossa ollut malli oli. CrossOver-mallimerkintä tarkoittaa Grand Canyon S:n yhteydessä sitä, että auto on varsin omavarainen. Sen akusto pitäisi kestää sen, että autolla on jopa 10 vuorokautta sivistyksen ulkopuolella, paikassa missä ei ole sähköä.

Omavaraisuutta sähköihin tuovat Hymerin katolle on asennetut kaksi 95 W:n aurinkopaneelia, jotka tuottavat energiaa neljälle 80 Ah:n litium-akulle.

Auton korkea maavara sekä Mercedeksen varsin kelvollinen neliveto tarjoavat mahdollisuuden myös siihen, että autolla voi mennä vaikeampiinkin paikkoihin – ja tulla sieltä myös pois. Grand Canyon S -mallin All Terrain -rengastus on myös sellainen, että pitoa riittää vähän paremmin hankalemmissa olosuhteissa. Pohjapanssarit suojaavat myös auton alustaa kiviltä ja kolhuilta.

Korkea maavara tarkoittaa Hymerin kohdalla myös sitä, että huonojalkaiset älkööt vaivautuko, autoon nouseminen tarkoittaa pientä ponnistelua. Sivun liukuoven alla on sähkökäyttöinen porras, jonka saa asumisen ajaksi esiin.

Pitkittäin vai poikittain?

Grand Canyon S CrossOver on tehty Sprinterin keskipitkään 5,93-metriseen koriin. Tavallista Grand Canyon S -mallia on saatavilla myös pitkään 6,93-metriseen koriin. Tällöin auton sängyt kääntyvät toisinpäin, eli pitkittäin ja keittiöön sekä wc-tilaan tulee hieman lisää väljyyttä.

Hymer ilmoittaa, että koeajossa olleessa Grand Canyon S -mallissa takana oleva vuode 195 x 135 -sentin kokoinen. Noin 5 000 euron arvoisena lisävarusteena Hymerin retkeilyautomallistoon on saatavilla vielä nostokatto, jossa on makuutila 200 x 122 -sentin kokoisessa vuoteessa. Kyseisessä autossa tätä lisävarustetta ei ollut. 

Hymerin takatilan vuode ei tunnu ihan niin suurelta kuin mitä sen mitoiksi ilmoitetaan. Auton kylkiin tehdyt levikkeet lisäävät kyllä vuoteen pituutta, mutta silti se tuntui hieman lyhyeltä 179-senttiselle.  Pitkittäin sijoitettu sänky toimisi siis paremmin – Mercedeksen lyhyempi kori rajoittaa siis tilankäyttöä. Se, miltä sänky ja patjat tuntuvat nukkua, on aina subjektiivinen käsitys, mutta ainakin allekirjoittaneen kohdalla Hymerin patjat menisivät myös vaihtoon.

Hymerin sisätila on rakennettu täyteen yläkaappeja, joten säilytystilaa autossa on mukavasti. Kaapit kiertävät lähes koko auton yläosaa. Lisäksi sängyn alapuolella on lisää kaappeja. Sinne on myös sijoitettu paikka kaasupullolle. 

Hymeriin saa myös lisäpalan sekä patjat, jonka avulla kolmannen vuoteen voi kyhätä auton pöytäpaikalle. Siinäkin auton leveys rajoittaa aikuisin ihmisen nukkumatilaa.

Sprinterin alusta toimii

Kun Hymer Grand Canyon S on valmistettu Mercedes Sprinterin alustalle, tarjolla on myös kaikkea sitä hyvää, mitä Mercedes tarjoaa Sprinter-mallistossaan.

Ajettavuus Hymerin retkeilyautossa ja Sprinterin alustassa on erinomaisesti kohdallaan. Korkean maavaran ja korinsa vuoksi auto tietysti kallistelee mutkissa, mutta se on silti yllättävän vakaa ajaa myös mutkateilläkin. Ajoasennon auton ratin takana saa myös erittäin hyväksi. Ajaminen on myös vaivatonta joustavan ja tehokkaan voimalinjan vuoksi.

Vaikka Hymerissä on karkea BF Goodrichin maastorengastus, auto ei ole asfalttitielläkään mitenkään epämukava, vaan ihan mukava ajaa – ja tämä johtuu Mercedeksen hyvästä alustasta.

Mercedeksen ajovalot ovat hyvät valoteholtaan, mutta Hymerin CrossOver-varusteluun kuuluu auton keulaan, tuulilasin yläpuolelle sijoitettu led-valopaneeli. Valopaneliin saa kytkettyä päälle ja pois sille tarkoitetusta kytkimestä. Lisävaloa se antaa silloin kun auton kaukovalot on kytketty. Lisävaloteho, minkä led-paneeli antaa, käytti sitä sitten erämaassa tai maantiellä ajaessa, on valtava!

Mercedeksen tarjoamat avustinjärjestelmät ovat tarjolla myös Hymerissä esimerkiksi kaistavahtia myöten. Mercedeksen kaistavahti on toiminassaan melkoisen määrätietoinen. Reunaviivaa lähestyäessä auto ohjaa takaisin kaistan keskelle päin. Se ei tee kuitenkaan ohjausliikettä mahdottoman aggressiivisesti, vaan hienovaraisesti.

Kaikki tämä varustelu ja ominaisuudet näkyvät myös Grand Canyon S CrossOverin hinnassa. Kun perusmallisen Grand Canyon S:n alkaen hinta on alle 110 000 euroa, CrossOver-mallissa hintaan laitetaan 35 000 lisää – eli CrossOverin alkaen hinta on runsas 143 000 euroa. Lisävarusteilla CrossOver-version hinta nousee helposti yli 150 000 euron. Fiat-alustaisen Hymerin retkeilyautojen alkaen hinnat ovat 90 000 euroa tai reilusti sen ali. Omavaraisudesta sekä erikoisvarusteista saa tietysti maksaa, ja CrossOver-mallin hankkivat, ostavat auton myös todennäköisesti jatkuvaan käyttöön ja tarpeeseen.

Hymerin uutuusmalli on myös esillä myös torstaina 26. syyskuuta alkavilla Lahden Caravan 2024 -messuilla. Messut jatkuvat aina sunnuntaihin, 29. syyskuuta saakka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Neliveto
  • Ajettavuus
  • Omavaraisuus
  • Makuutilat

Hymer Grand Canyon S CrossOver

POLTTOMOOTTORI, neliveto

6-syl. dieselmoottori 2 987 cm 3

9-v. automaattivaihteisto

141 kW (190 hv), 400 Nm

WLTP-kulutus – l/100km

CO 2 -päästöt – g/km

Suorituskyky 0–100 km/h – s

huippunopeus – km/h

Mitat

Pituus 5 930 mm

Leveys 2 060 mm

Korkeus 2 850 mm

Akseliväli 3 665 mm

Tavaratila – l

Omamassa 3 215 kg

perävaunu 2 800 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 6 v / 100 000 km

Hinta alkaen 143 300 €

koeajoauto 151 965 €

Lue lisää

Hymer BML-I 890

Hymer BML-I 890 on kolmeakselinen lippulaivamalli laajoilla personointimahdollisuuksilla

Koeajo: Hymer Venture S – kerrankin matkailuautorintamalla jotain aivan uutta!

Hymer B-Klasse

Koeajo: Hymer Masterline on hulppea maantiekoti, mutta mikä siinä on kaikkein ylellisintä?

Hymer ML-T 580 4X4

Koeajo: Maastokelpoisempaa matkailua – Hymer ML-T 580 4×4

Caravan 2020: Hymer Tramp S 695 – kasvot vastakkain eurotyyliin

Hymer B-MC I 580

Ensiunet matkailuautossa: Hymer B-MC I 580 on iso sekä päältä että sisältä

Mercedes-Benz Hymer

Koeajo: Hymer Grand Canyon S – retkeilyauto myös huonoille teille

Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan

Bürstner Edition 30

Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla

Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja

Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa

Suomalainen matkailuautoalan perheyritys kasvaa – ottaa uusia maita haltuun

Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot

Lahti Caravan 2024: Off road -mallien kysyntä kasvaa koko ajan – se tuo myös matkailuautoharrastukseen koko ajan uutta väkeä

Lahti Caravan 2024: Volkswagen päivitti Grand California -malliaan – ja saattaa jysäyttää jotain ainutlaatuista markkinoille?

Lahti Caravan 2024: On meillä stereot, televisio, mikroaaltouuni ja… – keskuspölynimuri! Viinikaappikin löytyy!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat