26.9.2024 Koeajo Koeajo: Hymer Grand Canyon S CrossOver – erämaahan vaikka kymmeneksi päiväksi Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hymer Grand Canyon S on noussut suosituksi retkeilyautoksi muun muassa sen maastokyvykkyyden vuoksi. Saksalaisvalmistaja Hymerin Mercedes-alustaisia retkeilyautoja on kolme. Grand Canyon S, Grand Canyon S CrossOver, sekä Free S Campus muodostavat kolmikon. Hymerillä on saatavilla myös Fiatin alustalle tehtyjä retkeilyautoja.Hymerin Grand Canyon -sarjan Mercedes-alustaiset autot ovat nelivetoisia, Free-malli on etuvetoinen.Grand Canyon -sarjan autot ovatkin saavuttaneet vuosien saatossa suosion niiden juuri nelivetonsa sekä maastokyvykkyytensä vuoksi. Grand Canyon -sarjan suosio on huomattu myös myös kilpailijoilla. Esimerkiksi Pössl on julkaissut Mercedes Sprinterin koriin tehdyn nelivetoisen off road -henkisen RoadstarX-mallinsa ja Adrialta on tulossa ensi vuodelle samoin off road -tyylinen SuperTwin -retkeilyauto, joka niin ikään tehdään samalle Mercedes-Benzin alustalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCrossOver-malli tuo omavaraisuuttaHymerin Grand Canyon S -mallia on saatavilla myös CrossOver -mallimerkinnällä, joka myös koeajossa ollut malli oli. CrossOver-mallimerkintä tarkoittaa Grand Canyon S:n yhteydessä sitä, että auto on varsin omavarainen. Sen akusto pitäisi kestää sen, että autolla on jopa 10 vuorokautta sivistyksen ulkopuolella, paikassa missä ei ole sähköä.Omavaraisuutta sähköihin tuovat Hymerin katolle on asennetut kaksi 95 W:n aurinkopaneelia, jotka tuottavat energiaa neljälle 80 Ah:n litium-akulle.Auton korkea maavara sekä Mercedeksen varsin kelvollinen neliveto tarjoavat mahdollisuuden myös siihen, että autolla voi mennä vaikeampiinkin paikkoihin – ja tulla sieltä myös pois. Grand Canyon S -mallin All Terrain -rengastus on myös sellainen, että pitoa riittää vähän paremmin hankalemmissa olosuhteissa. Pohjapanssarit suojaavat myös auton alustaa kiviltä ja kolhuilta. Korkea maavara tarkoittaa Hymerin kohdalla myös sitä, että huonojalkaiset älkööt vaivautuko, autoon nouseminen tarkoittaa pientä ponnistelua. Sivun liukuoven alla on sähkökäyttöinen porras, jonka saa asumisen ajaksi esiin.Pitkittäin vai poikittain?Grand Canyon S CrossOver on tehty Sprinterin keskipitkään 5,93-metriseen koriin. Tavallista Grand Canyon S -mallia on saatavilla myös pitkään 6,93-metriseen koriin. Tällöin auton sängyt kääntyvät toisinpäin, eli pitkittäin ja keittiöön sekä wc-tilaan tulee hieman lisää väljyyttä. Hymer ilmoittaa, että koeajossa olleessa Grand Canyon S -mallissa takana oleva vuode 195 x 135 -sentin kokoinen. Noin 5 000 euron arvoisena lisävarusteena Hymerin retkeilyautomallistoon on saatavilla vielä nostokatto, jossa on makuutila 200 x 122 -sentin kokoisessa vuoteessa. Kyseisessä autossa tätä lisävarustetta ei ollut. Hymerin takatilan vuode ei tunnu ihan niin suurelta kuin mitä sen mitoiksi ilmoitetaan. Auton kylkiin tehdyt levikkeet lisäävät kyllä vuoteen pituutta, mutta silti se tuntui hieman lyhyeltä 179-senttiselle. Pitkittäin sijoitettu sänky toimisi siis paremmin – Mercedeksen lyhyempi kori rajoittaa siis tilankäyttöä. Se, miltä sänky ja patjat tuntuvat nukkua, on aina subjektiivinen käsitys, mutta ainakin allekirjoittaneen kohdalla Hymerin patjat menisivät myös vaihtoon. Hymerin sisätila on rakennettu täyteen yläkaappeja, joten säilytystilaa autossa on mukavasti. Kaapit kiertävät lähes koko auton yläosaa. Lisäksi sängyn alapuolella on lisää kaappeja. Sinne on myös sijoitettu paikka kaasupullolle. Hymeriin saa myös lisäpalan sekä patjat, jonka avulla kolmannen vuoteen voi kyhätä auton pöytäpaikalle. Siinäkin auton leveys rajoittaa aikuisin ihmisen nukkumatilaa.Sprinterin alusta toimiiKun Hymer Grand Canyon S on valmistettu Mercedes Sprinterin alustalle, tarjolla on myös kaikkea sitä hyvää, mitä Mercedes tarjoaa Sprinter-mallistossaan. Ajettavuus Hymerin retkeilyautossa ja Sprinterin alustassa on erinomaisesti kohdallaan. Korkean maavaran ja korinsa vuoksi auto tietysti kallistelee mutkissa, mutta se on silti yllättävän vakaa ajaa myös mutkateilläkin. Ajoasennon auton ratin takana saa myös erittäin hyväksi. Ajaminen on myös vaivatonta joustavan ja tehokkaan voimalinjan vuoksi.Vaikka Hymerissä on karkea BF Goodrichin maastorengastus, auto ei ole asfalttitielläkään mitenkään epämukava, vaan ihan mukava ajaa – ja tämä johtuu Mercedeksen hyvästä alustasta.Mercedeksen ajovalot ovat hyvät valoteholtaan, mutta Hymerin CrossOver-varusteluun kuuluu auton keulaan, tuulilasin yläpuolelle sijoitettu led-valopaneeli. Valopaneliin saa kytkettyä päälle ja pois sille tarkoitetusta kytkimestä. Lisävaloa se antaa silloin kun auton kaukovalot on kytketty. Lisävaloteho, minkä led-paneeli antaa, käytti sitä sitten erämaassa tai maantiellä ajaessa, on valtava!Mercedeksen tarjoamat avustinjärjestelmät ovat tarjolla myös Hymerissä esimerkiksi kaistavahtia myöten. Mercedeksen kaistavahti on toiminassaan melkoisen määrätietoinen. Reunaviivaa lähestyäessä auto ohjaa takaisin kaistan keskelle päin. Se ei tee kuitenkaan ohjausliikettä mahdottoman aggressiivisesti, vaan hienovaraisesti.Kaikki tämä varustelu ja ominaisuudet näkyvät myös Grand Canyon S CrossOverin hinnassa. Kun perusmallisen Grand Canyon S:n alkaen hinta on alle 110 000 euroa, CrossOver-mallissa hintaan laitetaan 35 000 lisää – eli CrossOverin alkaen hinta on runsas 143 000 euroa. Lisävarusteilla CrossOver-version hinta nousee helposti yli 150 000 euron. Fiat-alustaisen Hymerin retkeilyautojen alkaen hinnat ovat 90 000 euroa tai reilusti sen ali. Omavaraisudesta sekä erikoisvarusteista saa tietysti maksaa, ja CrossOver-mallin hankkivat, ostavat auton myös todennäköisesti jatkuvaan käyttöön ja tarpeeseen.Hymerin uutuusmalli on myös esillä myös torstaina 26. syyskuuta alkavilla Lahden Caravan 2024 -messuilla. Messut jatkuvat aina sunnuntaihin, 29. syyskuuta saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Neliveto Ajettavuus Omavaraisuus Makuutilat Hymer Grand Canyon S CrossOver POLTTOMOOTTORI, neliveto 6-syl. dieselmoottori 2 987 cm 3 9-v. automaattivaihteisto 141 kW (190 hv), 400 Nm WLTP-kulutus – l/100km CO 2 -päästöt – g/km Suorituskyky 0–100 km/h – s huippunopeus – km/h Mitat Pituus 5 930 mm Leveys 2 060 mm Korkeus 2 850 mm Akseliväli 3 665 mm Tavaratila – l Omamassa 3 215 kg perävaunu 2 800 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 143 300 € koeajoauto 151 965 € Lue lisää Kaikki artikkelit 27.9.2020 Ajoneuvot Hymer BML-I 890 on kolmeakselinen lippulaivamalli laajoilla personointimahdollisuuksilla 19.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hymer Venture S – kerrankin matkailuautorintamalla jotain aivan uutta! 1.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hymer Masterline on hulppea maantiekoti, mutta mikä siinä on kaikkein ylellisintä? 29.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Maastokelpoisempaa matkailua – Hymer ML-T 580 4×4 17.1.2020 Ajoneuvot Caravan 2020: Hymer Tramp S 695 – kasvot vastakkain eurotyyliin 29.3.2019 Ajoneuvot Ensiunet matkailuautossa: Hymer B-MC I 580 on iso sekä päältä että sisältä 7.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hymer Grand Canyon S – retkeilyauto myös huonoille teille 26.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: On meillä stereot, televisio, mikroaaltouuni ja… – keskuspölynimuri! Viinikaappikin löytyy! 26.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Retkeilyautot trendaavat edelleen – toimii vaikka liikkuvassa työssä 13.8.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvovalmistaja Dethleffsiltä uusi perheautosarja – tilaa isollekin porukalle 12.7.2024 Uutinen Uusien matkailuajoneuvojen kauppa piristyi ÂÂalkuvuonna 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan 7.5.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvokauppa kiihtyi alkuvuonna 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 4.2.2024 Ajoneuvot Caravan 2024: Ci Elliott 66 XT – Kylpyhuonetta koko auton leveydeltä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 25.9.2024 Koeajo Koeajo: MG 4 Trophy Extended Range – kiinalaissähköauton kasvaneet toimintamatka ja hinta 25.9.2024 Tapahtumat Päivän kuva(t): Riihimäen Turpakäräjillä 26.9.2024 Koeajo Koeajo: Hymer Grand Canyon S CrossOver – erämaahan vaikka kymmeneksi päiväksi 23.9.2024 Laivat Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu - M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa 23.9.2024 Laivat Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu - M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle 22.9.2024 Ajatuksia autoista Terve, ja kiitos ammatista: Top Gear -trion jäähyväiset herkistävät – Ajatuksia autoista 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja