16.10.2025

Koeajo: KGM Torres Hybrid – ronski kuori, pehmeä sisus

Kuva Tuomas Rajala

KGM Torres Hybrid vakuuttaa kaikella, paitsi uudelle merkille tärkeimmällä ominaisuudella. Hinta on nimittäin hieman liian kova.

SsangYongista päivitti nimensä paremmin eurooppalaiseen suuhun soveltuvaksi jokin aika sitten. Nykyään merkki kulkee nimellä KGM, eikä muutos rajoitus pelkkään nimeen. Myös tuote on aiempaa paremmassa iskussa.

Torres on ylemmän keskikokoinen SUV-malli, joka kilpailee Kia Sportagen, Hyundai Tucsonin ja Skoda Kodiaqin kanssa. Suorin kilpailija on ulkomuotoa katsellessa kuitenkin Toyota RAV4, jonka piirteet tulevat väkisin mieleen korealaisautoa katsellessa.

KGM:n leimallisin piirre löytyy auton takaa. Tavaratilan kansi näyttää siltä, että siihen olisi koteloitu auton vararengas. Kyseessä ei kuitenkaan ole varapyörän kotelo, vaan pelkkä koriste. Kikka on ihan onnistunut, ja tuo autoon hieman tervetullutta rouheutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Tyylikäs design
  • Ajomukavuus
  • Ärsyttävä piippailu

Samaa ei voi sanoa konepellin reunoihin sijoitetuista muovisista palikoista, joiden ajatuksena on viedä tunnelmaa oikeiden maastoautojen suuntaan. Koukuista on esimerkiksi Hummer H1:n tapauksessa voitu roikuttaa koko auton painoa, mutta KGM:n muoviset kikkareet tuskin kestävät yli 10 kilon vetoa.

Design on pääosin onnistunutta, ja modernit etu- ja takavalot tuovat mieleen kalliimmat automallit. Myös sisusta näyttää paremmalta kuin saattaa toivoa. Digimittariston designissa on vahva viittaus BMW:hen.

Sähköllä jopa satasta

Torresin voimalinja on täyshybridi, jolla ajellaan sähköllä jopa 100 km/h nopeuteen asti. 1,5-litrainen polttomoottori on pääosin generaattori, joka tuottaa voimaa sähkömoottorille. Se kuitenkin kytkeytyy päälle ajon aikana myös silloin, kun autolta vaaditaan maksimaalinen määrä voimaa. Kyseessä on siis sarja- ja rinnakkaishybridi.

Bensiinimoottori tuottaa 149 hv ja 220 Nm teholukemat, mutta yhdessä sähkömoottorin kanssa päästään yhteislukemiin 204 hv ja 300 Nm. Yhteisteho saa Torresin kulkemaan kohtuullisen pirteästi. Voimalinja on kaikkinensa toimiva ja kyseessä on laina BYDiltä. Isommalla kiinalaisvalmistajalle jolla on paljon kokemusta sähköistettyjen voimalinjojen kanssa, mikä hyödyttää myös Torresia.

Mitenkään erityisen energiataloudellinen paketti ei ole kyseessä, sillä vaikka ilmoitettu kulutus on kuuden litran verran, kannattaa varautua hieman suurempaan polttoainemenekkiin. Se ei ole ihme, sillä auto on fyysiseltä kooltaan iso. Koeajolla keskikulutus pyöri 7,5 litran tuntumassa.

Tilaa on hyvin sekä ohjaamossa, että tavaratilassa. Konttiin mahtuu 700 litraa. Tavaratilan muoto on järkevä, joten sisään mahtuu myös isompia tavaroita. Perheautoksi KGM on varsin järkevä vaihtoehto.

Ajettavuuden näkökulmasta homma toimii hyvin. Alusta on mukava ja ohjaus tuntuu loogiselta. Ajomelu ei kantaudu sisään liiaksi, mutta kyseessä ei tietenkään ole mikään superhiljainen edustusauto.

Piipittää kuin viimeistä päivää

Torresin suurimmat heikkoudet ovat muualla äänimaailmassa. Auto varoittaa häiritsevällä piipittelyllä milloin mistäkin, eikä ääni ole huomaamaton. Esimerkiksi nopeusvaroitus on sitä luokkaa, että sen päällä pitäminen on oikeasti aivan mahdoton ajatus. Kertakin saa elimistön pakene tai taistele -tilaan. Onneksi mallista puuttuu esimeriksi Musso EV:ssä oleva kuljettajan vireystilan valvonta, joka on markkinoiden hirvein

Ilmeisesti korealaiset rakastavat erilaisia piippailuja ja kalkatuksia, sillä auto soittaa melodiaa esimerkiksi silloin, kun kuski kävelee auton luota pois ja ovet lukkiutuvat. Sävelmät kuulostavat samalta kuin pyykkikone pesuohjelman jälkeen.

Tietoviihde on hieman hidas reagoimaan, ja loogisuus on vähän niin ja näin. Samaa voi sanoa vaihdevalitsimesta, sillä kuski painaa vaihdestaakia usein liian nopeasti auton käynnistymisen jälkeen. Auto ei ehdi peliin mukaan, ja sitten pitääkin käyttää laatikko P-asennolla ja käynnistää auto uudelleen. Auto jää turhan helposti valmiustilaan, mutta ei varsinaisesti käynnisty.

KGM on tehnyt mallinsa kohdalla paljon hyvää kehitystyötä, ja laatu ja ajomukavuus ovat nousseet selkeästi korkeammalle kuin SsangYong-aikoina. Puutteita on edelleen, mutta ei samalla tavalla kuin aiemmin.

Suurin kysymys uuden merkin kohdalla on luonnollisesti hinta. Torres on hyvän kokoinen SUV, joka maksaa 40 000 euroa. Se on kokoluokassaan kilpailukykyinen hinta, mutta ei silti niin edullinen, että jättäisi muut varjoonsa. Torresin vakiovarustelu on tosin montaa muuta merkkiä kattavampi.

Esimerkiksi Toyota RAV4 on halvimmillaan vain pari tonnia kalliimpi, mikä voi olla monelle pohdinnan paikka. Maksaako tutusta merkistä muutama tonni extraa, vai hypätä tuntemattoman merkin kyytiin? Se on KGM:n suurin haaste, sillä itse tuote tuntuu laadukkaalta.

KGM Torres Hybrid

HYBRIDI, etuveto
4-syl. bensiinimoottori 1 499 cm3
Portaaton automaattivaihteisto
150 kW (204 hv), 300 Nm
WLTP-kulutus 5,9 l/100km
CO2-päästöt 133 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 s
huippunopeus 175 km/h

Mitat
Pituus            4 705 mm
Leveys           1 890 mm
Korkeus         1 720 mm
Akseliväli       2 557 mm
Tavaratila      703 l
Omamassa   1 670 kg
perävaunu    1 300 / 500 kg

Euro NCAP    ei testattu
Takuu           7 v / 150 000 km
Hinta alkaen 39 900 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat