16.10.2025 Koeajo Koeajo: KGM Torres Hybrid – ronski kuori, pehmeä sisus Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa KGM Torres Hybrid vakuuttaa kaikella, paitsi uudelle merkille tärkeimmällä ominaisuudella. Hinta on nimittäin hieman liian kova. SsangYongista päivitti nimensä paremmin eurooppalaiseen suuhun soveltuvaksi jokin aika sitten. Nykyään merkki kulkee nimellä KGM, eikä muutos rajoitus pelkkään nimeen. Myös tuote on aiempaa paremmassa iskussa. Torres on ylemmän keskikokoinen SUV-malli, joka kilpailee Kia Sportagen, Hyundai Tucsonin ja Skoda Kodiaqin kanssa. Suorin kilpailija on ulkomuotoa katsellessa kuitenkin Toyota RAV4, jonka piirteet tulevat väkisin mieleen korealaisautoa katsellessa. KGM:n leimallisin piirre löytyy auton takaa. Tavaratilan kansi näyttää siltä, että siihen olisi koteloitu auton vararengas. Kyseessä ei kuitenkaan ole varapyörän kotelo, vaan pelkkä koriste. Kikka on ihan onnistunut, ja tuo autoon hieman tervetullutta rouheutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tyylikäs design Ajomukavuus Ärsyttävä piippailu Samaa ei voi sanoa konepellin reunoihin sijoitetuista muovisista palikoista, joiden ajatuksena on viedä tunnelmaa oikeiden maastoautojen suuntaan. Koukuista on esimerkiksi Hummer H1:n tapauksessa voitu roikuttaa koko auton painoa, mutta KGM:n muoviset kikkareet tuskin kestävät yli 10 kilon vetoa. Design on pääosin onnistunutta, ja modernit etu- ja takavalot tuovat mieleen kalliimmat automallit. Myös sisusta näyttää paremmalta kuin saattaa toivoa. Digimittariston designissa on vahva viittaus BMW:hen. Sähköllä jopa satasta Torresin voimalinja on täyshybridi, jolla ajellaan sähköllä jopa 100 km/h nopeuteen asti. 1,5-litrainen polttomoottori on pääosin generaattori, joka tuottaa voimaa sähkömoottorille. Se kuitenkin kytkeytyy päälle ajon aikana myös silloin, kun autolta vaaditaan maksimaalinen määrä voimaa. Kyseessä on siis sarja- ja rinnakkaishybridi. Bensiinimoottori tuottaa 149 hv ja 220 Nm teholukemat, mutta yhdessä sähkömoottorin kanssa päästään yhteislukemiin 204 hv ja 300 Nm. Yhteisteho saa Torresin kulkemaan kohtuullisen pirteästi. Voimalinja on kaikkinensa toimiva ja kyseessä on laina BYDiltä. Isommalla kiinalaisvalmistajalle jolla on paljon kokemusta sähköistettyjen voimalinjojen kanssa, mikä hyödyttää myös Torresia. Mitenkään erityisen energiataloudellinen paketti ei ole kyseessä, sillä vaikka ilmoitettu kulutus on kuuden litran verran, kannattaa varautua hieman suurempaan polttoainemenekkiin. Se ei ole ihme, sillä auto on fyysiseltä kooltaan iso. Koeajolla keskikulutus pyöri 7,5 litran tuntumassa. Tilaa on hyvin sekä ohjaamossa, että tavaratilassa. Konttiin mahtuu 700 litraa. Tavaratilan muoto on järkevä, joten sisään mahtuu myös isompia tavaroita. Perheautoksi KGM on varsin järkevä vaihtoehto. Ajettavuuden näkökulmasta homma toimii hyvin. Alusta on mukava ja ohjaus tuntuu loogiselta. Ajomelu ei kantaudu sisään liiaksi, mutta kyseessä ei tietenkään ole mikään superhiljainen edustusauto. Piipittää kuin viimeistä päivää Torresin suurimmat heikkoudet ovat muualla äänimaailmassa. Auto varoittaa häiritsevällä piipittelyllä milloin mistäkin, eikä ääni ole huomaamaton. Esimerkiksi nopeusvaroitus on sitä luokkaa, että sen päällä pitäminen on oikeasti aivan mahdoton ajatus. Kertakin saa elimistön pakene tai taistele -tilaan. Onneksi mallista puuttuu esimeriksi Musso EV:ssä oleva kuljettajan vireystilan valvonta, joka on markkinoiden hirvein Ilmeisesti korealaiset rakastavat erilaisia piippailuja ja kalkatuksia, sillä auto soittaa melodiaa esimerkiksi silloin, kun kuski kävelee auton luota pois ja ovet lukkiutuvat. Sävelmät kuulostavat samalta kuin pyykkikone pesuohjelman jälkeen. Tietoviihde on hieman hidas reagoimaan, ja loogisuus on vähän niin ja näin. Samaa voi sanoa vaihdevalitsimesta, sillä kuski painaa vaihdestaakia usein liian nopeasti auton käynnistymisen jälkeen. Auto ei ehdi peliin mukaan, ja sitten pitääkin käyttää laatikko P-asennolla ja käynnistää auto uudelleen. Auto jää turhan helposti valmiustilaan, mutta ei varsinaisesti käynnisty. KGM on tehnyt mallinsa kohdalla paljon hyvää kehitystyötä, ja laatu ja ajomukavuus ovat nousseet selkeästi korkeammalle kuin SsangYong-aikoina. Puutteita on edelleen, mutta ei samalla tavalla kuin aiemmin. Suurin kysymys uuden merkin kohdalla on luonnollisesti hinta. Torres on hyvän kokoinen SUV, joka maksaa 40 000 euroa. Se on kokoluokassaan kilpailukykyinen hinta, mutta ei silti niin edullinen, että jättäisi muut varjoonsa. Torresin vakiovarustelu on tosin montaa muuta merkkiä kattavampi. Esimerkiksi Toyota RAV4 on halvimmillaan vain pari tonnia kalliimpi, mikä voi olla monelle pohdinnan paikka. Maksaako tutusta merkistä muutama tonni extraa, vai hypätä tuntemattoman merkin kyytiin? Se on KGM:n suurin haaste, sillä itse tuote tuntuu laadukkaalta. KGM Torres Hybrid HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 499 cm3 Portaaton automaattivaihteisto 150 kW (204 hv), 300 Nm WLTP-kulutus 5,9 l/100km CO2-päästöt 133 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,3 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 4 705 mm Leveys 1 890 mm Korkeus 1 720 mm Akseliväli 2 557 mm Tavaratila 703 l Omamassa 1 670 kg perävaunu 1 300 / 500 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 39 900 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2025 Koeajo Koeajo: KGM Musso EV – tämä autoveroton lava-auto on luokassaan hyvin epätyypillinen 12.8.2024 Koeajo Koeajo: KGM Torres EVX – jättiharppaus kohti parempaa 7.4.2024 Koeajo Koeajo: KGM Torres EVX – SsangYongin uusi raikas tuleminen yllättävin apuavoimin 16.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: KGM Torres EVX – kehityksen ripeys yllättää 7.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: KGM Korando e-Motion – hihkuen lataamaan 13.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tupakoitko autossa huomaamattasi, vai mitä hyötyä tästä kuljettajan tarkkailutoiminnosta oikeasti on? 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 31.10.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom Multicap – monikäyttöinen kumppani arkeen ja työhön 29.10.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – melkein liian hyvä sähköauto 27.10.2025 Koeajo Koeajo: BYD Seal Excellence AWD – siitä piti tulla Teslan ”tappaja” 26.10.2025 Koeajo Moottori 100 vuotta: koelensimme DC-3:n Malmilla vuonna 2017 26.10.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C5 Aircross – todennäköisesti mukavampi kyyti kuin sulla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan