22.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kunnianhimon kangistama – Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston huipulla majaileva Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD DCT GT-Line tuo mukanaan lähes kaikki varusteet, mutta perusversioon nähden tuplahinta on jo turhan kova pala. Hyvää: tilava, varusteltu, näyttävä. Huonoa: hinnan ja viimeistelyn suhde, voimalinjan reagointi. Neljännen sukupolven Kia Sportage esiteltiin 2015, korealaisvalmistajan katumaasturisuosikin terävöittäessä ilmettään rohkeammin Kian nykytyylin mukaiseksi. Tilava Sportage onkin ollut valmistajalleen edelleen myyntimenestys.Tutusta Sportagesta tällä kertaa koeajoon valikoitui malliston tehokkain bensiinimoottori, ahdettu 1,6-litrainen T-GDI, josta saadaan 177 hevosvoimaa. Bensiinimoottori tarjoaa joustavuutta myös voimalinjan kanssa, sillä T-GDI on mahdollista valita etuvedon tai manuaalivaihteiston pariksi. Suurinta mukavuutta tarjoaa kuitenkin nelivedon ja seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmä. Moottoria vastaava dieselvaihtoehto, 2,0-litrainen CRDi 185 hevosvoiman versiona, ei tarjoa kuin automaatin ja nelivedon yhdistelmän.Sportagen varustetasot ovat hinnaston aloittava Active, tutut LX ja EX, Business Premium sekä sporttisuutta korostava ylellinen GT-Line. Näyttävän GT-Linen erottaa ulkoisesti esimerkiksi led-sumuvaloista, alleajosuojista edessä ja takana, omasta 19-tuumaisesta vannedesignista ja kromilistoista. Matkustamossa luvassa on puolestaan nahkaverhoilu, alumiinisomisteiset polkimet, D-muotoinen ohjauspyörä sekä vaihteenvalitsimet ohjauspyörän yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan liikkeessäKattavasti turvavarusteltu Kia Sportage on helppo ajettava kaupungissa, kiitos muun muassa kuolleen kulman varoitusjärjestelmän ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän. Koostaan huolimatta Sportage tuntuu kohtuullisen ketterältä ajettavalta. Toisaalta maantiellä kulku on eleettömän helppoa ja rengasmelu on hallinnassa. Perustunnoton ohjaus on painotettu luontevasti.Suurin miinus ajettavuudessa tulee pintakovasta jousituksesta, joka liittyy GT-Linen 19-tuumaisiin renkaisiin. Erikoisesti myös istuinmuotoilu liittyy tilanteeseen. Turhan napakaksi topattu istuin tuntuu siltä, että istuminen tapahtuu enemmän penkin päällä kuin penkissä. Tämä korostaa jousituksen kovuutta. Pihatieltä poistuville kerrottakoon, että Kia Sportagen maavara on 172 mm, lähestymiskulma on 16,7° ja jättökulma 23,9°.Toivomisen varaa jää voimalinjaankin. Moottorin ja vaihteiston yhteispeli ei ole täysin saumatonta, sillä hetkittäin parivaljakko tuntuu ikään kuin odottavan jotakin. Liikkeellelähdöt ovat usein viipyileviä ja ronskimmalla kaasunkäytöllä tuloksena on turhaa ryntäilyä. Tilanne onneksi helpottuu vauhdin karttuessa, mutta kaupunkiviidakossa kuljettajalta kysytään välillä hermoja. Moottoritiellä ja ohituksissa Sportagen voimavarat riittävät mainiosti.Kunnianhimon uhriMalliston huipulla majaileva GT-Line-varustelu tuo luonnollisesti mukanaan koko joukon mukavuusvarusteita. Suuri osa niistä on tuttuja jo Business Premium -varustelusta. Keskikonsolin keskipisteenä on 8-tuumainen navigoinnin näyttö ja käyttöliittymä on tuttu Kian muusta mallistosta. Järjestelmä hoitaa tehtävänsä hyvin, tosin vain englanniksi tai ruotsiksi. Samalla äänentoistosta vastaa JBL:n valmistama 320 watin äänijärjestelmä.Mukavuusvarusteisiin kuuluu myös sähkötoiminen takaluukku, avaimeton käynnistys ja kuljettajan istuimen sähkösäädöt. Turvallisuusvarusteiden parhaimmistoon kuuluu automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sekä kääntyvät xenon-ajovalot.Kia Sportagen paras puoli on sen tilavuus, sillä etuistuinten lisäksi väljyyttä riittää myös takaistuimilla. Tavaratilaa on 503 litraa ja se on laajennettavissa 1 492 litraan. Mielenrauhaa tuo puolestaan Kian pitkä takuu.Yllättävästi Kia Sportagen suurin haaste on malliston laaja skaala. Kun hinnat alkavat 24 990 eurosta, olettaisi lähes tuplahinnalla saavan jo jotain todella erityistä. Tarjolla on toki paljon, mutta valitettavasti Sportagen varusteiden toteutus, materiaalien ja viimeistelyn taso ei kanna enää 50 000 euron tuntumassa.Kia Sportage on tasapainoinen kokonaisuus, mutta pelkästään kaikkien varusteiden ruksiminen ei riitä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD DCT GT-Line Hinta alkaen 48 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km 9,2 (kaup.) / 6,5 (maant.) / NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 175 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 503 l Omamassa: 1534–1704 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa