30.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 – konservatiivi uudistuu tyylilleen uskollisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-5 on valmistajan varsinainen syömähammas, joten onkin luonnollista että autoa päivitetään erittäin varovaisin askelin. Hyvää: Laatuvaikutelma, käytettävyys. Huonoa: Kulutus, ajomelu huonolla tiellä. Nykyisen sukupolven Mazda CX-5 esiteltiin vuonna 2017 ja mallia esitti jo tuolloin olevansa erinomainen kokonaisuus. Erinäisten vuosimallipäivitysten myötä auto on hioutunut yhä paremmaksi – ja auton päivittämistä jatketaan myös mallivuodelle 2022.Ulkonäölliset muutokset keskittyvät auton päätyihin. Puskurin alaosa on muotoiltu sulavampilinjaiseksi ja maskin kuviointi on vaihtunut tiiviistä hunajakennosta suurempi- ja harvempikuvioiseen. Myös takapäätä on muotoiltu hieman uusiksi, mutta kaikkiaan uudistuneen CX-5:n uusia muotoja saa oikein etsiä – Mazdan mielestä vanhassa on selvästi vara parempi.Sisätiloja ei ole visuaalisessa mielessä juuri uudistettu, mutta uutena toimintona Mazdasta löytyy (oikean varustetason myötä) puhelimen langaton lataustoiminto. Tavaratilan lattiassa ei ole enää lastauskynnystä ja varapyöräkoteloon on vapautunut lisää tilaa bassokaiuttimen uudelleenmuotoilulla. Nyt tavaratilan välipohjan alle saakin roinaa varsin reilusti. Takaovet avautuvat 90 astetta, joten lastenistuimet heittää kyytiin vaivatta. Ilmeen muuttumattomuudesta huolimatta CX-5:n ohjaamon kelluva näyttö, fyysiset painikkeet ja laadukkaan tuntuiset pintamateriaalit tuntuvat yhä virkeältä ratkaisulta. Ja ennen kaikkea käytettävyys on huipputasoa, ohjaamossa ei käytännössä ärsytä yhtään mikään – eikä auton tarvitse huutaa varusteistaan, vaikka koeajoyksilö on imaissut sisuksiinsa koko lisävaruste-menun. Kosketusnäyttöäkään ei kaipaa, sillä Mazdan tietoviihdejärjestelmä tottelee kauniisti keskikonsoliin sijoitettua komentorullaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParempaa mukavuuttaEnnestään hyvällä tasolla olleita NVH-ominaisuuksia on parannettu – valmistajan mukaan niin jousitusmukavuus kuin ajomelukin pitäisi olla aiempaa paremmalla tasolla.Mukavasti ja hiljaisesti Mazda kulkeekin – kuten se on tehnyt aiemminkin. Tuttuun tapaan ohjaamoon kantautuu lähinnä vapaastihengittävän neloskoneen murinaa, mutta ei häiritsevällä tavalla. Mukavuus tosin painottuu kestopäällysteisille teille, talvella huonosti ylläpidetyillä sivuteillä alustan vire on isompiin töyssyihin liian kova ja tarpeeksi karkealla pinnalla korviin alkaa kantautua myös resonointia. "Uutena" ominaisuutena Mazda CX-5 on saanut Off road -ajotilan joka optimoi I-Activ -nelivedon, luistoneston, vaihteiston ja tyhjäkäynnin parhaan pidon ehdoille. Vaikka kyseessä ei mikään maasturi olekaan, japanilainen ryömii hämmästyttävän helposti auraamattomilla metsäautoteillä. Nykyään autosta ei saa myöskään ajonvakautusta kokonaan pois päältä lainkaan, joten nelivetohauskan lumella voi unohtaa. Vetoluistonesto kytkeytyy kuitenkin pois päältä Off road -tilan myötä, ja tällöin huomaa myös selvästi vedon kytkeytyvän muita ajotiloja vahvemmin takarenkaille.Kipupisteenä kulutusTiukkojen EU-päästörajojen myötä autonvalmistajille jokainen vähennetty hiilidioksidigramma on tärkeä, ja kulutusta kerrotaan saadun alas automaattivaihteiston optimoinnilla. 2,5-litraisen moottorin kerrotaan myös vastaavan kaasuun paremmin – eroa on vaikea huomata kun koeajon aikana ei ollut mahdollisuutta ajaa rinnakkain uutta ja vanhaa mallia, mutta kaasunvastetta voi kieltämättä kutsua ripeäksi ja intuitiiviseksi.Kulutus sen sijaan tuntuu nykyään sähköistettyjen voimalinjojen aikana korkealta. Yhä vapaasti haukkovan nelivetomallin kulutus tuntui pyörivän noin 8,5 litran tienoilla sataa kilometriä kohden, ja se onkin ehkä CX-5:n heikoin kohde.Halvimmillaan nelivetoisen CX-5:n saa alkaen-varustelulla, kaksilitraisella koneella ja manuaalivaihteistolla alle 42 000 euron, mutta silloin joutuu luopumaan muun muassa hyvästä Bosen audiojärjestelmästä, digimittaristosta, tuulilasinäytöstä, puhelimen langattomasta latauksesta, sekä monesta turvallisuusvarusteesta. Etuvetomalliston halvimmalle yksilölle näytetään 35 900 e:n hintaa, joten laajasta mallistosta löytyy reilusti vaihtoehtoja eri tarpeisiin.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD Signature 6AT Hinta alkaen 56 102 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 028 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm3, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 143 kW (194 hv), 6000 r/min Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,0 (yhd.) CO2-päästöt 182 g/km Mitat pituus 4575 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1665 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 541–1303 l Omamassa: 1627 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa