6.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz Vito uudistui, mutta vanhaakin jäi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore dieselmoottori ja automaattivaihteisto tähdittävät Mercedes-Benz Vito -faceliftiä, mutta ikäkin tuntuu paikka paikoin. Hyvää: sivistynyt moottori, ajettavuus. Huonoa: viivyttelevä neliveto, poljinkäyttöinen seisontajarru. Mercedes-Benz Vito uudistui merkittävimmin kaksilitraisen OM 654 -turbodieselin osalta. Tätä moottoria ei ole ennen Vitossa nähty: valmistajan henkilöautoissa kyseinen kone otettiin käyttöön vuonna 2016 ja Viton pikkubussiversio V-sarjassa toissa vuonna. Tehoversiot ovat Viton tapauksessa astetta maltillisemmat eli 136, 163 ja 190 hv, ja etuja on valmistajan mukaan nähtävillä erityisesti kulutus- ja päästöpuolella.Samalla automaattivaihteisto on nyt kaksi pykälää parempi eli yhdeksänportainen (manuaalilaatikon saa keskitehoiseen versioon). Vetotapana on tämän moottorin yhteydessä takaveto ja lisähintaan neliveto. Lisäksi on saatavana 1,8-litrainen diesel etuvetoisena sekä täyssähkömalli eVito.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa ilmajousituksellaMaskin ja sisätilojen lievien viilausten ohella liitettävyydet ovat monipuolistuneet. Uutuusvarusteista koeajoautossa ei ollut ilmajousitusta, joka tuli loppusyksystä tarjolle niin V-sarjaan kuin Vitoonkin sähköversiot mukaan lukien. Myös digitaaliseksi muuntuva taustapeili, joka turvaa takanäkyvyyden vaikka kuormatila olisi täynnä, jäi myöhempien tutustumisten varaan.Turvavaruste- ja miksei mukavuusvarustepuolenkin tärkein uutuus on mukautuva vakionopeudensäädin, joka toimii käytännössäkin moitteetta ja yllättäviinkin edessä autoilevien kaistanvaihtoihin pehmeästi reagoiden. Säädintä käytetään edelleen perinteisellä mersun vivulla toisin kuin valmistajan henkilöautoissa.Osittain hieno voimalinjaAjettu Vito-yksilö oli laajan malliston kolmesta koripituudesta keskimmäinen, keskilinjaa se edusti myös teholtaan, ja lisälistalta oli ruksittu niin automaatti kuin nelivetokin.Tuore moottori/vaihteistoyhdistelmä liikuttaa Vitoa kuten nykyaikaista pakua pitääkin, siis äänettömästi, värinättömästi ja voimakkaasti. Kulmikkainta kastia kokonaisuudessa edustaa 45/55-perusvoimanjaolla toteutettu neliveto, joka tuntuu tietyissä tilanteissa hieman liiankin takapainotteiselta. Esimerkiksi jyrkän jäämäen juurella auto ehtii miltei kaivautua paikoilleen ennen kuin singahtaa etuvetoavun turvin eteenpäin. Sen sijaan liukkaissa mäkilähdöissä neliveto pelaa kuten pitääkin.Vanhanaikainen yksityiskohta on myös polkimella käytettävä ja vivusta mekaanisesti vapautettava seisontajarru – perimersumaisen käytön omaksuneet eivät tosin varmaankaan kiinnitä moiseen erityishuomiota.Astetta henkilöautomaisempiAjomukavuutta ei voi moittia, joskaan pitkittäissuuntaista tilaa ei ohjaamossa ole sen enempää kuin kilpailijoissa – näkyvästi kuormatilaan työntyvästä väliseinästä huolimatta. Seinän materiaalikaan ei lasikuituisuudessaan herätä ainakaan premium-ajatuksia.Muuten tavaratila-asiat ovat normaalit suorine seinineen ja riittävästi aukeavine ovineen, mutta koeajoautossa katse osui led-valojen puutteeseen. Yksi etu auton muotoilussa sitä paitsi erottuu: suipon yleismuotonsa ansiosta Vito näyttää useimpia pakettiautoja henkilöautomaisemmalta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz Vito 116 CDI 4x4 3.05/32K keskipitkä A2 A Hinta alkaen 54 251 € Koeajetun auton hinta varusteineen 63 312 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (163 hv), 4200 r/min Vääntö 380 Nm (1200–2400 r/min) Vääntö 380 Nm (1200–2400 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 2020 mm, korkeus 1860 mm, akseliväli 3200 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin