3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Colt jakaa tekniikan Renault Clion kanssa. Colt on mukava pikkuauto perusarkeen. Mitsubishi kohentelee asemiaan automarkkinalla vähän kerrassaan uudistamalla mallistoaan. Suosittu katumaasturi Outlander odottelee tosin vuoroaan todennäköisesti vasta ensi vuodelle, mutta tämän vuoden uutuus Mitsulla on pieni Colt, joka ikäänkuin palautuu taas Mitsubishin mallistoon. Mitsubishin ensimmäinen täyssähköauto tullee myyntiin myös ensi vuoden aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu mallinimi käyttöönColtin ensimmäinen ja toinen sukupolvi olivat aikanaan varsin suosittuja malleja ja nyt Mitsu hyödyntää tuttua mallinimeä taas uudelleen vuosien tauon jälkeen.Teknisesti Mitsubishi Colt on yhtä kuin Renault Clio, autot myös tulevat samalta tehtaalta Turkista. Temppu on itseasiassa Mitsulle tuttu sen autojen valmistuksen alkuajoista saakka, Mitsubishin ensimmäinen sarjavalmisteinen malli, Mitsubishi Model A yli sata vuotta oli lisenssillä valmistettu Fiat Tipo 3.Clion lähes täydellisestä ”kopioinnista” Mitsubishi on saanut paljon negatiivistakin puhetta aikaiseksi, mutta sitähän autoteollisuus nykypäivänä on. Sisarmalleja löytyy poikkeuksetta kaikilta merkeiltä, osa niistä on muotoiltu kokonaan uudelleen, toiset eivät niinkään, kuten Mitsubishin tapauksessa.Oli miten oli, Mitsun ulkomuoto ja keulan ilme on varsin raikas. Siinä on dynaamisuutta ja se näyttää aivan Mitsubishiltä. Jos yhteyttä Renault Clioon ei tietäisi, sitä ei välttämättä edes arvaisi.Tarjolla kahdella moottorillaMitsubishi Coltissa on valittavana kaksi moottorivaihtoehtoa, aiemmin Moottorin koeajossa ollut hybridi tai vaihtoehtoisesti hinnat alkaen malliston muodostava 1-litraisella bensiinimoottorilla varustettu malli.Mallisto alkaa Invite-varustelusta, jolloin alkaen hinta on juuri alle 20 000 euroa eli 19 990 euroa. Koeajettu versio, Intense, on hinnaltaan 22 390 euroa ja siinä alkaa olla jo varustelu melkoisen kattava. Varustelusta löytyvät jo automaattiset kaukovalot, kuolleen kulman varoitin, mukautuva vakionopeudensäädin, takaikkunat on tehdastummennettu ja vanteina on 17-tuumaista alumiinia. Sisätiloissa etuistuimista löytyy myös tärkeä korkeussäätö. Ratinlämmitys ja automaatti-ilmastointi ovat vakiona.Ainoa miinus automallissa on, että sitä ei saa lainkaan automaattivaihteistolla, 1-litraisen bensiinimoottorin yhteydessä on aina manuaalivaihteisto.Jos Coltin haluaa automaatilla, silloin autoksi täytyy valita 1,6-litrainen hybridi, jolloin automaattivaihteisto kuuluu pakettiin ja hinta myös nousee lähes 26 000 euroon.Ketterä ja mukavaKaupunkiajossa Mitsu on todella ketterä ja mukava ajaa – ja se onkin omimillaan siinä, mihin se on tarkoitettu – perheen kakkosautoksi tai vaikka pariskunnan ykkösautoksi kaupunkiliikenteeseen.Mitsulla pyörittelee mielikseen perusarkiajoja – mutta Colt on kykenevä myös maantiellä. Kun Coltin saa vauhtiin, se on maantiellä mukava ja vakaa auto ajaa. Ohjaus on Coltissa on mukavan napakka ja auton alusta toimii miellyttävästi myös maantiellä. Colt on toisin sanoen varsin tukeva ajaa pidempääkin matkaa ja auton hyvällä istuinergonomialla on tähän luonnollisesti vaikutusta.Litrainen bensiinimoottori sekä manuaalivaihteisto ovat kuitenkin ihan mukava yhdistelmä. Mikään raketti Colt ei kuitenkaan ole, ja kaasua täytyy käyttää reippaasti liikennevirrassa. Moottori vääntää kyllä ja jaksaa viedä autoa sen mitä tarvitsee, tosin ohituskiihtyvyys Coltissa ei matalien tehojen ja pienen väännön vuoksi ole mikään valtava. Manuaalivaihteistosta täytyy iskeä pienempää silmään, jos haluaa, että auton pellin alla tapahtuu jotain.Coltin Intense-varustelutaso sisältää hyvät varusteet ja autossa on esimerkiksi infotainmentissa myös kaikki tarvittava, kuten älypuhelimen peilaus. Infotainmentin näyttö on vain 7-tuumainen, mutta kaikki sen toiminnot on ryhmitelty infotainmentiin selkeästi, joten käyttö on helppoa. Näytön tuntuma on hieman jähmeä ja annetut komennot eivät mene aina perille heti ensimmäisella kerralla.Mitsubishi Coltin koeajettu Intense-versio on hyvin varusteltu, mukava sekä tyylikäs pikkuauto. Intense-varustelu osuu siinäkin mielessä hyvin markkinaan, että esimerkiksi Renaultin mallistosta vastaavaa versiota ei löydy lainkaan. Renaultin mallistosta löytyy ainoastaan hieman alle 20 000 euroa maksava hinnat alkaen malli, ja sen jälkeen seuraavat mallit ovatkin yli 25 000 euroa maksavia hybridejä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Muotoilu Sisustus Ajettavuus Ei automaattivaihtoehtoa pienen bensiinimoottorin yhteydessä Infotainmentin näytön tuntuma Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T Intense MT POLTTOMOOTTORI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 999 cm 3 6-v. manuaalivaihteisto 67 kW (91 hv), 160 Nm WLTP-kulutus 5,2 l/100km CO 2 -päästöt 118 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 12,2 s huippunopeus 160 km/h Mitat Pituus 4 053 mm Leveys 1 798 mm Korkeus 1 439 mm Akseliväli 2 583 mm Tavaratila 391 l Omamassa 1 195 kg perävaunu 900 / 575 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 19 990 € koeajoauto 22 390 € Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta 17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua 21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin 14.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi 18.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kromia ja kunnianhimoa nokkaan – Mitsubishi Space Star 7.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX ja kuinka sama auto saa neljännen kasvojenkohotuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”