16.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Näppärä nakumalli – Suzuki GSX-S125 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki GSX-S125 nousee kerralla piikkiluokan kärkitaistoon. Hyvää: jarrut, jousitus, ketteryys. Huonoa: ei isokokoiselle kuljettajalle, lievä hermostuneisuus nopeissa kaarteissa. Suzukin on pitkään odotettu täydentävän valikoimaansa 125-kuutioisella mallilla. Odotus palkittiin, kun japanilaisvalmistaja toi markkinoille sekä GSX-R125 -sporttimallin että GSX-S125 -nakun. Nyt koeajamamme nakumallin ennakoidaan nousevan suosituimmaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mittasuhteet kohdallaan Isokokoisimmille kuljettajille Suzuki ei ole mitoitukseltaan paras mahdollinen, mutta pienemmille ja keskikokoisille ergonomia on sopiva. Matalan istuinkorkeuden ansiosta lyhyemmänkin on helppo hallita Suzukia. Kun vielä erittäin paljon kääntyvä ohjaustanko tekee kääntöympyrän halkaisijasta pienen, on pyörä kaupunkiliikenteen pyörityksissä ketterä. Lyhyen akselivälin ja terävän ohjattavuuden varjopuolena ajettavuus tuntuu nopeissa mutkissa jopa hieman hermostuneelta. Ajoasento on lievästi eteen nojaava, mutta painoa ei tule silti liikaa käsien varaan. Mittaristo on harvinaisen selkeälukuinen, ja hallintalaitteet käteen sopivat sekä laadukkaan tuntuiset. Virtalukossa on ”shutter key” -järjestelmä, jolla virta-avaimen aukko voidaan sulkea ilkivallan ja murtamisen estämiseksi. Kovahko satula antaa hyvän tuntuman, ja osoittautui koeajossa varsin mukavaksi. Täysitehoinen Vaihteisto on välitetty moottorin voimavarat huomioon ottaen lyhyeksi. Huipputehoa on lain sallimat täydet 15 hevosvoimaa. Tasamaalla nopeus asettuu lukemaan 110–120 km/h. Alamäessä ja myötätuulessa vauhti nousee helposti suuremmaksi, ylämäessä ja vastatuulessa se taas hyytyy selvästi. Kytkinkahva on kevyt käyttää. Vaihteistokin on sujuvatoiminen, ja vapaa löytyy helposti. Liikkeellelähtö onnistuu tarvittaessa kakkosvaihteella, mikä tuo samalla ison pyörän tuntua, kun lyhyeltä ykkösvaihteelta ei tarvitse heti vaihtaa suuremmalle pykälälle. Koeajokulutus jäi vaihtelevassa mutta reippaassa ajossa tasan kolmeen litraan, jolloin tankillinen riitti 350 kilometrin matkalle. Etujarru on 125-luokan parhaimmistoa sekä teholtaan että tuntumaltaan. Takajarrukin on tunnokkuudeltaan hyvä. Jousitus on onnistunut yhdistelmä kantavuutta ja pintaherkkyyttä. Maantieajossa ilahduttaa lisäksi moottorin värinättömyys. 125-luokassa suositut KTM 125 Duke ja Yamaha MT-125 saavat Suzukista kovan kilpailijan. Pyörä on hinnaltaan edullisempi, mutta ajotuntumaltaan ja laatuvaikutelmaltaan vähintään kilpailijoiden tasolla. Tarjolla on räväkän sinisen MotoGP-värityksen ohella musta ja puna-musta vaihtoehto. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki GSX-S125 Hinta alkaen 4 790 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 11 kW (15 hv), 10000 r/min Vääntö 11,5 Nm (8000 r/min) Vääntö 11,5 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 785 mm, paino tankattuna 133 kg, akseliväli 1 300 mm, tankin tilavuus 11 litraa. Rengaskoko: edessä 90/80-17, takana 130/70-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?