16.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Näppärä nakumalli – Suzuki GSX-S125 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki GSX-S125 nousee kerralla piikkiluokan kärkitaistoon. Hyvää: jarrut, jousitus, ketteryys. Huonoa: ei isokokoiselle kuljettajalle, lievä hermostuneisuus nopeissa kaarteissa. Suzukin on pitkään odotettu täydentävän valikoimaansa 125-kuutioisella mallilla. Odotus palkittiin, kun japanilaisvalmistaja toi markkinoille sekä GSX-R125 -sporttimallin että GSX-S125 -nakun. Nyt koeajamamme nakumallin ennakoidaan nousevan suosituimmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittasuhteet kohdallaanIsokokoisimmille kuljettajille Suzuki ei ole mitoitukseltaan paras mahdollinen, mutta pienemmille ja keskikokoisille ergonomia on sopiva. Matalan istuinkorkeuden ansiosta lyhyemmänkin on helppo hallita Suzukia.Kun vielä erittäin paljon kääntyvä ohjaustanko tekee kääntöympyrän halkaisijasta pienen, on pyörä kaupunkiliikenteen pyörityksissä ketterä. Lyhyen akselivälin ja terävän ohjattavuuden varjopuolena ajettavuus tuntuu nopeissa mutkissa jopa hieman hermostuneelta.Ajoasento on lievästi eteen nojaava, mutta painoa ei tule silti liikaa käsien varaan. Mittaristo on harvinaisen selkeälukuinen, ja hallintalaitteet käteen sopivat sekä laadukkaan tuntuiset. Virtalukossa on ”shutter key” -järjestelmä, jolla virta-avaimen aukko voidaan sulkea ilkivallan ja murtamisen estämiseksi. Kovahko satula antaa hyvän tuntuman, ja osoittautui koeajossa varsin mukavaksi.TäysitehoinenVaihteisto on välitetty moottorin voimavarat huomioon ottaen lyhyeksi. Huipputehoa on lain sallimat täydet 15 hevosvoimaa. Tasamaalla nopeus asettuu lukemaan 110–120 km/h. Alamäessä ja myötätuulessa vauhti nousee helposti suuremmaksi, ylämäessä ja vastatuulessa se taas hyytyy selvästi. Kytkinkahva on kevyt käyttää. Vaihteistokin on sujuvatoiminen, ja vapaa löytyy helposti. Liikkeellelähtö onnistuu tarvittaessa kakkosvaihteella, mikä tuo samalla ison pyörän tuntua, kun lyhyeltä ykkösvaihteelta ei tarvitse heti vaihtaa suuremmalle pykälälle.Koeajokulutus jäi vaihtelevassa mutta reippaassa ajossa tasan kolmeen litraan, jolloin tankillinen riitti 350 kilometrin matkalle.Etujarru on 125-luokan parhaimmistoa sekä teholtaan että tuntumaltaan. Takajarrukin on tunnokkuudeltaan hyvä. Jousitus on onnistunut yhdistelmä kantavuutta ja pintaherkkyyttä. Maantieajossa ilahduttaa lisäksi moottorin värinättömyys.125-luokassa suositut KTM 125 Duke ja Yamaha MT-125 saavat Suzukista kovan kilpailijan. Pyörä on hinnaltaan edullisempi, mutta ajotuntumaltaan ja laatuvaikutelmaltaan vähintään kilpailijoiden tasolla. Tarjolla on räväkän sinisen MotoGP-värityksen ohella musta ja puna-musta vaihtoehto.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki GSX-S125 Hinta alkaen 4 790 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 11 kW (15 hv), 10000 r/min Vääntö 11,5 Nm (8000 r/min) Vääntö 11,5 Nm (8000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 785 mm, paino tankattuna 133 kg, akseliväli 1 300 mm, tankin tilavuus 11 litraa. Rengaskoko: edessä 90/80-17, takana 130/70-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen