22.9.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Juke Hybrid – Dr. Pepper USA, toiset tykkää, toiset ei Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Juken uudistus on pienimuotoinen, mutta tarpeellinen. Aika olisi tosin kypsä isommallekin päivitykselle. Nissanin pienempi crossover-malli Juke kokee pienen kasvojenkohotuksen. Suurimmat muutokset kohdistuvat sisätiloihin, mutta tarjolla on mannaa keltaisen ulkovärin faneille. Jukeen saa nimittäin jälleen keltaisen maalipinnan, jollainen löytyy myös koeajoautosta.Merkittävin uutuusarvo löytyy ohjaamosta, ja tarkemmin sanottua tietoviihteestä ja mittaristosta. Tietoviihdenäyttö on tuotu nykypäivään, ja se on tätä nykyä 12,3” kokoinen. Myös mittaristosta on tehty kokonaan digitaalinen. Parannukset ovat pieniä, mutta nostavat viihtyisyyttä ja tuovat lisää tyyliä. Mittariston design on tosin asia, joka hieman ihmetyttää. Paneelin keskelle heijastettu osio vie suurimman osan näytöstä, ja nopeus- ja kierroslukumittarit kutistetaan outoon perspektiiviin ja pieneksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Persoonallinen ulkonäkö Voimalinjan toiminta kaupunkiajossa Vaatimaton suorituskyky Yllättävän kova kulutus Turvallisuusteknologia on rantautunut entistä laajemmin Juken sisuksiin, ja tätä nykyä suuri osa tekniikasta löytyy autosta nykyään vakiona. Näihin lukeutuu mm. kaistavahti ja kaistallapitoavustin. Koeajetusta N-Connecta -varustelutason autosta löytyy myös mukautuva vakionopeudensäädin.Muotokieli on edelleen persoonallinen. Juke on kuin Dr. Pepper: toiset tykkää, toiset ei. Välimuotoja tuskin on olemassa, sillä autossa on reilusti persoonaa. Etenkin keltaisella ulkovärillä Nissan kyllä erottuu massasta.Tutut moottorit nokallaVoimanlähteet ovat vanhoja tuttuja: 114-hevosvoimainen turboahdettu bensiinimoottori ja 143-heppainen hybridi. Polttomoottori on saatavilla joko manuaalina tai automaattina. Hybridi on sen sijaan aina automaattivaihteistolla varustettu.Hybridimoottorin kyljessä oleva automaattiaski on monitilavaihteisto, jonka sielunmaailmaa on hankala ymmärtää. Käyttäjän näkökulmasta kokonaisuus on yksinkertainen, mutta Renaultin kanssa yhteistyönä tehty vaihteisto on kompleksinen kokonaisuus. Kytkintä voimalinjassa ei ole lainkaan. Moottori on puolestaan Nissanin omaa tuotantoa.Voimalinjassa on paljon hyvää. Kulutus on maltillisella ajolla varsin kohtuullinen, ja taajamanopeuksissa voiman tunne on mukava. Kaupunkiolosuhteissa mennään pitkälti pelkällä sähköllä ja silloin homma toimii hyvin.Moottorin kompastuskivi tulee vastaan maantiellä ja etenkin ohitustilanteissa. Vaikka moottorissa on numeroiden valossa voimaa, on todellisuus hieman toinen. 148 hevosvoimaa ei oikein jaksa palvella autoa tilanteessa, jossa tarvitaan reippaampaa kiihtyvyyttä.Monitilavaihteisto ei myöskään anna järkevästi palautetta siitä, milloin auton voimapotentiaali on käytetty hyväksi. Tuntuma on hieman kuminauhamainen, eikä kaasua painaessa voi aavistaa kiihtyykö auto vai ei. Se pitää tarkistaa nopeusmittarista. Perinteinen vaihteisto kertoo selkeämmin, mihin auto tehon puolesta venyy.Nissan Juke Hybrid ei ole se kaikkein pihein hybridicrossover, sillä yhdistetty kulutus pyöri koeajolenkillä 6,5 litran tuntumassa. Monella muulla automalilla on tullut saatua tauluun selkeästi pienempiä lukemia. Kulutuslukeman soisi alkavan mielellään vitosella.Alustaltaan Juke on pintakova, mikä tuntuu olevaan tähän luokkaan sisäänkirjoitettu vaatimus. Tuntuma on sporttisen oloinen, mikä ei oikein ole linjassa kokonaisuuden kanssa. Renkaiden tuottama äänimaailma on kuuluva, mutta onneksi äänentoistossa piisaa potkua. Nissan Juke Hybrid HYBRIDIMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinmoottori 1 598 cm 3 Automaattinen monitilavaihteisto 105 kW (143 hv), 205 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO 2 -päästöt 107 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s huippunopeus 166 km/h Mitat Pituus 4 210 mm Leveys 1 800 mm Korkeus 1 555 mm Akseliväli 2 636 mm Tavaratila 354 l Omamassa 1 362 kg Perävaunu jarrullinen/jarruton 750 / 500 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 3 v / 100 000 km Hybridijärjestelmän takuu 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 30 550 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.8.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai – synonyymi crossoverille 14.7.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai – uutta älyä ja rohkeampaa tyyliä suosikille 12.6.2024 Koeajo Maistiainen: Nissan Qashqai uudistuu harkitusti – hinnat alkavat 32650 eurosta 19.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: täysin autonomisesti liikkuvan Nissan Leaf -robottiauton kyydissä 4.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Townstar EV – kuljetukset mukavasti sähköllä 18.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail E-4orce – kehitettyä perinteisyyttä 11.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai e-Power ja tarina kaksijakoisesta kulutuksesta 21.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Leaf päivittyi pintapuolin, mutta on eittämättä eilispäivän tuote 16.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: odotimme, että Nissan Ariya olisi ollut eheämpi kokonaisuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa