21.8.2024

Koeajo: Nissan Qashqai – synonyymi crossoverille

Kuva Manu Tuppurainen

Nissan Qashqai oli yksi ensimmäisiä automalleja niin sanotussa crossover-luokassa. Sen suosio on ollut alusta asti taattua – ja jatkuu edelleen.

Nissan Qashqai on varsin suosittu automalli. Nissan Qashqai on muun muassa Suomessa ollut viimeisen kymmenen vuoden ajan lähes poikkeuksetta ensirekisteröintitilastojen kärjessä. Esimerkiksi vuonna 2018 se oli Suomen rekisteröidyin automalli ja sitä ennen useana vuonna peräkkäin kakkospaikalla rekisteröintitilastoissa.

Kun tänä vuonna ensirekisteröintejä on takana 7 kuukautta, Qashqaita on rekisteröity Suomessa 6. eniten kaikista automalleista.

Jatkuva rekisteröititilastojen kärjessä olo tietysti osoittaa sen, että Qashqai vetoaa hyvin moniin autonostajiin ja se on mallina varsin onnistunut. Maailmalaajuisesti Qashqaita on valmistettu yli 4 miljoonaa kappaletta sen jälkeen kun sen tuotanto vuonna 2007 alkoi.

Qashqai on suosittu senkin vuoksi, että Qashqain edustama crossover-luokka on kasvattanut vain suosiotaan vuosien saatossa. Nissan oli tässä luokassa mukana ensimmäisten joukossa, kun crossover-malleja alettiin puskea aikoinaan markkinoille. Katumaasturihypetys oli alkanut jo vuosia aiemmin, ja tähän Nissan oli osallistut lanseeraamalla X-Trail -mallin jo aiemmin.

Nissan Qashqaista voisi melkein sanoa, että se on synonyymi, samaa tarkoittava sana crossoverille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runsaat tilat

Qashqaissa moneen lapsiperheeseen vetoaa ehdottomasti tilat. Auto toimii perusarjessa hyvin väljien tilojensa ansiosta. Tavaratila on väljä, se vetää perusmuodossaan 455 litraa, välipohjan alla on vielä viitisenkymmentä litraa lisää tilaa. Luokkansa suurin tavaratila ei ole, mutta sillä pärjää. Tavaratilan välipohja on suunniteltu hyvin, välipohjan osat saa halutessaan nostettua tavaratilaan tilanjakajaksi. 

Qashqain nykyinen, kolmas sukupolvi tuli myyntiin vuonna 2021. Nyt siihen on tullut vähän uutta, autoa on päivitetty muun muassa ulkonäön ja materiaalien osalta. Ulkoa Qashqain etusäleikkö on saanut uutta ilmettä. Koska Nissan on japanilainen automerkki, sen etumaskiin on haettu ilmettä ja muotoa muun muassa japanilaisten sotilaiden haarniskojen kuvioinnista.

Ajovalot ovat saaneet myös uuden ulkomuodon. Valoissa on uusi mukautuva kaukovaloyksikkö sekä pienempi valokeilan laajemmalle jakava yksikkö, jonka pitäisi parantaa näkyvyyttä pimeässä ja sumussa. Myös takana on uudet led-valot.

Uutta on myös uusi varustelutaso, N-Design, jota myös koeajettu automalli edustaa. Se on suunnattu erityisesti asiakkaille, jotka haluavat, että heidän autonsa säväyttää erityisesti ulkomuodon puolesta. N-Design -varusteluun kuuluvat muun muassa auton korinväriset helmat sekä pyöränkotelot ja suuret, 20-tuumaiset vanteet. Sisällä verhoilut ovat saaneet uusia materiaaleja.

Nyt myös Google

Suurin uudistus Qashqaissa on teknisesti on se, että esimerkiksi peruutettaessa auto muodostaa ympäristöstä ja autosta kuvat auton tietoviihdenäytölle ylhäältä lintuperspektiivistä. Näkymän voi muuttaa myös lintuperspektiivistä johonkin muuhun kuvakulmaan, edestä, takaa, sivulta tai kulmittain. Hyvä ja tarpeellinen uudistus, joka helpottaa auton pysäköimistä.

Auton muistiin voi tallentaa nyt myös pysäköintipaikkoja, jotka auto muistaa GPS-sijainnin perusteella. Muistissa olevia pysäköintipaikkoja voi käyttää auton pysäköimiseen – jolloin pysäköinti on vieläkin helpompaa.

Qashqai ơn nyt myös ensimmäinen Nissan, jossa on Googlen toiminnot. Esimerkiksi tietokoneella suunnitellun ajoreitin voi siirtää Google-tilin avulla autoon. Navigoinnin lisäksi äänikomennot voi ottaa käyttöön esimerkiksi ilmastoinnin ja valojen ohjauksessa. Tämä on Qashqain taipaleella hyvä askel eteenpäin.

Nissan kertoo myös, että auton automaattinen hätäjarrutustoiminto on kalibroitu uudelleen, se tunnistaa törmäysrkiskit nyt entistä tarkemmin.

Qashqain kaistavahti on ärhäkkä – jos autolla lähestyy reunavivaa, auto tekee ohjausliikkeen keskemmälle kaistaa ja hidastaa samalla vauhtia. Kaistavahti toimii todella aggressiivisesti, sulavampi käytös olisi paikallaan.

Hillitty, käytännöllinen ohjaamo

Qashqain ohjaamossa on hillittyä. Kaikki on selkeää ja auto toimii kuljettajan näkökulmasta hyvin moitteetta. Etuistuimet ovat napakan oloiset, mutta eivät tarjoa aivan tarpeeksi tukea. Reisituki jää hieman lyhyeksi ja sivuttaistuki on vähän puutteellinen.

Asia, mikä Qashqailla ajamisessa harmittaa eniten, on sen ohjaus. Tuntuma jää etäiseksi, ohjauksesta ei oikein pysty päättelemään pyörien tarkkaa asentoa. Vaste Qashqain ohjauksessa on hyvin keinotekoinen.

Alustatuntuma Qashqaissa on kelpo, pientä nypytystä esiintyy, mutta siihenkin tottuu. Pyöräkoko kannattaa miettiä tarkkaan, haluaako Qashqailta parempaa ajomukavuutta, vai tyylikkäämpää ulkonäköä, kuten koeajoyksilössä, jossa oli 20-tuumainen rengastus. Ei Qashqai isommalla rengastuksella kivirekikään ole, mutta luonnollisesti maltillisempi rengastus tasoittaa menoa.

Nissanin Qashqain ja X-Trailin e-Power-voimalinja on saanut hyvin paljon huomiota. Huomiota se on saanut paljon sen vuoksi, että se on hyvin erilainen voimalinja, mihin on perinteisesti totuttu.

Nissanin e-Power-voimalinja toimii siten, että auton 3-sylinterinen bensiinimoottori toimii vain generaattorina, joka tuottaa sähköä auton akulle tai sähkömoottorille. Bensiinimoottori ei e-Powerissa ole yhteydessä siis auton voimansiirtoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevythybridi kahtena tehoversiona

Qashqaita saa myös perinteisemmillä voimalinjoilla. Tarjolla on myös MHEV- eli kevythybridivoimalinjat kahtena eri tehoversiona, 103-kilowattisella (140 hv) sekä 116-kilowattisella (158 hv) bensiinimoottorilla. Tämä koeajo käsittelee suurempitehoisempaa moottoria, vaikka normikäytössä kahden voimalinjan välillä tuskin on hirveää eroa. 

Nelivedon Qashqaissa voi valita ainoastaan 158-hevosvoimaisen moottorin yhteyteen ja sen lisähinta on tasan 3 000 euroa. Moottorin koeajama versio Qashqaista oli etuvetoinen. Nelivetoisessa versiossa myös jousitus muuttuu toisenlaiseksi, etuvetoisessa on takana jäykkä akselisto, sekä kierrejouset, kun nelivetoisessa jousitus toteutetaan monivarsituennalla.

Qashqai on kevythybridi, ja paino sanalla kevyt, sillä 12 voltin järjestelmä tarjoaa varsin vähän lisäboostia menoon. Hybridijärjestelmän merkitys on enemmänkin auton pysäytys- ja käynnistystoimintojen tasoittamisessa eikä niinkään tarjoamassa apujaan kiihdytyksiin.

Qashqain 1,3-litraisen bensiinimoottorin ja portaattoman CVT-vaihteiston yhdistelmä ei ole miellyttävin mahdollinen. Kiihdytyksissä äänimaailma nousee ja CVT-vaihteiston vuoksi auto tuntuu tehottomalta, vaikkakin nollasta sataan mennään alle 10 sekunnin.

Pienistä puutteistaan huolimatta Nissan Qashqain paikka on edelleenkin siellä, missä se on vuosikaudet ollut. Nyt autoon tehdyt muutokset vain parantavat sitä entisestään. Qashqain kohdalla ei voi kiistää, etteikö asiakas olisi oikeassa, pelkät myyntimäärät kertovat, että on kyllä.

Hyvää ja huonoa

  • Tilat
  • Käytännöllisyys
  • Ohjaamon selkeys
  • Kaistavahti
  • Istuinten tuki
  • Ohjaus

Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic N-Design

KEVYTHYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 332 cm 3

Portaaton vaihteisto

116 kW (158 hv), 270 Nm

WLTP-kulutus 6,4 l/100km

CO 2 -päästöt 143 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s

huippunopeus 199 km/h

Mitat

Pituus 4 425 mm

Leveys 1 848 mm

Korkeus 1 625 mm

Akseliväli 2 665 mm

Tavaratila 504 l

Omamassa 1 465 kg

perävaunu 1 800 / 725 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2021)

Takuu 3 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km

Hinta alkaen 35 650 €

koeajoauto 41 790 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat