14.7.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai – uutta älyä ja rohkeampaa tyyliä suosikille Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Nissan Qashqai hakee virtaa tyyli- ja digipäivityksestä. Varmojen askelien lisäksi Nissan on ollut uskalias auton keulan suhteen. Niin se aika vain menee. Mielikuvien mukaan “vasta hiljattain” käyttötestissämmekin ollut Nissan Qashqain kolmas polvi on jo faceliftin kohdalla. Japanilaisvalmistaja ei ole kuitenkaan tyytynyt vain siirtelemään sumuvaloja edestakaisin, joten Qashqai uudistuu ulkoa ja sisältä erottuvasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomuillenAloitetaan edestä. Uusi keulailme on tuorein tulkinta Nissanin tutusta V Motion -etumaskista, mutta siihen on tällä kertaa haettu inspiraatiota samurai-soturien haarniskoista. Täällä maapallon vastapuolella efekti on hyvin kalansuomumainen. Lopputulos varmasti jakaa mielipiteitä, mutta ainakin se erottuu massasta ja aiemmista Qashqaista. Takana muutokset ovat vähäisempiä, mutta tehdas on selvästi ylpeä uusista takavaloista, joiden kirkas linssi ja voimakas punainen väri ovat vaatineet ponnisteluja. Qashqai on myös saanut dynaamiset (animoidut) vilkut ja uudet ohuemmat etuvalot. Värivalikoimaan on tullut mustan ja valkoisen helmiäisvärin lisäksi kuvissa näkyvä Deep Ocean, joka reagoi valoon häilymällä turkoosin eri sävyissä. Ulkonäkökohtaan kuuluu myös uusi N-Design-varustetaso, joka antaa Qashqaille 20-tuumaisten vanteiden lisäksi korinväriset helmat ja pyöränkaaret, ollen askel pois auton crossover-lookista. Hyvät ja huonot puolet Tilat Varustelu Parannukset e-Powerin vähäiset edut Pikkuisen parempaaSisustassa Nissan on halunnut antaa Qashqaille hiukan arvokkaamman olemuksen. Ylemmissä varustetasoissa sisustassa on käytetty Alcantaraa useissa eri kohdissa. Verhoiluversiosta riippuen nahkaa on käytetty niin ikään runsaasti. Esimerkiksi koeajetun autoyksilön mustaa ja ruskeaa yhdistelevä nahkaverhoilu jatkuu kuvioitujen istuinten lisäksi vielä kojelautaan ja oviin. Samalla mustan “ämpärimuovin” osuus on vähentynyt. Ja vaikka painikkeet ovat yhtä muoviset kuin aina, pitää valmistajalle antaa nykyisin papukaijan merkki hipaisukytkinten puuttumisesta. Uusien materiaalien ansiosta Qashqain laatuvaikutelma on ottanut ainakin puoliaskeleen ylöspäin, eikä viimeistelyssäkään ole moittimista. Uusi 64-värinen sisävalaistus auttaa sisustan tunnelman luonnissa, mutta valitettavasti valaistus ei juuri näkynyt päivänpaisteessa. Myös tietoviihdejärjestelmissä tapahtuu. Qashqai loikkaa nyt Android Automotive -pohjaisten järjestelmien kerhoon, joten esimerkiksi navigoinnissa hyödynnetään nyt Google Mapsia. 12,3-tuumaisen kosketusnäytön käyttö onkin kohtuullisen sujuvaa. Samalla järjestelmä tukee Google Play -sovelluskauppaa, jotta esimerkiksi pysäköinti- tai musiikkisovelluksen voi ladata suoraan autoon. Toki älypuhelinpeilaukset (Apple & Android) onnistuvat edelleen. Digipäivityksen yhteydessä Nissan Qashqai tukee myös NissanConnected Services -etäpalveluita, joten esimerkiksi ovien lukituksen tai auton sijainnin voi tarkistaa älypuhelinsovelluksella. Qashqain kamerajärjestelmääkin on päivitetty, joten auto osaa nyt luoda käänneltävän näkymän eri kameroiden kuvista yhdistelemällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiiviimmin tuuleenVoimalinjojen osalta Qashqaissa ei ole uutta kerrottavaa, vaan sekä kevythybridit että e-Power-sarjahybridi jatkavat ennallaan. Kertauksena: E-Powerissa kaikki liikkuminen tapahtuu 140 kilowatin (190 hv) sähkömoottorin avulla, mutta sähkö tulee lähes aina kolmesylinteriseltä 1,5-litraiselta polttomoottorilta. Hybridijärjestelmän pieneen akkuun voidaan kerätä myös jarrutusenergiaa. Autoa ei voi ladata, eikä se toisaalta voi käyttää polttomoottoria suoraan auton liikuttamiseen. Nissan panostaa e-Power-sarjahybridiinsä lähivuosina paljon, sillä tehdas näkee sen tarjoavan sähköajamisen etuja ilman latausmahdollisuutta. Latausmahdollisuuden myötä kannattaa valmistajan mukaan tehdä suoraan loikka sähköautoiluun, eikä ladattavia hybridejä koeta japanilaisvalmistajan mukaan mielekkäinä niiden e-Poweria suuremman hinnan ja painon takia. Toisaalta kokemukset Nissanin tämän polven e-Power-voimalinjoista ovat olleet haaleita. Kulutuksessa voimalinjalla ei ole ollut selvää etua muihin vaihtoehtoihin ja hankintahinnassa loikka kevythybrideihin nähden on tuntuva. Täysin sähköllä tapahtuva liikkuminen on toki vaivatonta, mutta sekin rinnastuu helposti japanilaisten T- ja H-merkkien hiottuihin hybrideihin. Polttomoottorista muistutetaan kaikissa vaihtoehdoissa ajoittain keulalta kuuluvalla pärinällä. Kehitystyö kuitenkin jatkuu ja muutaman vuoden päästä saapuva seuraava kehitysversio e-Powerista lupailee lisää tehoa ja alempaa kulutusta. Ajettaessa Qashqai on kuten ennenkin. Alustan viritys on onnistunut, joten auto ei ole turhan napakka eikä turhan pehmeä, vaan se sopii tähän autoluokkaan. Ovitiivisteet on suunniteltu uudelleen ja ikkunalasit ovat paksummat, sillä tuulen suhinan osuus kuuluu voimakkaammin e-Power-versioissa. Sileällä etelä-Portugalin asvaltilla Qashqai kulkeekin pehmeästi ja hiljaisesti. Palaamme rengasmelun ja mukavuuden suhteen uudelleen Suomen koeajon myötä.Ajan tasallaNissan on tehnyt tarkkaa työtä päivittäessään Qashqaita, sillä toimivaa reseptiä ei kannata rikkoa liiaksi, mutta silti tehtaan täytyy olla autoalan tuulien tasalla. Siirtyminen Android Automotive -pohjaiseen tietoviihdejärjestelmään avaa mahdollisuuksia ohjelmistopäivitysten ja lisäominaisuuksien muodossa. Sisustan uudet materiaalit ovat nostaneet auton olemusta lähemmäs seuraavan hintaryhmän kilpailijoita. Vain rohkeasti uusittu keula voi jakaa mielipiteitä pitkän linjan qashqailaisissa, mutta vaikea nähdä senkään muodostuvan varsinaiseksi esteeksi.Uudistuneen Nissan Qashqain hinnat alkavat 32 650 eurosta (manuaalivaihteinen Acenta 140 hv kevythybridi) ja e-Powerin aloituskynnys on 39 450 euroa (Acenta). Nelivedot alkavat 41 010 eurosta (MHEV 158 Xtronic N-Connecta). Uusi N-Design-varustelu asettuu noin 600 euroa Teknan yläpuolelle. Nissan Qashqai e-Power Tekna HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 497 cm3 1-v. sähköinen voimansiirto 140 kW (190 hv), 330 Nm WLTP-kulutus 5,3 l/100km CO2-päästöt 119 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 425 mm Leveys 1 848 mm Korkeus 1 625 mm Akseliväli 2 665 mm Tavaratila 455/504–1 379/1 440 l Omamassa 1 665–1 777 kg perävaunu 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2021) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 44 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.9.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Juke Hybrid – Dr. Pepper USA, toiset tykkää, toiset ei 21.8.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai – synonyymi crossoverille 12.6.2024 Koeajo Maistiainen: Nissan Qashqai uudistuu harkitusti – hinnat alkavat 32650 eurosta 19.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: täysin autonomisesti liikkuvan Nissan Leaf -robottiauton kyydissä 4.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Townstar EV – kuljetukset mukavasti sähköllä 18.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail E-4orce – kehitettyä perinteisyyttä 11.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai e-Power ja tarina kaksijakoisesta kulutuksesta 21.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Leaf päivittyi pintapuolin, mutta on eittämättä eilispäivän tuote 16.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: odotimme, että Nissan Ariya olisi ollut eheämpi kokonaisuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä