14.7.2024

Koeajo: Nissan Qashqai – uutta älyä ja rohkeampaa tyyliä suosikille

Kuva Aake Kinnunen
Nissan Qashqai e-Power facelift

Uudistunut Nissan Qashqai hakee virtaa tyyli- ja digipäivityksestä. Varmojen askelien lisäksi Nissan on ollut uskalias auton keulan suhteen.

Niin se aika vain menee. Mielikuvien mukaan “vasta hiljattain” käyttötestissämmekin ollut Nissan Qashqain kolmas polvi on jo faceliftin kohdalla. Japanilaisvalmistaja ei ole kuitenkaan tyytynyt vain siirtelemään sumuvaloja edestakaisin, joten Qashqai uudistuu ulkoa ja sisältä erottuvasti.

Nissan Qashqai facelift e-Power

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomuillen

Aloitetaan edestä. Uusi keulailme on tuorein tulkinta Nissanin tutusta V Motion -etumaskista, mutta siihen on tällä kertaa haettu inspiraatiota samurai-soturien haarniskoista. Täällä maapallon vastapuolella efekti on hyvin kalansuomumainen. Lopputulos varmasti jakaa mielipiteitä, mutta ainakin se erottuu massasta ja aiemmista Qashqaista. 

Nissan Qashqai facelift e-Power

Takana muutokset ovat vähäisempiä, mutta tehdas on selvästi ylpeä uusista takavaloista, joiden kirkas linssi ja voimakas punainen väri ovat vaatineet ponnisteluja. Qashqai on myös saanut dynaamiset (animoidut) vilkut ja uudet ohuemmat etuvalot. 

Nissan Qashqai facelift e-Power

Värivalikoimaan on tullut mustan ja valkoisen helmiäisvärin lisäksi kuvissa näkyvä Deep Ocean, joka reagoi valoon häilymällä turkoosin eri sävyissä.  Ulkonäkökohtaan kuuluu myös uusi N-Design-varustetaso, joka antaa Qashqaille 20-tuumaisten vanteiden lisäksi korinväriset helmat ja pyöränkaaret, ollen askel pois auton crossover-lookista. 

Hyvät ja huonot puolet

  • Tilat
  • Varustelu
  • Parannukset
  • e-Powerin vähäiset edut

Pikkuisen parempaa

Sisustassa Nissan on halunnut antaa Qashqaille hiukan arvokkaamman olemuksen. Ylemmissä varustetasoissa sisustassa on käytetty Alcantaraa useissa eri kohdissa. Verhoiluversiosta riippuen nahkaa on käytetty niin ikään runsaasti. Esimerkiksi koeajetun autoyksilön mustaa ja ruskeaa yhdistelevä nahkaverhoilu jatkuu kuvioitujen istuinten lisäksi vielä kojelautaan ja oviin. Samalla mustan “ämpärimuovin” osuus on vähentynyt. Ja vaikka painikkeet ovat yhtä muoviset kuin aina, pitää valmistajalle antaa nykyisin papukaijan merkki hipaisukytkinten puuttumisesta.

Uusien materiaalien ansiosta Qashqain laatuvaikutelma on ottanut ainakin puoliaskeleen ylöspäin, eikä viimeistelyssäkään ole moittimista. Uusi 64-värinen sisävalaistus auttaa sisustan tunnelman luonnissa, mutta valitettavasti valaistus ei juuri näkynyt päivänpaisteessa. 

Nissan Qashqai facelift e-Power

Myös tietoviihdejärjestelmissä tapahtuu. Qashqai loikkaa nyt Android Automotive -pohjaisten järjestelmien kerhoon, joten esimerkiksi navigoinnissa hyödynnetään nyt Google Mapsia. 12,3-tuumaisen kosketusnäytön käyttö onkin kohtuullisen sujuvaa. Samalla järjestelmä tukee Google Play -sovelluskauppaa, jotta esimerkiksi pysäköinti- tai musiikkisovelluksen voi ladata suoraan autoon. Toki älypuhelinpeilaukset (Apple & Android) onnistuvat edelleen. 

Nissan Qashqai facelift e-Power

Digipäivityksen yhteydessä Nissan Qashqai tukee myös NissanConnected Services -etäpalveluita, joten esimerkiksi ovien lukituksen tai auton sijainnin voi tarkistaa älypuhelinsovelluksella. Qashqain kamerajärjestelmääkin on päivitetty, joten auto osaa nyt luoda käänneltävän näkymän eri kameroiden kuvista yhdistelemällä.

Nissan Qashqai facelift e-Power

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tiiviimmin tuuleen

Voimalinjojen osalta Qashqaissa ei ole uutta kerrottavaa, vaan sekä kevythybridit että e-Power-sarjahybridi jatkavat ennallaan. Kertauksena: E-Powerissa kaikki liikkuminen tapahtuu 140 kilowatin (190 hv) sähkömoottorin avulla, mutta sähkö tulee lähes aina kolmesylinteriseltä 1,5-litraiselta polttomoottorilta. Hybridijärjestelmän pieneen akkuun voidaan kerätä myös jarrutusenergiaa. Autoa ei voi ladata, eikä se toisaalta voi käyttää polttomoottoria suoraan auton liikuttamiseen. 

Nissan panostaa e-Power-sarjahybridiinsä lähivuosina paljon, sillä tehdas näkee sen tarjoavan sähköajamisen etuja ilman latausmahdollisuutta. Latausmahdollisuuden myötä kannattaa valmistajan mukaan tehdä suoraan loikka sähköautoiluun, eikä ladattavia hybridejä koeta japanilaisvalmistajan mukaan mielekkäinä niiden e-Poweria suuremman hinnan ja painon takia. 

Toisaalta kokemukset Nissanin tämän polven e-Power-voimalinjoista ovat olleet haaleita. Kulutuksessa voimalinjalla ei ole ollut selvää etua muihin vaihtoehtoihin ja hankintahinnassa loikka kevythybrideihin nähden on tuntuva. Täysin sähköllä tapahtuva liikkuminen on toki vaivatonta, mutta sekin rinnastuu helposti japanilaisten T- ja H-merkkien hiottuihin hybrideihin. Polttomoottorista muistutetaan kaikissa vaihtoehdoissa ajoittain keulalta kuuluvalla pärinällä.

Nissan Qashqai facelift e-Power

Kehitystyö kuitenkin jatkuu ja muutaman vuoden päästä saapuva seuraava kehitysversio e-Powerista lupailee lisää tehoa ja alempaa kulutusta. 

Ajettaessa Qashqai on kuten ennenkin. Alustan viritys on onnistunut, joten auto ei ole turhan napakka eikä turhan pehmeä, vaan se sopii tähän autoluokkaan. Ovitiivisteet on suunniteltu uudelleen ja ikkunalasit ovat paksummat, sillä tuulen suhinan osuus kuuluu voimakkaammin e-Power-versioissa. Sileällä etelä-Portugalin asvaltilla Qashqai kulkeekin pehmeästi ja hiljaisesti. Palaamme rengasmelun ja mukavuuden suhteen uudelleen Suomen koeajon myötä.

Nissan Qashqai facelift e-Power

Ajan tasalla

Nissan on tehnyt tarkkaa työtä päivittäessään Qashqaita, sillä toimivaa reseptiä ei kannata rikkoa liiaksi, mutta silti tehtaan täytyy olla autoalan tuulien tasalla. Siirtyminen Android Automotive -pohjaiseen tietoviihdejärjestelmään avaa mahdollisuuksia ohjelmistopäivitysten ja lisäominaisuuksien muodossa. Sisustan uudet materiaalit ovat nostaneet auton olemusta lähemmäs seuraavan hintaryhmän kilpailijoita. Vain rohkeasti uusittu keula voi jakaa mielipiteitä pitkän linjan qashqailaisissa, mutta vaikea nähdä senkään muodostuvan varsinaiseksi esteeksi.

Nissan Qashqai facelift e-Power

Uudistuneen Nissan Qashqain hinnat alkavat 32 650 eurosta (manuaalivaihteinen Acenta 140 hv kevythybridi) ja e-Powerin aloituskynnys on 39 450 euroa (Acenta). Nelivedot alkavat 41 010 eurosta (MHEV 158 Xtronic N-Connecta). Uusi N-Design-varustelu asettuu noin 600 euroa Teknan yläpuolelle.

Nissan Qashqai facelift e-Power

Nissan Qashqai e-Power Tekna

HYBRIDI, etuveto

3-syl. bensiinimoottori 1 497 cm3

1-v. sähköinen voimansiirto

140 kW (190 hv), 330 Nm

WLTP-kulutus 5,3 l/100km

CO2-päästöt 119 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s

huippunopeus 170 km/h

 

Mitat

Pituus 4 425 mm

Leveys 1 848 mm

Korkeus 1 625 mm

Akseliväli 2 665 mm

Tavaratila 455/504–1 379/1 440 l

Omamassa 1 665–1 777 kg

perävaunu 750 / 750 kg

 

Euro NCAP 5 tähteä (2021)

Takuu 3 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km

Hinta alkaen 44 990 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat