15.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: nuoret mielessä – Ford Puma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Puma on uusi haastaja aina vain kasvavaan pienten crossoverien luokkaan. Hyvää: tilat, istuimet, ajettavuus, suorituskyky, kulutus. Huonoa: ei nelivetoa, varustetasojen nimet. Kuten maistiaisjutussamme kerroimme, uusi Ford Puma pohjautuu Fiesta-pikkuauton perusrakenteeseen. Yhteisestä pohjalevystä huolimatta Puma on pykälää Fiestaa isompi. Akseliväliä on venytetty kymmenkunta senttiä, ja niiden ansiosta takapenkkiä kehtaa tarjota aikuisellekin.Kori on vain viitisen senttiä Fiestaa korkeampi, mutta pääntilaa on silti mainiosti. Leveyslisästä osa on käytetty muhkeampiin muotoihin, eikä kolme henkeä viihdy takana pitkää matkaa. Etuistuinten muotoilu on pikkuautojen parhaimmistoa etenkin ST-Line -varustelussa. Titanium-tasoisen auton istuimissa on lisäksi ristiselän hieronta ja irrotettavat pestävät päälliset. Puman kontti on luokkansa suurin. Käytettävyyttä lisää välipohjan muunneltavuus. Yläasennossa pohjasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Nostettuna takaselkänojaa vasten pohjan alta paljastuu varapyörän sijaan Megaboxiksi nimetty laatikko. Syvyyden puolesta sinne sopii vaikkapa huonekasveja tai kaksi golfbagia pystyasennossa. Likaisten tavaroiden varalta laatikko on vesipestävä pohjapropun ansiosta. Hattuhyllyn virkaa toimittava kangas nousee takaluukun mukana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia varusteitaPuman ohjaamo on lähes suoraan Fiestasta. Suurimpana erona on virtuaalimittaristo, joka kuuluu ST-Linen varusteisiin. Mittaristokuvan variointimahdollisuudet toimivat ajotilavalintojen mukaan. Ajoasento ja hallintalaitteiden ergonomia ovat luontevat. Nappuloiden sekä valikoiden toiminnot ovat Ford-kuskille tuttuja, muutkin oppivat ne perehtymisen jälkeen. Varustetasojen nimien pituus tuo jo yltäkylläisyyden tunteen. Perustasot ovat Titanium ja ST-Line, joihin X ja Launch Edition tuovat omat lisänsä. Myöhemmässä vaiheessa joukkoon liittyvät vielä ”oikea” ST ja Vignale. Jo aloitusmalleissa vakiovarustus on varsin riittävä. Turvallisuudesta huolehtivat aina törmäyksenesto, kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus.Uutena suojelusenkelinä Ford osaa varoittaa mutkan takana vaanivista vaaroista, kunhan verkottuneita autoja on tarpeeksi. Lisävarustelista on myös runsas aktiivisine vakionopeudensäätimineen ja pysäköintiavustimineen. Ulkonäköä voi kohentaa erivärisellä tai lasisella katolla.Sähköinen avustusAlkuun Puman saa vain kevythybriditeknologialla joko 125 tai 155 hevosvoiman kokonaisteholla ja kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Myöhemmin on luvassa myös seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, mutta sen täytyy pärjätä ilman sähköavustusta. Kaikissa versioissa bensiinimoottorina on kehuttu litrainen kolmisylinterinen. Viimeisimmässä kehitysversiossa sen hengitys on vaihdettu kulkemaan edestä taakse. Samalla jakohihna on vaihtunut ketjuksi ja suihkutuspainetta nostettu. Eniten kulutukseen pitäisi vaikuttaa yhden sylinterin lepuutus osakuormalla.Kevythybriditekniikka ottaa hidastuksista talteen energiaa moniurahihnan pyörittämällä laturilla 48-volttiseen litium-ioniakkuun, josta saadaan 11,5 kilowatin teholla avustusta kiihdytyksissä. Moottorien yhteisvääntömomentti voi hetkellisesti nousta muikeaan 240 newtonmetriin. Yhdessä moottoria pidempään sammutettuna pitävän stop-start-järjestelmän kanssa kevythybridi säästää polttoainetta puolisen litraa kaupunkiajossa.Pirteä ajettavuusOhjaus on kevyenpuoleinen, mutta silti tarkka ja tunnokas. Korin korkeutta ei huomaakaan, Puma taittuu mutkiin empimättä ja turhia kallistelematta. Silti moottoritiepätkätkin sujuvat ilman hermostuneisuutta. Edes ST-Linen sporttialusta ei ole liian kova, mutta varsinkin Titaniumissa kyyti on pikkuautoksi tasaista ja ääniltään vaimeaa.Moottoria ei tarvitse huudattaa, vaikka kolmipyttyisen urheilullista pörinää kuuntelisi ihan mielikseen. Molemmat moottoriversiot kirmaavat vuoristoteitä kepeän oloisesti. Rankka reitti nostaa kulutuksen seitsemään litraan sataa kilometriä kohden, joten kevyessä ajossa on helppo uskoa viitosella alkavaan normilukemaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Puma 1.0 Ecoboost Hybrid ST-Line X Launch Edition Hinta alkaen 20 550 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 417 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (2500 r/min) Vääntö 240 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4207 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1548 mm, akseliväli 2588 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”